

Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-2008
- GS/GSA Break C-Matic
- CX Break TRD-2
- GS/GSA Service
- CX 25 Prestige
- CX 20 Familiale
Geacht forum,
Mijn onvolprezen witte familiale lekt steeds meer olie. Er zit een 22 benzine motor in met type J6T A 500. Doordat de olie zo´n beetje overal zat heb ik alle plekken al als oorzaak aangemerkt tot er maar 1 overbleef. Na grondig schoonmaken begint de olie tussen motor en bak te lopen. Vreemd genoeg als eerste bij de voorste van de 3 bouten van de startmotor, halverwege de bak. Daarna natuurlijk naar beneden totdat het druppen onder aan de bak begint.
Kan dus maar 1 ding zijn dacht ik: de krukaskeerring. Die is inmiddels vervangen, geen kleine klus !
Bij nader inzien vonden meerdere mensen de oude keerring en nog helemaal niet zo slecht uit zien. Ook verbaasde ik me over het feit dat er geen sporen van olie aan de motorkant van het vliegwiel zaten. De binnenkant van de versnellingsbak zit onder de olie, maar de koppeling slipt nooit.
In het werkplaatshandboek, op de gedemonteerde motor en aan de bak zie ik nergens een plek waar olie uit zou kunnen komen. Ra, ra, hoe kan dit ? Heeft iemand soortgelijke ervaring ?
groet,
Gerard




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je moet wel kunnen zien/ ruiken of de olie uit de motor of versnellingsbak komt.
Ik heb voor een half jaar terug een soort gelijke lekkage gehad .
Dit kwam dus omdat de keering van de versnellingsbak niet meer afdichte.
En als je de bak schuin houd komt er dan geen olie uit?
Succes frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit de bout die de oliegalerij afsluit wel goed vast?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad: bout oliegalerij. Erg belangrijk. Zit recht boven de krukas. En… het oliecarter zelf. Dat moet je nu écht meepakken, lekt altijd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nokkenas keerring geeft soms een heel raar “lekpatroon”
[achter/na de ontsteking aandrijving hd-pomp]


Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 21-09-2008
- GS/GSA Break C-Matic
- CX Break TRD-2
- GS/GSA Service
- CX 25 Prestige
- CX 20 Familiale
bedankt voor jullie reacties,
- de olie is motorolie en geen versnellingsbakolie, ook door anderen geconstateerd
- oliegallerij ? waar zit die en waar dient die voor, is die zichtbaar als het vliegwiel er af is ?
- achter/onder de ontsteking is inderdaad een optie, dacht ik eerst ook, echter de olie was naar boven geslingerd, na schoonmaken geen olie meer
- het carter lijkt nergens te lekken. Het carterdeel dat aan de bak grenst zou kunnen, maar het zou “toevallig” zijn als de carterpakking alleen daar lekt.
groet,
Gerard






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als de boel er blijkbaar nu toch uit ligt: waarom koop je geen motorpakkingsset en doe je alle pakkingen en keerringen nieuw. Weet je zeker dat het straks niet meer lekt. Dus ook niet opeens aan de andere kant, achter het distributieriem-kapje etc.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D