Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat heb ik uit het schema gehaald, maar heb het ook ondervonden uit ervaring . De massa gaat via de 4e aansluiting op die groene stekker, dus meteen er naast. Deze draad gaat naar een knooppunt waar 4 bruine massadraden samen komen. Dit is verwerkt in de kabelboom, en het eindigt op het zekeringenbord. De toerenteller en veel andere meters zijn verbonden met de massa via dat knooppunt. Dus als die werken dan kan het probleem nooit ver van de tellerbak liggen.
Niet werkende dashboardverbinding kwam door het niet verbinden van het onderste blauwe vel (voor de controlelampjes) met het tweede vel (voor de dashboardverbinding). Lampjes kregen dus geen prik en hadden geen massa. Kwestie van te snel in elkaar gezet aan het eind van de dag.
Na 3 dagen friemelen, bedradingsschema’s bestuderen en draden trekken heb ik nu een toerenteller, koelvloeistoftemperatuurmeter, olietemperatuurmeter en digitaal klokje. Ik heb nog geen olietemperatuursensor (geen carterpan met twee aansluitingen), dus die meter is nog niet werkend, maar verder werkt alles geweldig. Heerlijk al die informatie voor je neus.
Voor de KVS-tempsensor heb ik dus de tempschakelaar vervangen door de Facet 7.3007 temperatuursensor. Wat ik hierbij vreemd vond is dat ik geen doorverbinding had tussen het ene uiteinde van de draad in de motorruimte en de andere kant van de draad die aangesloten zou moeten zijn op het gele lampje voor te warme koelvloeistof. Ik heb toen zelf maar een draad getrokken. Nu vraag ik me af: heb ik wel de juiste sensor vervangen? Misschien was deze sensor er wel eentje voor een signaal voor de carb of zo? Ik heb dus de sensor vervangen bovenop het thermostaathuis, vóór de bobine en onder de luchtinlaatverwarmingsslang.
Laatste tijd overigens ook last van rook uit de uitlaat bij koud starten, duurt een halve minuut of zo, hmm…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hoeveel temperatuur-sensoren zitten er op het thermostaathuis?
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij een carb uitvoering twee, bij een injectie drie. Als ik me niet vergis.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
In ieder geval altijd twee voor je instrumentenpaneel toch? Dan zou dat kloppen met drie voor als je ook een ECU hebt. Heb je wel die van het gele lampje vervangen, en niet die voor het rode lampje Felice?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Felice,
welke kleur heeft die rook ? Als hij wit is en achter een paar minuten verdwijnt, geen reden tot paniek, dit is gewoon condens. Zwarte rook zoals ik mee sukkelde is een teken dat de verbrandng niet ok is en dat hij teveel benzine krijgt. Ook nog relatief simpel op te lossen maar mocht hij blauw zijn dan zit je met olieverbruik.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Grijs, kan dat ook? Het zal met de automatische choke te maken hebben, dus, zoals jij zegt, te veel benzine. Gedurende deze tijd moet ik ook zelf een klein beetje gas geven, anders valt ie stil. Na een halve minuut/minuut loopt ie mooi rond, hoef ik geen gas meer bij te geven en verdwijnt de rook.
Vermond schreef:In ieder geval altijd twee voor je instrumentenpaneel toch? Dan zou dat kloppen met drie voor als je ook een ECU hebt. Heb je wel die van het gele lampje vervangen, en niet die voor het rode lampje Felice?
Het rode lampje wordt bij mij standaard niet aangestuurd. De draad voor het gele lampje zit op een los stekkertje en dit is ook het enige draadje dat eraan zit. Een ECU heb ik ook niet, want carb.
Als ik deze afbeelding van het thermostaathuis pak, heb ik op de plaats van onderdeel 6 een temperatuurschakelaar/-sensor zitten en op de plaats van onderdeel 80 een bout (zoals die bij 6).
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Als de rook verdwijnt moet je je geen zorgen maken. Grijs/witte rook bij een koude motor die op ckoke staat is normaal.Je kan wel eventueel je stationair iets omhoog schroeven door de aanslagschroef bij de gasklep iets in te draaien. Ook je co eens (laten) controleren kan een oplossing zijn. Weet je welk type carb je hebt ? Ik heb bij mij die automatische choke verwijdert en dmv een ombouwkitje er een handchoke opgezet. Bestaat voor een paar types Solex en Webercarb. Scheelde zich enorm in verbruik bij mij.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Heb een Weber 34 TLC 4/200. Is je verbruik met handchoke lager omdat de automatische te lang ingeschakeld blijft?
De rook is wel echt grijs, niet wit, stinkt ook een beetje. M’n verbruik is niet meer wat het geweest is. Zit nu al maanden 1,5 liter boven m’n gemiddelde van vorige zomer/herfst.
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Bij mij bleef die automatische choke te lang ingeschakeld en dan trok de wagen ook niet door. Als die rook stinkt dan denk ik dat je co te hoog staat.Dit kan doordat de choke niet afspringt, je kan dit controleren door de luchtfilter van de car af te nemen. Je ziet dan je chokeklep, bij een warme motor moet die klep helemaal open staan. Blijft die dicht dan zit daar je probleem. Als de mengselschroef verkeerd staa, dan krijgt de motor een verkeerd mengsel, in jouw geval teveel benzine en dan stinkt de uitstoot. Let op als je dit wil controleren dat je in een goed geventileerderuimte werkt of buiten. Dit om jezelf geen co vergiftiging te bezorgen. Dit verklaart ook je te hoge verbruik. Ik zal eens kijken of er voor jouw carb een ombouwset bestaat.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Bij BCCP.NL hebben ze onder de naam W534 een servicekit beschikbaar, ik denk dat die moet passen op jouw wagen. De montage kun je zelf doen als je een beetje geduld en inzicht hebt. Dan vervang je eigenlijk bijna alles wat verslijt en min motor lopt daardoor als nieuw. Ik heb gewoon naar die firma gebeld en info gevraagd, zij hebben meer produkten dan op hun website staan. Dat is het voordeel van Weber tov Solex, je kan losse onderdelen kopen. Misschien hebben ze zlfs de ombouwset om de autom choke te veranderen in handchoke. Mijn Bx start nu zonder choke en verbruikt merkelijk minder dan voordien.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Bedankt voor het zoekwerk, Bart.
Ik heb wel geduld en inzicht, maar geen meetapparatuur voor het afstellen van de carb (stationair toerental, co, enz.)
Mooi dat er nog servicekits beschikbaar zijn, prijs valt me ook mee. Maar zit er niet ook een nieuw waselement bij voor de automatische choke? Want dat is toch de reden dat ie niet goed meer werkt, dat dat waselement verouderd is?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Het stationair toerental kan je ook zo afstellen, voor de co moet je een tester hebben of even langs een garage gaan. Of het waselement erbij zit ? Geen idee ,bij de set die ik gebruikt heb niet maar bij is die automatische choke weg. Je kan altijd even informeren bij bccp of ze dat waselement ook los leverbaar hebben.
BX? Omdat ie lekker fout is….
Starten gaat nu vergelijkbaar met het filmpje dat XBXG op de vorige pagina heeft gepost. Gepaard met veel donkere rook en benzinestank. Moet zelf gas bijgeven om de motor draaiende te houden. Na een minuut of 2 loopt ie goed.
Bart, bedankt voor die site. Ik heb ze gecontacteerd en ze verkopen het waselement los, 64 euro. Even over nadenken wat ik ga doen. Dat ding kopen of ombouw naar handchoke.