oplappen van licht metalen velgen
Janness
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 26 februari 2010 06:36 PM

hallo

Ik ben over ander half jaar in bezit van een BX, maar deze BX heeft lichtmetalen velgen en deze zijn aangetast door de jaren heen.
Ik ben op zoek naar manieren om deze velgen weer mooi te laten glimmen.
de beschermlaag die er ooit op zat zit er nu maar een beetje op, maar wie kan mij helpen om ze er weer mooi uit te laten zien.

bedankt alvast

(foto’s komen zodra ik weet hoe ik een foto moet plaatsen huh )

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 851

Gepost: 26 februari 2010 07:52 PM
  [ # 1 ]

Ik heb een jaar geleden alle 4 mijn velgen opgeknapt, dit heb ik gedaan door ze helemaal met scotch-brite op te schuren opnieuw de zwarte delen te spuiten en bij 1 velg heb ik er daarna nog blanke lak over de hele velg gedaan, ik ben er nu weer met 1 bezig omdat ik er 1 heb krom gereden.
Maar deze ga ik ook met blanke lak overspuiten, dat is zeker aan te raden met al dat zout.

Maar ik kan je zeggen dat het een heel karwei is om met de hand te doen, ik weet niet of ik er nog 1 keer aan zou beginnen, het is zo veel werk vooral het mooi glanzend krijgen van de delen waar de blanke lak overheen doet. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe ver de velgen beschadigd zijn de mijne waren nog redelijk toen ik eraan begon.

Maar ik zou het als volgt doen:

Eerst de blanke delen helemaal opschuren met bijv. scotch-brite en schuurpapier van 240.
Als er delen zijn waar witte corossie onder zit ok dit helemaal weghalen.
Daarna de delen die blank moeten blijven afplakken, dan de zwarte delen spuiten met grondverf.
Daarna spuiten met zwarte verf, en dan nog een keer helemaal overspuiten met blanke lak, ik zou er 2 lagen opdoen.

Wil je er trouwens de banden op laten zitten? dan zou ik spelkaarten ofzo onder de rand van de band en de velg duwen dat is makkelijker als afplakken

Veel succes ermee,

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 26 februari 2010 07:53 PM
  [ # 2 ]

Ik zou je velgen denk ik kaal maken en dan met primer en al gaan spuiten. Bij mijn eigen velgen ook gedaan en het ligt er nu anderhalf jaar onder en ziet er nog redelijk uit. Sommige punten die niet helemaal kaal gemaakt waren toen (omdat het een pokke-klus is en ik dacht dat het niet echt nodig was) beginnen nu wel lichtelijke blaasjes te vertonen, maar ze zien er van een afstand nog mooi uit. De stoeprandschades had ik gerepareerd met AluFix en netjes gladgeschuurd.

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 26 februari 2010 08:21 PM
  [ # 3 ]

Je kan ze ook laten stralen en poedercoaten.

Is beter, is mooier, en blijft ook langer mooi.
Is alleen wel prijzig.  Wink

Profiel  

TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2355

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 26 februari 2010 08:29 PM
  [ # 4 ]
BasisBIX schreef:

Je kan ze ook laten stralen en poedercoaten.

Voordeel is dat alle 4 de velgen er wel hetzelfde en very good TOP! uitzien. En je hebt er langer plezier van. Je bent ze een week krijt.

Profiel  

Janness
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 26 februari 2010 09:06 PM
  [ # 5 ]

hey allen bedankt voor de snelle reactie

ik moet nog even nadenken over de opties, want sommige dingen zijn erg verleidelijk maar duur.
ik zal nog wel snel proberen foto’s te uplouden, zodat je ze kan zien hoe ze nu zijn.
de velgen zijn volgens mij wel gaan oxideren, dus ik denk dat ik toch ga voor een gehele behandeling.

hoe plaats je foto’s eigenlijk, het lukt maar niet?

bedankt

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 februari 2010 09:46 PM
  [ # 6 ]

Als je een nieuw bericht schrijft, kan je op “Bijlagen” drukken. Dan kan je een foto van je computer bijvoegen.

Citroen!

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 26 februari 2010 11:42 PM
  [ # 7 ]

Ik was denk max. 70 euro kwijt voor het hele zooitje en een paar zaterdagen.

Profiel  

Maarten_v_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54

- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Gepost: 29 april 2012 06:09 PM
  [ # 8 ]

Heb jullie tips gelezen en er erg veel aan gehad!! Toen ik 2 jaar geleden mijn BX kocht waren de velgen nog prachtig maar afgelopen winter zijn ze door het zout, en het er te lang op laten zitten, flink aangetast.

Ik heb het als volgt gedaan:

1) Blanke lak eraf schuren met korrel 240 schuurpapier, flink karwei!
2) Met scotch-brite schuren. Hiermee verdwijnen de vegen van het grove schuurpapier en gaat het er echt gaaf uitzien (ik heb zo’n “schuur-muis” gebruikt, scheelt erg veel!)
3) Daarna wielen wassen zodat alle vuil en schuursel eraf is
4) Met ammoniak-oplossing de wielen ontvetten
5) Wielen afplakken en zwart spuiten (heb Motip mat gebruikt)
6) Na 2 a 3 uur het zwart van de blanke delen afschuren en deze delen met ammoniak-oplossing ontvetten
7) Banden leeg laten lopen en speelkaarten tussen de velg en band steken
8) Blanke lak erop spuiten, 2 lagen (Motip blanke lak)
9) De volgende dag met commandant 4 polijsten
10) Wielen monteren en flaneren maar!!

Zie foto’s…

Afbeelding Bijlagen
1.jpg2.jpg4.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312

- BX 16 TRS
Gepost: 02 mei 2012 07:25 PM
  [ # 9 ]

De beschermlaag heb ik eraf gehaald met Alabastine verf afbijt, dat is wat minder werk dan helemaal gaan schuren.
En dan blijven de ‘richels’ er ook beter in staan, want het zijn in een draaibank gedraaide velgen.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 11 maart 2013 09:59 PM
  [ # 10 ]

Tjonge, die zijn mooi geworden! Binnenkort ga ik ook aan de slag met de mijne. Ik heb alleen de TRS-versie en niet met die zwarte cirkel in het midden. Heeft iemand nog tips voor het plastic ding in het midden, om die weer mooi zilverkleurig te krijgen in de kleur van de velg?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 maart 2013 11:50 PM
  [ # 11 ]

Kijk ook al bezig met het opknappen van het Lm.

Ik ben er ook mee bezig zie hier:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207743/P525/

En….

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207743/P915/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207743/P930/

En ik heb een malletje geleend zodat de kringen weer erin kunnen:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207743/P555/

Ik zit er nu op ongeveer 7uur per wiel…  whistle

Stomstom…. is dus een topic van 3jaar oud… red face

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 maart 2013 11:53 PM
  [ # 12 ]
PieterSanders schreef:

Tjonge, die zijn mooi geworden! Binnenkort ga ik ook aan de slag met de mijne. Ik heb alleen de TRS-versie en niet met die zwarte cirkel in het midden. Heeft iemand nog tips voor het plastic ding in het midden, om die weer mooi zilverkleurig te krijgen in de kleur van de velg?

Jij hebt dan de Lm voor type 1 en 2…

De naafdop zat ik aan te denken om gewoon alleen blankelak erop te zetten.. Als ik dat met zilver ga spuiten zal het té zijn gok ik..

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 12 maart 2013 11:54 PM
  [ # 13 ]
Marviin schreef:

De beschermlaag heb ik eraf gehaald met Alabastine verf afbijt, dat is wat minder werk dan helemaal gaan schuren.
En dan blijven de ‘richels’ er ook beter in staan, want het zijn in een draaibank gedraaide velgen.

En dat ga ik de volgende keer ook effe doen….

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook