Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In mijn laatste post bedoelde ik de linker. Het is niet zo’n grote deuk als rechts, maar de positieverandering die de tripoide daardoor kan krijgen is al genoeg om een flinke onbalans en dus trilling te veroorzaken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:In mijn laatste post bedoelde ik de linker. Het is niet zo’n grote deuk als rechts, maar de positieverandering die de tripoide daardoor kan krijgen is al genoeg om een flinke onbalans en dus trilling te veroorzaken.
Klopt. Ze gaan allebei op pensioen die potten
De rechtse is inderdaad erger.
Het vet van allebei de potten zag er ook anders uit.
De consistentie was wat veranderd denk ik. Het was minder ‘kleverig’ dan nieuw vet.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Na een korte break en een paar 100kms getestrit, kom ik tot de volgende conclusie over mijn laatste klusjes ivm tripoide huizen etc.. :
Ervoor/erna :
- minder strak remgedrag bij bijna stilstaan, bij remmen bolde de wagen een beetje achteruit/vooruit—> strak remgedrag
- sterke trilling bij het volgas geven op rechte stukken—> volledig verdwenen
- kleine trilling bij het optrekken—> volledig verdwenen
- sterke trilling bij fors remmen boven 90km/h—> deze trilling is nog steeds aanwezig. het voelt aan als een trilling op dwarsrichting van voiture, alsof er dikte verschillen zijn op remschijf. Trilling is weg bij het remmen onder 80km/h. Dan remt ze perfect.
- geluid ‘tok’ bij het opschakelen—> dit geluid is weg, de wagen schakelt soepeler door. Minder schokerig bij opkomen koppeling en opschakelen.
- tok tok geluid rechts wiel bij hobbelige weg/oneffenheden op de baan—> dit geluid is er nog, doch minder sterk aanwezig. Ik heb heel de voortrein goed doorgesmeerd, het tok tok geluid die zeer sterk op een versleten fusee geluid gelijkt ( al meegemaakt ) was de eerste km’s volledig weg. Het kwam stelselmatig terug. Het lijkt alsof het vet er iets voor tussen zit. Ik blijf de fusee hard verdenken, ook al is deze vervangen zo’n 30D km terug.
Nieuw : een krakende voorvering rechts. Dit is totaal nieuw. De wagen ‘kraakt’ ( geluid ook bij rechts voorwiel ) als ik een bocht links of rechts neem EN wanneer de vering op en neer gaat. Het onderbroken gekraak is te horen zowel opgaand als neergaande vering in bocht. Hoe bruusker ik de bocht neem, hoe luider het gekraak. Er is geen gekraak als ik de bocht heel rustig neem. Bij rechtuit rijden en inveren ook geen gekraak te horen.
Iemand suggesties ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Vandaag in het zonneke een nieuwe tool gaan halen : de fusee kogel trekker van Kukko
Daarmee kreeg iks alles los wat ik wou losmaken vandaag ; de onderste draagarm, de spoorstang, en de stang die van het stuurhuis naar de beugel op hulpstuurhuis gaat. Een echte aanrader voor diegene die met beleid wilt beunen
De krakende voorvering is gevonden. De veercilinder stond niet goed op zijn plaats met de 2 boutjes.
De onderste draagarm is los geweest. Ik weet niet hoe een goede draagarm voelt, maar heb geen rariteiten gevoeld. Toen heb ik mijn hand op de stabilisator stang gelegd en de draagarmen op en neer laten gaan.
Bingo! Het geluid had ik onmiddelijk herkend en voelde duidelijk dat er speling is op de stabilisatorstang.
Ik verdenk dan ook de lagerschalen die mij nu lang genoeg hebben getreiterd.
Nu de boel uit elkaar lag, nog snel een gereviseerde spoorstang gemonteerd. De oude is zo goed als dood.
Alleen jammer dat die revisie stukken soms te wensen overlaat : de assuiteinden zijn te lang en heb hier een stukje moeten afvijlen :
Dan eventjes aan hulpstuurhuis gevoeld :
Ik had nog een remaccu liggen van een CX, die erop gezet met nieuwe voorraadbol :
Morgen laat ik de auto uitlijnen en buig ik me over de hulpstuurhuizen voor volgend klusje.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
volledigheidshalve heb ik ook de grote bouten ( dopmaat 23 denk ik ) van de draagarm gecheckt, ik kon ze nog vaster draaien?!
Hoort dit zo ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Welke bouten? Waar je voortrein mee aan het chassis zit?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die ja. Dat komt wel vaker voor, dat je die nog kunt natrekken. Ik doe het bij mijn auto iedere 60.000 km een keer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De krakende voorvering is gevonden. De veercilinder stond niet goed op zijn plaats met de 2 boutjes.
Ik ga dat bij mij eens controleren, Ik heb sinds mijn rit naar Stellenbosch een “klok” in re rechtervoor vering als ik op snelheid door een kuil rijdt. De “klok” klinkt als het wiel uitveert.
Ja die het draagarm aan het chassis houden. Ik kon nog een 1/8 tot dik over een kwart slag bijdraaien.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Met wat vertraging is de wagen uiteindelijk bij een carrossier geraakt.
Het dak lekte en dat moest aangepakt worden.
Weer wat lekker bezig geweest :
Volgende week weer verder.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Na een korte break,zijn we terug aan de slag gegaan.
Mijn voorste XVS’sen hebben hun beste tijd gehad. De velgen zijn gestraald en gelakt en voorzien van nieuwe XVS’sen :
Ze dienen nog uitgebalanceerd te worden. De huidige bandenboer was er niet voor uitgerust.
Inmiddels een ander karweitje aangepakt : achterruitverwarming.
Wat een pruts job! het duurde wel langer dan 2u werk. ik heb er dubbel zo lang overgedaan.
Het resultaat is zéér bevredidgend :
Als de ruit gemonteerd is, zie je er amper iets van :
Up to the next job
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is het die van DS-demist?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Yep
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Die achterruit verwarming ziet er erg mooi uit!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper