Ik zou graag een tweede batterij installeren in mijn c15.
Dit zou ik doen dmv een scheidingsrelais die als de motor draait de 2 batterijen parallel schakelt waardoor de tweede accu mee oplaadt.
Nu heb ik nog een goede batterij staan maar de Ah en A is verschillend (minder) dan die dat in mn auto zit kan dit kwaad?
Op mijn alternator staat dat die tot 70A kan laden dus zou een scheidings relais van 80A goed moeten zijn?
Om de batterijen te verbinden dacht ik een startkabel te gebruiken met in de plaats van de huidige “krokodil-klemmen” poolklemmen,
zou zo een startkabel volgens jullie voldoen of is iets zwaarders nodig?
De tweede batterij zou voor extra verlichting en elektrische 12v toestellen dienen tijdens het kamperen.
Heb al heel veel zitten googlen en vind veel informatie maar spijtig genoeg ook veel tegenstrijdige informatie.
In de Land Rover wereld bijna een standaard ingreep als je een el. lier monteert. Zoek eens op het forum van de Land Rover Club Holland of stel de vraag eens bij de firma Vis in Scheveningen of Budget Parts in Gouda.
Via de LRCH site kan je de links vinden.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat kan geen kwaad. Startkabels zijn prima dikte. In de zeilboterij is een dergelijke installatie ook gebruikelijk. Daar kan je ook zoeken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Even leentjebuur gespeeld bij het campercenter…
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet wel een relais nemen dat 70 Ampere kan schakelen… Dat is nog niet zo simpel en wordt vaak met transistoren geregeld.
Dit gaat verder goed zolamg de woon accu niet heel erg leeg is. Is hij dat wel dan start je de auto en zal daarna de start accu vrijsnel leegspoelen in de woon accu… Zet je je auto na 5 minuten uit, dan start ie als nog niet…
De profi scheidingsfilters hebben daarom diodes die dit beveiligen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zelf gebruik dit relais. http://www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/cyrix-120a-225-a-400a/
Waarom? 120ah, m6 aansluitingen ipv schijfstekkertjes en alles werkt automatich. Geen draad van de dynamo nodig, en eventueel bun je de hulpaccu doorschakelen naar de startaccu als extra boost. Kost iets van 45 euro.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt voor alle info, de minder zware accu zal de “woon-accu” zijn en de zware is (nu al) de start accu.
Zal eens uitkijken of ik hier in belgie zo een speciale relais vind…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het mooiste is wel een semi tractie accu gebruiken als licht accu. Een start accu kan slecht tegen diep ontladen. Maar goed, dat kun je later altijd nog doen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Vraag me af of het niet beter is om zo een goedkope jumpstarter te gebruiken als 2e accu die dan oplaadt via de sigarettenaansteker dan heb ik die dure kabels en allerhande relais niet meer nodig??? of gaat dit niet? Kan je via die klemmen bvb 12v stroomgebruiken voor gsm/laptopladers via 220V adaptor 12V verlichting/ventilatie?
bvb. deze voor 35euro:
Jumpstarter met luchtcompressor
Accu type: 12 V - 10 Ah verzegelde loodzuur accu.
Stroom output: 400 A.
Starthulp: 900 A piek.
260 psi.
Opladen: DC 12 V autokabel en AC adapter 230 V.
Twee DC 12 V-aansluitingen met overbelastingsbeveiliging.
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Bij mijn ds3 racing komt naar alle waarschijlijkheid ook een 2de accu in maar niet zo moeilijk als er hier allemaal wordt gedaan.
accu voor (startaccu) , 35cm kabel 50mm2 , zekering 200amp , rest kabel tot in de reserve wiel bak (ook 50mm2) , weer een zekering 200amp , 35cm kabel 50mm2 , en dan zijn we bij de 2de accu.
voor de min kun je 2 korte stukken nemen en die bij beide accu’s vast zetten en aan de carroserie.
daar kun je dan de stroom weghalen voor de verbruikers. (wel weer even netjes alles afzekeren.)
zo wordt in alle auto’s waar extra audio ingebouwd word een 2de accu geplaatst.
stuk goedkoper.
even een kleine begroting wat het bij mij gaat kosten:
Accu 60Amp € 350,- (zal een gelaccu kosten denk ik zo)
Kabel 50mm2, 7mtr € 12,50/mtr totaal € 87,50
2 x zekering + houder € 35,-
totaal € 472,50
nu had jij al het duurste liggen dus jij bent goedkoper klaar
kwa amperages die verschillen is geen probleem.
moet natuurlijk niet te zwaar worden want dan krijgt je dynamo het nooit vol en dan is dat capaciteit die je nooit zult benutten.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
MEt een jumpstarter heb je dus een accu van 10ah. Kun je net een laptop mee opladen…. Dan kun je net zo goed de startaccu met 10ah ontladen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
blue dolphin schreef:Bij mijn ds3 racing komt naar alle waarschijlijkheid ook een 2de accu in maar niet zo moeilijk als er hier allemaal wordt gedaan.
accu voor (startaccu) , 35cm kabel 50mm2 , zekering 200amp , rest kabel tot in de reserve wiel bak (ook 50mm2) , weer een zekering 200amp , 35cm kabel 50mm2 , en dan zijn we bij de 2de accu.voor de min kun je 2 korte stukken nemen en die bij beide accu’s vast zetten en aan de carroserie.
daar kun je dan de stroom weghalen voor de verbruikers. (wel weer even netjes alles afzekeren.)
zo wordt in alle auto’s waar extra audio ingebouwd word een 2de accu geplaatst.
stuk goedkoper.
even een kleine begroting wat het bij mij gaat kosten:
Accu 60Amp € 350,- (zal een gelaccu kosten denk ik zo)
Kabel 50mm2, 7mtr € 12,50/mtr totaal € 87,50
2 x zekering + houder € 35,-totaal € 472,50
nu had jij al het duurste liggen dus jij bent goedkoper klaar
kwa amperages die verschillen is geen probleem.
moet natuurlijk niet te zwaar worden want dan krijgt je dynamo het nooit vol en dan is dat capaciteit die je nooit zult benutten.
Wow 350 euro voor een accu! dat is fors.
De hele hierboven beschreven excercitie is om een gescheiden boord systeem te hebben dat je zonder problemen om te starten helemaal leeg kan trekken. Jouw dubbele accu systeem is alleen om meer capaciteit te krijgen. Ga je een dagje muziek maken zonder dat je motor loopt, ga je geheid blijven slapen waar je dan bent…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
€ 350,- ben je zo kwijt vooe een gel accu.
even snel opgezocht. een Optima Yellowtop kost al € 299,-
dan hoef je er nooit meer naar om te kijken en heeft hij genoeg capaciteit.
en een beetje Citroën heeft een eco mode dus die schakeld alle electrische apparatuur uit als hij onder een bepaald aantal Volt komt. ((11,5 geloof ik))
dus van de plek komen lukt wel.
gel accu kosten iets meer dan gewone,het zit hem ergens in de prijs
ter info de rode is startaccu(mag je niet leeg trekken of die is voor de vuilbak)
de gele geen probleem(das een groot voordeel ten opzichte van klassieke accu,die je leeg trekt,volgens de prijs is deze kapot erna of toch een deftige schok gehad die later met tijd de geest heeft.