Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik weet dat ik het nogal zwart/wit stel, in de praktijk ligt het uiteraard veel genuanceerder. Mensen met een zeer beperkte kennis van de te verlenen dienst, in dit geval het repararen van je auto, zijn de eerste die gaan lopen schreeuwen en o zo goed blijken te weten dat het JOUW schuld is. Mensen die praktijkervaring hebben met sleutelen weten dat er dingen vreselijk vast kunnen zitten, spontaan af kunnen breken of ondanks wat er in de documentatie staat toch niet blijken te passen. Vaak is zo’n tegenvaller de bron van een conflict. Dat er een bout vastgerot zit is in principe niet het probleem van de garagist. Je mag natuurlijk van hem verwachten dat hij de vastgerotte bout op zo snel en efficient mogelijke manier loshakt of slijpt o.i.d., maar dat hij je er tijd voor rekent is redelijk.
Groet,
L
De marges op onderdelen kunnen soms erg hoog zijn. Mijn ervaring van plm. 10 jaar geleden originele Citroen remblokken voor de BX bleken bij nader onderzoek van het merk Textar te zijn (staat erin) perfekte kwaliteit. Echter enige tijd later kocht ik EXACT dezelfde blokken in de handel voor de HELFT van de prijs. Ik vond en vind dit toch wel wat veel marge. Ik weet niet wat Citroen voor het doosje rekent, de dealer zal deze marge niet krijgen vrees ik.
Ik ben het eens met Johan dat de dealer geld mag verdienen, maar het moet niet te gek worden. De originele onderdelen zijn vaak de beste kwaliteit, echter 95% van de “originele” slijtage onderdelen worden niet door Citroen gemaakt en zijn dus ook zo in de handel te koop.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
“tom13”
Ik ben het eens met Johan dat de dealer geld mag verdienen, maar het moet niet te gek worden.
[synische modus aan] ik vind het niet snel te gek hoor [synische modus uit]
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
ik vindt eerlijk gezegd dat een garage de onderdelen redelijk kosten-neutraal zou moeten aanleveren (is dus wel > inkoopsprijs vanwege voorrad etc.). Zij verdienen hun geld in eerste instantie toch aan het verrichten van werkzaamheden?
Aangezien je bij de meeste dealers/garagisten niet kan vragen welke onderdelen ze nodig hebben, om dan te kijken waar je ze het goedkoopst kan krijgen, hebben ze een soort van monopoliepositie v.w.b. het anleveren van de onderdelen, die ze m.i. niet behoren te misbruiken.
Beste voorbeeld uit mijn eigen ervaring van hoe je hier als garage goed mee om kan gaan, is van toen ik in Duitsland met een kapotte koppakking stond met de CX limousine. Toen was alles aan gort (drukvaatje, waterslangen en radiator).
Die dealer raadde mij aan om zelf ergens een radiateur weg te halen, omdat die via hem/Citroen heel duur waren (500 euro o.i.d.). Ik heb toen een nieuwe gehaald bij ‘Franse Auto’ voor 220 .
Toen verde alles klaar was, zijn we daar heengereden en die garage heeft de nieuwe radiator erin geprutst, terwijl mijn maat en ik aan de koffie zaten.
Geweldige service toch? En dan hebben ze aan de andere onderdelen vast een paar tientjes overgehouden, dat vindt ik dan geen punt… (was trouwens voor alles bij elkaar 750 (euro) piek kwijt, netjes toch?)
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Aan een uur werk houd de garage maar een paar euro netto over. En een paar is 2 a 3.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dan is alles betaald ? Dus gas, water, electra, afschrijving gereedschap, enzovoorts ?
Schijt aan originaliteit.
nou nou ik denk dat de garagehouders toch wel iets meer verdienen dan 3 euro per uur.zo slecht gaat het ze toch ook niet.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ronama schreef:nou nou ik denk dat de garagehouders toch wel iets meer verdienen dan 3 euro per uur.zo slecht gaat het ze toch ook niet.
Met verbazing en ergernis lees ik dit topic….
Hebben jullie enig idee wat het KOST om een bedrijf zo te laten draaien dat je er van kan leven?
-huur of hypotheek van je pand
-Verzekeringen, een gemiddeld autobedrijf is alleen aan WA wagenpark verzekering meer dan 6000 euro per jaar kwijt
-personeelskosten, niet alleen salaris, maar ook arbodienst, WW-gat verzekering, pensioenregeling, aansprakelijksheids verzekering en UWV-GAK moet je als werkgever betalen
-Investeringen in milieu, dus olieafval tanks, afvoer milieu belastend afval, vloeistof boekhoudingen, vloeistof dichte vloeren, afzuiginstallties, filters voor je spuitkabine
-Kosten voor elektra, Gas en water
-gemeente heffingen, zoals waterschapsbelasting, onroerende zaak belasting,riool en milieu heffingen, precario rechten voor je reclame borden, afvalheffingen
-Parkeerkosten als je een bedrijf in de stad hebt
-Rente op je rekening courant ( dat is je ondernemers krediet en kost wel ff 10%)
-reclame kosten, kopieer heffing, etc..
-investeringen in opleiding van je mensen
-Investeringen in uitlees en apk apparatuur ( de APK regels kosten je per jaar meerdan 2500 euro)
-lidmaatschap bovag, ca 1000 euro
-telefoon en internetkosten, weer 500 per maand als je pecht hebt…
Als je dit alles hebt betaald, mag je pas als ondernemer iets gaan verdienen!
Dan loop je ook nog eens het risico voor de klant die niet betaald…
Ik kan jullie wel vertellen na 10 jaar in de autobranche, dat als je dit alles met alleen je uurloon moet betalen, je net als bij een advocaat of notaris al gauw een 200 euro per uur moet gaan rekenen. En van die twee beroepen pikken jullie het wel!
Kijk, niemand wil te veel uitgeven aan de garage, en zeker niet worden geflest.
Maar Als jullie vinden dat het te duur is, of dat er te veel op onderdelen word verdiend, moeten jullie misschien eens gaan nadenken over een opleiding tot autotechnicus, en alles zelf gaan doen.
Ik kan je wel vertellen dat je zeker een jaar of 8 a 10 bezig bent zoals Johan, Wupke, of ik zelf, voordat je alles een beetje snapt…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo, hehe. Hier heb ik op zitten wachten!
Mooie uitspraak..
je hoeft niet boos te worden hoor.
ik wil alleen maar zeggen de garages hier boeren heus niet slecht.
kijk maar eens bij deze http://www.autogeebelen.be
heus geen arme jongen.
Er zijn zat specialisten die ook lekker boeren hoor!
Maar ook zat die het niet redden…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ronama schreef:je hoeft niet boos te worden hoor.
ik wil alleen maar zeggen de garages hier boeren heus niet slecht.
kijk maar eens bij deze http://www.autogeebelen.be
heus geen arme jongen.
Als je dit boos noemt ben je dus echt niets gewend…
Ps, heb je wel eens aan de garagehouder uit je LINK gevraagd hoeveel schuld hij heeft bij zijn bank, en wat voor jaar-rendement hij haalt op zijn investering? Waarschijnlijk nog geen 2% per jaar….. noem het maar rijkdom….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Heb je enig idee hoeveel winst ze bij Albert heijn op een pakje boter maken, of op kleding? En wat dacht je van de computer branche…
Waarom hoor ik daar niemand over? Winst maken hoor bij de markt waarin wij verkeren. Zoiets heet namelijk Kapitalisme, de goed werkende tegenhanger van Communisme… zie Lada….Jongens, het spijt me, zo werkt het nou eenmaal.
Inkoop + winst = brood op de plank!
De medewerkers bij de AH verdienen daarentegen geen 50-60 euro per uur
Dat is het grote verschil.
Ik vind het best dat garages winst maken, ze zullen we moeten anders kunnen ze er net zo goed mee stoppen. Maar je kan natuurlijk kiezen voor wat meer winst op je onderdelen (en daar zit FLINKE winst op, ik werk zelf bij een groothandel voor automaterialen en garages kopen een hoop dingen echt voor 3x niks in terwijl het voor enorm veel geld verkocht wordt) en daar komt nog het enorme uurtarief bovenop. Doe dan óf een lager uurtarief óf goedkopere onderdelen.
Maargoed, garages die woekertarieven hanteren kom ik sowieso niet meer.
Waar ik me meer aan erger zijn garages die je liever zien gaan als komen als je met een oudere auto komt. Die zijn mij dan echt direct als klant kwijt. Wat dat betreft ben ik redelijk te spreken over mijn lokale citroëndealer alhoewel het daar scheelt wie je hebt als medewerker.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
je kan een supermarkt niet vergelijken met een garage, een gemiddelde supermarkt kost hier aankoop en inrichting ca. : 4-4.5 miljoen € en die heb je na 8 jaar terug verdient
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja, dealers mogen winst maken. Sterker nog, ze moeten winst maken, want anders zouden ze erg ongezond bezig zijn. Het zijn bedrijven ten slotte. Maar een klant mag net zo goed kiezen om rond te kijken en kijken waar een klus het goedkoopst uitgevoerd kan worden. Ook een gevolg van de vrije markt
Vb. draagarmlagers BX
Hegru doet het voor 90 EUR per kant. Bij mijn auto zijn ze eens vervangen in opdracht van de vorige eigenaar bij de dealer. Toen stond er krap 900 gulden opp de rekening voor materiaal en arbeid. Dan heb je het in mijn voorzichtige optiek gewoon OF over grof geld verdienen OF klunzig/sloom werken wat wordt afgewenteld op de klant. Zo zijn er wel meer klussen te bedenken waarvan ik denk: moet dat bij eenn dealer zoveel tijd kosten? Bijv. fuuseekogel vervangen bij een BX.
Een bevriende garage doet dat in ong. een half uur. Maar ook eens bij de dealer laten doen. Die rekende bijna 2 uur voor 1 kant.
Meja, bij de Hegru hoef je natuurlijk niet aan te komen met een nieuwe Picasso met een gek motormanagement probleem. Ook mag je er zeker van zijn dat bijv. garantie kwesties of terugroepacties bij de dealer in goede handen zijn. Sja, waarom dan niet gelijk de hele auto in onderhoud geven?
Echter, in mijn optiek (zelfsleutelaar die gewoon veel moet sleutelen om de zaak draaiend te houden) zijn de tarieven van de dealer geen optie. Als je ziet wat ik het afgelopen jaar weer onder die auto heb gelegen. Als ik dat bij de dealer had moeten laten doen was het een heel kostbare zaak geworden.
Nog ff iets over onderdelen:
Onderdelen die ik nodig heb haal ik uiteraard bij de dealer (ik kan ook weinig anders ) en meer universeel spul haal ik bij de automaterialenzaken omdat zelfs dat soms al behoorlijk scheelt. Blijkbaar ziet de dealer zelf weinig terug van de marges op onderdelen. Toch vreemd, want die automaterialenzaken die dezelfde spullen (ik weet echt wel het verschil tussen slechte aftermarket en wat Citroen gebruikt) aanbieden leven toch ook niet van de wind? Als de dealer hier weinig winst op boekt zou ik zeggen, dan doen ze gewoon iets verkeerd bedrijfseconomisch gezien. Dat minder courante onderdelen een langzaam verloop hebben en daarom duurder zijn kan ik trouwens best begrijpen. Wslk de reden waarom waterslangen en gekke dingetjes soms schrikbarend kostbaar (ik noem het niet eens duur) zijn. Maar waarom courante slijtdelen nog relatief duur zijn bij de dealer vind ik dan wat minder verklaarbaar.
Ach ja, dealers.. Ik kom nog steeds zo nu en dan bij Citroen dealer Piet van Empel (in Berlicum) die onlangs in de ANWB garagetest de 3e plek hadden en je wordt daar altijd correct te woord gestaan en goed geholpen. Kostbaar of niet, ze geven wel het vertrouwen achter hun werk te staan en dat is ook belangrijk. Daarentegen ga ik voor onderdelen meestal naar Van Den Berg in Den Bosch omdat zij als grote dealer een goeie en snelle magazijnman hebben en redelijk wat spul ook op voorraad. Bij die kleine dealer in Berlicum is het bestellen van onderdelen vaak wat meer gehannes omdat ze niet echt een snelle magazijnman hebben (maar gewoon de receptioniste of monteurs die het op moeten zoeken).