1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Rode BX break 1.6 tgi U9
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 december 2005 02:10 PM

De titel zegt het eigenlijk wel natuurlijk. Bixje wil niet meer omhoog komen. De achtervering was al waardeloos en hij was in stilstand om de twee seconden aan het tikken. Nu remt ie niet meer en komt ie niet meer omhoog.
Daarbij is de APK verstreken sinds de 16e. De auto is nog best goed alleen de uitlaat heeft een nare ratel. We hebben ‘m zelf nooit op de brug gehad maar op gehoor lijkt ie wel aardig luchtdicht te zijn maar met gasgeven maakt ie een klote geluid.
Sinds ik die bougie heb vervangen en koelvloeistof systeem weer dicht heb gemaakt is zijn er motorisch nooit meer problemen geweest. Hij is wel stukken trager dan mijn visa maar dat schijnt normaal te zijn voor een 1.6 tgi op lpg.

De vraag is eigenlijk. Wat te controleren en wanneer is het rendabel om hem nog te fixen.

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 20 december 2005 02:37 PM
  [ # 1 ]

Komt hij alleen achter niet meer omhoog, of is het helemaal gedaan met het opstijgen?
Ik heb het wel eens gehad dat mijn BX19RD Break niet meer omhoog kwam van de ene op de andere dag. Dat was gewoon een stroeflopende hefboom van de hoogteregelaar. Een beetje heen en weer met de hoogteverstellingshandle deed wonderen. Vervolgens auto naar hoogste stand geschopt, eronder gekropen en alle scharnierende punten die in verbinding staan met de stangen van de hoogteverstellingshandle met WD40 ingespoten en weer gejogd. Sindsdien niks meer loos.
Ik hoop voor je dat het zo simpel is, maar kan dat niet beoordelen vanaf hier.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 december 2005 02:40 PM
  [ # 2 ]

Misschien lucht in het systeem, heb je toevallig de LHM gewisseld of iets in die richting? Anders even wat LHM gieten in de dikke aanvoerslang die naar de pomp loopt of de boel ontluchten door de ontlastschroef een kwart - halve slag te draaien op het verdeelblok (achter de radiateur)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 december 2005 02:46 PM
  [ # 3 ]

lhm is van de zomer verwisseld en toen is ie ontlucht.
Heb het net nog ff voor de zekerheid gevraagd. Eerst dat getik en toen kwam ie alleen achter niet omhoog en nou doet ie niks meer.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 december 2005 02:52 PM
  [ # 4 ]
Caroline81 schreef:

lhm is van de zomer verwisseld en toen is ie ontlucht.
Heb het net nog ff voor de zekerheid gevraagd. Eerst dat getik en toen kwam ie alleen achter niet omhoog en nou doet ie niks meer.

Probeer dan eerst maar eens wat lhm in die aanvoerslang te gieten, kijken of de pomp het lust. Anders eens met de hoogteregeling binnen spelen (zet hem eens helemaal hoog)
En zit er stuurbekr. in ? Draai je stuur eens paar keer rond, als er vervuiling in je verdeelblok zit kan dat ook een niet stijgende bix tot gevolg hebben weet ik uit ervaring Rolling Eyes

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 december 2005 03:09 PM
  [ # 5 ]

Ik kan er morgen pas mee spelen. Hij staat nogal ver weg namelijk. Stel dat dat niks wordt wat dan?

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 20 december 2005 03:26 PM
  [ # 6 ]
Caroline81 schreef:

Ik kan er morgen pas mee spelen. Hij staat nogal ver weg namelijk. Stel dat dat niks wordt wat dan?

Weggooien Laughing

Geen idee. Met deze middelen moet je hem in elk geval weer op hoogte krijgen, anders is misschien de pomp stuk of zijn je hoogteregelaars zo dood als een pier. (of je hebt ergens een lekkage)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 december 2005 03:27 PM
  [ # 7 ]

Was dat DIE rode break?

Zo te horen bouwt ie helemaal geen druk meer op. Ik begrijp tenminste dat de voorkant ook niet omhoog komt?

Check eerst het LHM niveau en vul bij indien nodig. Vertrouw niet alleen op de vlotter en kijkglaasje maar kijk van bovenaf of je LHM ziet.

Draai de ontlastbout voorop de drukregelaar 1.5 slag open. Start de motor en check of je vloeistof ziet terugstromen in het voorraadvat (via de opening bovenaan). Als dat het geval is (je ziet het wat schuimen dan), draai dan de drukregelaarschroef weer dicht.

Nu moet ie druk gaan opbouwen. Is dat niet het geval dan is OF je pomp Of de drukregelaar kapot. Gelukkig had deze break geen stuurbekrachtiging, dat scheelt weer in de diagnose.

Als je pomp kapot is zie je geen retourstroom in de LHM pot terecht komen. Als je drukregelaar kapot is dan lekt ie zoveel dat ie geen druk opbouwt. Dan zie je in de voorraadpot nog achterlijk veel LHM retour stromen, terwijl er bij het druk opbouwen juist helemaal geen retourstroom zou mogen zijn.

Beschrijf het geluid dat je hoort dat de pomp dan maakt. Ik verwacht dat de pomp dan een soort schurend beetje ratelend geluid maakt.

Het kan ook zijn dat de drukregelaar en pomp niet kapot zijn, maar dat andere componenten zo achterlijk veel LHM retour laten stromen, dat het effect hetzelfde is. Dit kun je checken door 1 voor 1 de slangen van het voorraadvat los te nemen en te kijken hoeveel LHM eruit komt. In de BX vraagbaak (of op plaatjes die wel eens gepost zijn op het forum) kun je nakijken welke slang bij welke component hoort. Alles meer dan een beetje druppelen is verdacht.

Sja, drukregelaar of pomp zijn niet zo moeilijk aan te komen voor een 16 (vraag stoterstangen eens).

Succes en laat ff weten als je meer info nodig hebt (of bel ff indien t urgent is).

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 december 2005 03:31 PM
  [ # 8 ]
Caroline81 schreef:

Ik kan er morgen pas mee spelen. Hij staat nogal ver weg namelijk. Stel dat dat niks wordt wat dan?

In het gunstigste geval is de pomp door laag LHM niveau even droog komen te staan en zuigt ie niet goed meer aan. De zelfaanzuigende eigenschappen van de HD pomp zijn minimaal. Dan is het genoeg de aanvulslang te vullen met LHM, drukregelaarbout ff 1.5 slag losdraaien en zo het zuigproces weer opgang te brengen.

Als pomp of drukregelaar kapot zijn. sja, dat kost euries.. niet zoveel als je het handig doet.. Ik kan niet bepalen wat die break voor de hudige eigenaar waard is. Als het mijn eigen auto was (ook de 14) zou ik er niet moeilijk over doen en fixen die hap.. mja. da’s mijn mening.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 december 2005 03:40 PM
  [ # 9 ]

ja dat is DIE break Wink
Ik denk dat het voor de eigenaar uiteindelijk verstandiger is om ‘m weg te doen. Nu de ritjes gouda-haarlem voorbij zijn heeft ie niet zoveel aan lpg Surprisedops:
Alleen verkopen zal niet erg makkelijk gaan zoals ie er nu bij staat.
In onderdelen verkopen… grijs interieur is niet echt gewild en rood plaatwerk ook niet denk ik. Hij heeft 270 op de teller dus zal het blok ook niet populair zijn… met andere woorden…
Naar de slacht brengen? of opknappen en toch maar zelf mee rijden?

Zal dit ff uitprinten en morgen poging doen tot lijstje afwerken.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 december 2005 03:50 PM
  [ # 10 ]
Caroline81 schreef:

ja dat is DIE break Wink
Ik denk dat het voor de eigenaar uiteindelijk verstandiger is om ‘m weg te doen. Nu de ritjes gouda-haarlem voorbij zijn heeft ie niet zoveel aan lpg Surprisedops:
Alleen verkopen zal niet erg makkelijk gaan zoals ie er nu bij staat.
In onderdelen verkopen… grijs interieur is niet echt gewild en rood plaatwerk ook niet denk ik. Hij heeft 270 op de teller dus zal het blok ook niet populair zijn… met andere woorden…
Naar de slacht brengen? of opknappen en toch maar zelf mee rijden?

Zal dit ff uitprinten en morgen poging doen tot lijstje afwerken.

Och LPG rendeert snel met een ouwe bak waarbij je toch geen afchrijving meer hebt. Met minder dan 10.000 km per jaar heeft ie het LPG verhaal er al wel uit.

Stel dat hij met wat slooponderdelen een paar 100 EUR kwijt is om em weer te fixen (was de eigenaar nog een beetje handig) dan kan hij nog weer ff rijden (voor wehnag).

Wat ik begreep is dat de achterbollen wat vulling kunnen gebruiken en de accubol ook (tikte nogal vaak) en nu dus dit probleem. Als de uitlaat luchtdicht is dan is ie APK technisch ook OK. Bollen is trouwens niet zo snel een APK issue, tenzij ze echt helemaal plat zijn (maar achter was wel slecht, maar nog niet APK dramatisch). Accubol is ook geen APK punt. Maar voor t goeie zou je dat a la minute gefixed willen hebben.

Valt me mee dat ie sinds die tijd goed gefunctioneerd heeft Smile Toch best een goeie nog dus Wink

Slopen brengt echt niks meer op, dat heb je goed gezien Very Happy

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 20 december 2005 03:54 PM
  [ # 11 ]

Ik zoek nog een gasgestookt hok. Als hij naar de slacht moet, dan bied ik hetzelfde als de slachter. Altijd slacht proberen te vermijden. Het moet toch raar lopen als een BX echt niet meer uit de veren wil.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 december 2005 03:57 PM
  [ # 12 ]
jeroen_m schreef:

Ik zoek nog een gasgestookt hok. Als hij naar de slacht moet, dan bied ik hetzelfde als de slachter. Altijd slacht proberen te vermijden. Het moet toch raar lopen als een BX echt niet meer uit de veren wil.

Pscies.. zeker bij een onbekrachtigd hok (excusez le mot). T’is natuurlijk nog wel ff een vraagteken wat de APK gaat vinden straks. Bij mijn Toulouse kwamen er toch ook nog een paar puntjes uit die ik vooraf niet had ingeschat.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 20 december 2005 04:08 PM
  [ # 13 ]

Zal het onthouden jeroen.

@marten: ja dat blijft de vraag en zolang ie niet omhoog wil komen we er in ieder geval niet achter… Ik heb er op zich wel vertrouwen in dat er niet veel apkpunten zullen zijn.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 20 december 2005 04:28 PM
  [ # 14 ]

Dan lekker repareren en verder rijden lijkt me… Zoals gezegd: probeer eerst de zaak eens goed te ontluchten zoals je dat ook doet na een LHM / bollenwissel. Dan kijken of je wel / geen retourstroom hebt…
Als de voorraadbol heel slecht is dan tikt ‘ie bij het omhoogkomen aan één stuk door maar gebeurt er niets. Heb vorig jaar een BX gered van de sloop door er alleen maar een nieuwe voorraadbol op te draaien…

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 december 2005 04:32 PM
  [ # 15 ]
voge schreef:

Dan lekker repareren en verder rijden lijkt me… Zoals gezegd: probeer eerst de zaak eens goed te ontluchten zoals je dat ook doet na een LHM / bollenwissel. Dan kijken of je wel / geen retourstroom hebt…
Als de voorraadbol heel slecht is dan tikt ‘ie bij het omhoogkomen aan één stuk door maar gebeurt er niets. Heb vorig jaar een BX gered van de sloop door er alleen maar een nieuwe voorraadbol op te draaien…

Dat “niets gebeuren” is niet per definitie. In juli bij de APK was mijn voorraadbol geheel plat. Om de sec. tikken, maar hij kwam wel degelijk omhoog en stuurde ook goed. Accubolletje natuurlijk wel vervangen (43 EUR per IDDStechnique).

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook