Het contactslot van onze Visa haakt. De sleutel gaat er gewoon in, maar de sleutel wil daarna niet draaien. Na een poosje rommelen draait ie dan uiteindelijk ineens wél, maar dat moment duurt steeds langer.
Iemand een tip?
Anders morgen maar even naar de sloop. Moet er weer een Visa slot in of kan het ook uit een andere auto komen? Een AX of een 205 of zo?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Hier hetzelfde probleem, inmiddels ben ik er aan gewend.
Of het slot uitwisselbaar is met een 205 oid is mij niet bekend.
Elke keer als mijn dochter hier thuis komt, spuit ik wat slotspray van Nemef in het slot. Of het suggestie is weet ik niet, maar het lijkt te helpen. Een paar dagen terug verwachtte ik dat het definitief stuk zou gaan, maar dat gevoel is nu weg. Ik kijk het dus nog maar even aan.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Peugeot 309 en zo hebben ook een slot dat past…
Haal het oude slot er eens uit en spuit het door met remmenreiniger, daarna schone olie erin druppelen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Het heeft er mee te maken dat de pennetjes in het draaiend gedeelte slijten en korter worden. Hier heb ik beschreven hoe je een 309 slot kunt demonteren en dit kan verhelpen: http://www.pug205.nl/view.php?pid=2&fid=6&tid=8934&tp=2
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Dank je Dirruk53. Maar waarom zou je dat doen, een paar schuine kantjes is zo gedaan. Ik heb wel het stuurslot weggelaten;-) Dat vond ik voor een oude auto niet meer nodig.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Voordeel van de methode van Henk is dat je je oude sleutel weer kunt gebruiken en niet met een bos verschillende sleutels rondloopt met alle ellende van dien, geldt overigens ook voor de optie van Dirruk
Als ik het dus goed begrijp Henk,dan maak je de borgingen in het slothuis schuin, en doe je dus niets met de pinnetjes zelf. Welke kant maak je dan schuin? de kant waar je naartoe draait om te starten (naar voren dus?)
Ik vraag maar even, e.e.a. is mij zo zonder uitgebouwd contactslot niet helemaal duidelijk…
Is het ook mogelijk om nieuwe pinnetjes te kopen bij een slotenspecialist? Hier in Enschede zit een hééél goede sleutelspecialist met TIG jaren ervaring (geen schoenlapper met een sleutel-tol hoor…)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
De sleutel gaat (en zit op deze foto) er aan de rechterkant in. In stuurslot stand liggen de pennetjes in het vaste deel en draaiende deel in elkaars verlengde. Je kunt op het plaatje best goed zien welke kant schuin gemaakt is, naar je toe dus. Als je de sleutel er uit trekt schuiven de pennetjes van het vaste deel in het draaiende deel en kan deze niet meer draaien.
Of langere pennetjes helpen? Ik denk het wel, maar of dat minder werk is? Dan moet je de pennetjes zo lang hebben dat met de sleutel er in de pennetjes vlak liggen met de buitenkant. Maar zoals je kunt zien is de slijtage het meest bij de opening. Het gat slijt, de pennetjes slijten, de sleutel slijt enz. Het kan best eens zijn dat als je de speling er richting de pennentjes uitdrukt de pennetjes uitsteken. Dan kan ie ook niet draaien. En bij de speling de andere kant op drukken, de pennetjes weer te veel naar beneden zakken….
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Die pennetjes moet je dan op maat kunnen vijlen/slijpen, als de Diameter maar klopt.
Op die wijze kun je dan ook zelf het slot pas maken op een andere sleutel dus, als je dan maar aan de 7mm komt zijn alle combinaties mogelijk, voilá, het geheim van de sleutelsmid
Top dat je deze klus zo mooi hebt gedokumenteerd en met fotootjes hebt verduidelijkt,
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Ja, zover had ik nog niet gedacht, maar dat kan ook nog. Overigens zullen de pennetjes ongetwijfeld van gehard staal zijn, vijlen kun je wel vergeten. En de pennetjes zijn heeeeeeel erg klein, je bent ze zo kwijt. Dus dat op maat slijpen kan, maar zal toch wel lastig zijn.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Met gladde baard = Blanco sleutel zeker
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Je kunt pennetjes weglaten, zelfs allemaal, dan kun je ook een schroevedraaier gebruiken…. Maar realiseer je dat de pennetjes er ook voor zorgen dat de sleutel een beetje stevig in het slot zit en niet uit het slot kunt trekken. Als je de verkeerde pennetjes er uit haalt loop je de kans dat de sleutel half uit het slot gaat hangen. Ook niet fraai lijkt me.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v