Ik heb een vaag vermoeden dat Bram nu gaat proberen om zijn motor-rijbewijs te gaan halen
Wat zegt de wet eigenlijk voor een motor met een Dieselmotor, mag dat? en ga je dan ook flink dokken voor de wegenbelasting.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX1.4i schreef:Ik heb een vaag vermoeden dat Bram nu gaat proberen om zijn motor-rijbewijs te gaan halen
Wat zegt de wet eigenlijk voor een motor met een Dieselmotor, mag dat? en ga je dan ook flink dokken voor de wegenbelasting.
Nope! Is gewoon een vast tarief. Dus een motor op LPG of diesel is gewoon enorm goedkoop. . Heb ook wel eens gedacht aan LPG op mijn Kawasaki, maar ik zou niet weten waar ik de LPG tank zou moeten laten…. Heb nog wel eens (klein beetje) heimwee naar mijn oude Peugeot 103. Reed 1 op 40, op en neer van Rotterdam naar Leiden voor (toen nog) 5 guldens…. Maar die top van 45 km/h hield niet echt over.
LPG-tank in de zijspan doen
Verder weer ik niet hoe het zit met de toelating e.d..
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Lelijke Eend schreef:LPG-tank in de zijspan doen
Verder weer ik niet hoe het zit met de toelating e.d..
Beetje lastig tussen de file door kruipen met zo’n zijspan… .. Toelating zal denk ik niet zo’n probleem zijn, zolang het spul maar goed en veilig is gemonteerd. Maar ik vermoed wel dat een motor op LPG inderdaad eerst een keuring van het RDW zal moeten ondergaan, anders krijgt je weer dat geneuzel over houderschapsbelasting en zo… . Ik zat nog te denken aan een LPG tank waar normaliter een topkoffer wordt bevestigd, maar dat is qua gewichtverhouding niet wenselijk. Eigenlijk zou voor zoiets de brandstoftank vervangen moeten worden door een LPG tankje met kunstof kapje in de vorm van de oorspronkelijke tank er overheen. En daar dan een klein benzinetankje van een paar liter voor noodgevallen bij. Maar de actieradius houdt dan volgens mij ook niet echt over. Dat zal dan wel een zijspan worden… Hmmm, lamaarzittuh… de gedachte was wel leuk.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Lelijke Eend schreef:LPG-tank in de zijspan doen
Verder weer ik niet hoe het zit met de toelating e.d..
Dat kan idd, heeft een collega hier op het werk
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
DIESEL natuurlijk. Die trekkracht haal je niet met een vergelijkbare benzine auto tenzij je er eentje neemt met ten minste 50% meer PK’s dan de diesel.
Heb een C5 HDI, loopt als een trein. Vooral helling op is een feest, waar alle benzinebakken terugvallen, gaat de C5 nog even een stukje door.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bas, heb je de 90 of de 110 pk HDI?
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996
De 110 natuurlijk. Ik wilde heel graag eens een Diesel met Automaat omdat een normale diesel uitgerust is met een vrij zware koppeling en met veel filerijden is dat niet zo goed voor mijn linkerknie. Bij Citroen hebben ze maar 2 diesels met Automaat, de 110 PK 2.0 HDI of de 136 PK 2.2 HDI maar die is een beetje duur.
Het is een hele fijne auto met heel veel koppel en zelfs met automaat nog vrij snel. Af en toe heb je gewoon spijt als er weer eens zo’n jong gastje naast je staat bij een stoplicht. Heb heel veel gelachen afgelopen weekend met zo’n knul. Ik stond te wachten bij een verkeerslicht en naast me kwam een gozertje staan met een Renault 19 1.8 benzine. Bij het eerste verkeerslicht trok ik die eruit, bij het volgende verkeerslicht wederom. Bij het derde verkeerslicht heb ik hem voor laten gaan. Alleen toen is die knul dus geflitst een paar 100 meter na dat verkeerslicht met een gangetje van 70 waar je 50 mocht. Hij heeft een keer gewonnen tegen een vrij hoge prijs.
maar vandaar dus, DIESEL. Ik ben vroeger ook begonnen met een Seat Terra 1.3 Diesel (ja, ik weet het, maar als je student bent en je hebt niet veel geld, gaat de portemonnee voor het comfort) en dat was al een heel fijn autootje.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
welke brandstof ?
Mijn verstand zegt DIESEL. Lekker soepel, kilometers draaien en een aardige portie trekkracht ;
Mijn gevoel zegt BENZINE, lekker snel en leuk veel toeren maken voordat je een bocht induikt vanaf de snelweg ;
Mijn portemonaie zegt LPG. leuk afrekenen bij de pomp en altijd een reservetank benzine als je vergeet te tanken of even geen zin hebt om te stoppen .
Uiteindelijk zoek ik een auto met alledrie de brandstoffen (aangezien er geen motor op kraanwater is) zodat ik naar gelang mijn stemming kan rijden zoals ik wil.
PS Ik rijd op LPG (kadootje van de wagenparkbeheerder) en benzine maar zou het zelf toch niet zo snel kiezen, ook al loop ik fluitend naar de kassa bij een tankstation (bijna iedere dag ).
mvrgr
Ronald
Nou….kom op, benzine en LPG-rijders ....Diesel staat nu met stip bovenaan…..er is er eentje die voor Electro heeft gestemd (wie?)....dus er valt nog heel wat te winnen.
Vooral Aardolie uiteraard !)
Bram schreef:Nou….kom op, benzine en LPG-rijders ....Diesel staat nu met stip bovenaan…..er is er eentje die voor Electro heeft gestemd (wie?)....dus er valt nog heel wat te winnen.
Vooral Aardolie uiteraard !)
Tja, het valt me vooral op dat er weinig dieselrijders zijn die goede argumenten kunnen bedenken waarom diesel rijden zo aantrekkelijk is en dat terwijl het nog steeds zo milieu verontreinigend is…
Kies dan voor LPG dat én de voordelen van benzine-rijden heeft, én nog altijd de meest milieu vriendelijk brandstof die volop verkrijbaar is.
maar voor die diesels zijn er nu (al dan niet af-fabriek) roetfilters verkrijgbaar, nieuwe versies/modellen dan…..
Eric Vertogen schreef:Bram schreef:Nou….kom op, benzine en LPG-rijders ....Diesel staat nu met stip bovenaan…..er is er eentje die voor Electro heeft gestemd (wie?)....dus er valt nog heel wat te winnen.
Vooral Aardolie uiteraard !)
Tja, het valt me vooral op dat er weinig dieselrijders zijn die goede argumenten kunnen bedenken waarom diesel rijden zo aantrekkelijk is en dat terwijl het nog steeds zo milieu verontreinigend is…
Kies dan voor LPG dat én de voordelen van benzine-rijden heeft, én nog altijd de meest milieu vriendelijk brandstof die volop verkrijbaar is.
Diesel klinkt lekker(der) dan een benzinemotor, net zoals dat ik een Eend mooier vindt dan een ZX ofzo, die weer voordeliger is in het gebruik.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
Diesel klinkt lekker(der) dan een benzinemotor, net zoals dat ik een Eend mooier vindt dan een ZX ofzo, die weer voordeliger is in het gebruik.
ik vind een v8 nog altijd mooier klinken dan een diesel…...vooral de oudere diesels… als die koud zijn, een en al genagel…..
moderne diesels zitten onder afddekkappen dus is er al minder te horen…:D
Lelijke Eend schreef:Diesel klinkt lekker(der) dan een benzinemotor, net zoals dat ik een Eend mooier vindt dan een ZX ofzo, die weer voordeliger is in het gebruik.
Nou…...niet helemaal met je eens….ik hoor toch liever een Ferrari V 12-cylinder brullen.
Maar ja….daar kan dan ook geen Diesel tegenop.
Zag er vandaag (al)weer eentje voorbij janken…(lijkt wel alsof er steeds meer op de weg komen)...heerlijk....ik nog krampachtige pogingen doen om hem bij te houden in het stadsverkeer (om zodoende even achter hem te komen staan en te genieten van dat schitterende gebrom/gehuil/gejank (vul zelf in).....maar nee, hier houdt het toch echt wel op voor m’n TZd-turbo’tje