6 van de 15
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Mag een garagehouder geld verdienen….
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 december 2005 02:58 PM
  [ # 76 ]
ronama schreef:

Ja Hoor want ik weet dat die 2 waar ik kom meer verstand van mijn auto hebben dan die grote garage waar elke maand wel andere monteurs rondlopen.
ik heb het wel over off Citroen garages.

Oh dat zal best wel…maar 300 kilometer is voor ons te ver!

Ik vind Renard in beneden leeuwen ook een goeie specialist, met een hart voor onze voitures…

Maar ik ben eerder in nieuw vennep die wel ietsje duurder mag zijn, maar wel knap werk aflevert!  en goed! 


(geloof me, ik kan zeuren hoor!)

@Paz…Brezan en Citroen is Kwikfit met Citroen vergelijken…
Die jongens verdienen geen moer! behalve de baas….

 

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 20 december 2005 03:01 PM
  [ # 77 ]

Surprisedops:

 

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 20 december 2005 03:02 PM
  [ # 78 ]

ik heb regelmatig van die cursussen op het werk waar wel een stellingen gebruikt wordt.
1 daarvan vind ik hier wel gepast.
Hij is niet van mij maar van Gandhi

Onze Klant

onze klant is de belangrijkste persoon in ons bedrijf

Hij is niet afhankelijk van ons
wij zijn afhankelijk van hem
hij is geen onderbreking van ons werk
hij is het doel ervan
hij is geen buitenstaander in onze zaken
hij maakt er deel van uit
wij doen hem geen plezier door hem te beleveren
hij doet ons een plezier door ons gelegenheid daartoe te geven

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 20 december 2005 03:03 PM
  [ # 79 ]

Ach, zo heeft iedereen goede ervaringen en zullen de meesten hier wel een vaste garage hebben, die heb ik ook.

Ga weer eens aan het werk a 135 Euro per uur, zodat jullie weer wat hebben om over te discussieren. Ik ben diegene die dat systeem levert waarin jullie jullie voorraad in moeten voeren Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 december 2005 03:16 PM
  [ # 80 ]
René van Maren schreef:

Het blijkt dat iedereen vergeet dat bij de dealer ook licht brand…
De kachel en de radio staan ook aan….Die kosten geld! en verreken je in je uurloon…klaar!

Ik zeg; spaarlampen, dikke truien voor het personeel en het personeel laten zingen. Zo kunnen de onkosten mooi omlaag.  Wink

Maar even serieus, bij de dealer branden er, t.o.v. kleine specialisten, wel meer lichten en moet de kachel harder draaien om de showroom te verwarmen. Ook zal er een grotere investering achter zo’n bedrijf zitten. Natuurlijk vind je dat terug in de prijzen.
Maar voor diverse klanten heeft de dealer ook meer te bieden, voor anderen weer de kleine specialist. (voor mij dus)

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 20 december 2005 03:47 PM
  [ # 81 ]

om ff terug te komen op de kern: Mag een dealer/garage geld verdienen aan de klant?

Een bedrijf moet gewoon zijn kosten terug verdienen. Het geld dat overblijft nadat de kosten zijn betaald heet winst. Zoals een eigenaar/directeur van een groot bedrijf mij ooit vertelde: van de winst kan je bitterballen ed kopen. Oftewijl winst is mooi meegenomen en van winst kan je de continuiteit van je bedrijf op lange termijn veilig stellen.

Dus het maakt mij niet uit hoe een dealer/garage zijn KOSTEN terug verdient. Mij gaat het meer om de service van het bedrijf en hoe het bedrijf met de klanten omgaat. Als ik me niet prettig voel bij een dealer/garage dan ga ik liever ergens anders heen. En volgens heb ik dat niet alleen.
Kortom, wil een dealer/garage zijn kosten willen kunnen betalen moet hij zijn best doen om de klant te houden dmv service ed.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 20 december 2005 04:26 PM
  [ # 82 ]

ik wil hier wel niet de indruk wekken dat ik steeds voor het goedkoopste ga.
ik ga daar waar ik tevreden ben, bijv mijn winterbanden heb ik bij rowette in klimmen gekocht.
waarschijnlijk niet de goedkoopste maar ik wordt hier al jaren heel goed geholpen.
en dat is met de auto ook, als een storing verholpen wordt moet het gemaakt zijn ,of dat nu 1 euro of 100 euro kost.
in dit geval mag de dealer rustig wat verdienen.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 20 december 2005 11:10 PM
  [ # 83 ]

Tja, er leeft wel wat….

Ik schreef dat we weinig overhouden aan het uurtarief. Die 2,50 euro per uur is als je alle uren per dag verloond en dat gebeurd bijna nooit. Betekend dus dat aan het einde van de dag je op je uren niets verdiend hebt. Klinkt zielig, maar daar kiest de garage houder (en ik dus) zelf voor. Ik moet, lees moet, dus wel winst maken op mijn onderdelen. Ik lees dus dat daar nog al wat weerstand tegen is. Echter zonder winst heb ik geen bestaansrecht. En een deel van de winst op de onderdelen heb ik nodig om de kosten te dekken. Verder ben ik aan het “sparen” voor als er een nieuwe testkast komt, of de overheid besluit dat de roetmeting anders moet, of als ze van het milieu weer eens langskomen….

Ik las ook dat er vette winst gemaakt wordt op onderdelen. Tja als je de inkoop van een onderdeel zit, en je ziet de bruto prijs, dan zit daar wle eens een groot verschil tussen, het is echter wel heel kortzichtig om te denken dat dat pure winst is.

en een paar reaktie’s

Dan voel ik me dus ‘te grazen’ genomen, want ik verwacht van de garage dat ze voor mij de onderdelen zo goedkoop mogelijk (dus het hoeft echt niet voor nix) proberen te leveren.
Vergelijking: als ik iemand inhuur (tarief per uur) om mijn huis in te richten, verwacht ik niet dat hij nog een 20% over het ingekochte meubilair rekent.

vind dit wel erg kortzichtig, als de schilder bij je thuis komt heeft ie echt die pot verf bij een groothandel gehaald en niet bij de Gamma, ofwel hij verdiend ook op het materiaal.

Dat weet ik wel, maar dat moeten die jongens van de Brezan 2 deuren verder toch ook allemaal doen?
En het hoeft ook niet voor goedkoopst, maar waar het mij om gaat is dat het een vervelend gevoel is als je met een rekening de deur uit loopt waar remblokkies of olie (of ruitensproeiervloeistof ) op staan tegen anderhalf tot twee keer het tarief waarvoor je dat bij de onderdelenboer kan krijgen, terwijl die bedrijven vergelijkbare kosten hebben.

Ik denk niet dat een groothandel dezelfde overheadkosten heeft als een garage bedrijf.

Dus het maakt mij niet uit hoe een dealer/garage zijn KOSTEN terug verdient. Mij gaat het meer om de service van het bedrijf en hoe het bedrijf met de klanten omgaat. Als ik me niet prettig voel bij een dealer/garage dan ga ik liever ergens anders heen. En volgens heb ik dat niet alleen.
Kortom, wil een dealer/garage zijn kosten willen kunnen betalen moet hij zijn best doen om de klant te houden dmv service ed.

precies daar draait het om. Je moet je prettig voelen bij de deal.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 21 december 2005 01:45 AM
  [ # 84 ]
oldenhage schreef:

Echter zonder winst heb ik geen bestaansrecht. En een deel van de winst op de onderdelen heb ik nodig om de kosten te dekken. Verder ben ik aan het “sparen” voor als er een nieuwe testkast komt, of de overheid besluit dat de roetmeting anders moet, of als ze van het milieu weer eens langskomen….

Mee eens….
Of het ijken van de apparatuur, eisen van Citroen Nederland, 2 jaarlijkse APK scholing en examen..e.d. Voor een gezonde bedrijfsvoering is een redelijke winstmarge nodig, ook op onderdelen, zeker met de hoge loonkosten hier. Het is toch al moeilijk om onder aan de streep iets over te houden. Er is een fundamenteel verschil tussen het maken van winst en WOEKERwinst.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 21 december 2005 02:00 AM
  [ # 85 ]
Phritz schreef:
oldenhage schreef:

Echter zonder winst heb ik geen bestaansrecht. En een deel van de winst op de onderdelen heb ik nodig om de kosten te dekken. Verder ben ik aan het “sparen” voor als er een nieuwe testkast komt, of de overheid besluit dat de roetmeting anders moet, of als ze van het milieu weer eens langskomen….

Mee eens….
Of het ijken van de apparatuur, eisen van Citroen Nederland, 2 jaarlijkse APK scholing en examen..e.d. Voor een gezonde bedrijfsvoering is een redelijke winstmarge nodig, ook op onderdelen, zeker met de hoge loonkosten hier. Het is toch al moeilijk om onder aan de streep iets over te houden. Er is een fundamenteel verschil tussen het maken van winst en WOEKERwinst.

woeker winst is ook zo’n lekkere…. Ik kocht eens een CX voor 150 euro met een paar goede delen, zoals een motorkap en achterklep.
Die verkocht ik aan iemand, voor het aankoopbedrag van de CX. Toen hij later ook nog voor de mooie koplampen kwam en ik daar 50 euro per s stuk voor vroeg vond hij dat ik woekerwinst maakte…. En dan te weten dat ik het display ook al had verkocht… Surprisedops:
(ik kocht de CX naar aanleiding van zijn tip… dus hij wist mijn aanschaf)
Moraal, ik vroeg niet te veel voor de onderdelen, maar hij wist mijn inkoop… een ander zou er blij mee zijn geweest en gevonden hebben dat ie een koopje had….

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 21 december 2005 02:09 AM
  [ # 86 ]

Dat soort mazzeltjes zijn de krenten in de pap. Dat mag toch ook weleens… Wink

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 december 2005 01:12 PM
  [ # 87 ]
waterman771 schreef:

Winst maken hoor bij de markt waarin wij verkeren. Zoiets heet namelijk Kapitalisme, de goed werkende tegenhanger van Communisme… zie Lada…. Wink


Het enige wat goed werkt aan kapitalisme is dat het egoisme en hebberigheid genereerd. Of je daar nu zo blij mee moet zijn… Communisme is trouwens ook geen optie.

Wat mij betreft mogen Oldenhage en alle andere garagisten met alle liefde verdienen aan hun producten en werkzaamheden. Ik als klant maak per keer de afweging of het voor mij in dat geval belangrijker is of ik service wil (wat je vaak wel krijgt bij kleine bedrijfjes, maar die evenredig ook kleiner moeten inkopen=duurder), of gewoon voor het goedkoopste ga. Klantenbinding en kwaliteit zijn daarin natuurlijk ook belangrijk.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 december 2005 01:17 PM
  [ # 88 ]
oldenhage schreef:

woeker winst is ook zo’n lekkere…. Ik kocht eens een CX voor 150 euro met een paar goede delen, zoals een motorkap en achterklep.
Die verkocht ik aan iemand, voor het aankoopbedrag van de CX. Toen hij later ook nog voor de mooie koplampen kwam en ik daar 50 euro per s stuk voor vroeg vond hij dat ik woekerwinst maakte…. En dan te weten dat ik het display ook al had verkocht… Surprisedops:
(ik kocht de CX naar aanleiding van zijn tip… dus hij wist mijn aanschaf)
Moraal, ik vroeg niet te veel voor de onderdelen, maar hij wist mijn inkoop… een ander zou er blij mee zijn geweest en gevonden hebben dat ie een koopje had….


Een ander had die cx zelf gekocht en de delen eraf gehaald die hij/zij nodig heeft en niet jou getipt, om daarna te gaan zeuren over prijzen. Hoewel een beetje grof geschut tijdens de prijsonderhandeling best aangenaam kan zijn Rolling Eyes

Animal triste post coitum

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 21 december 2005 02:44 PM
  [ # 89 ]

ik begrijp het hele probleem niet eigenlijk.
Iedereen hier op het forum heeft (waarschijnlijk) een baan waarvoor hij/zij betaald krijgt. Dat salaris moet de werkgever ook ergens vandaan halen, namelijk uit omzet. Om omzet te maken, moet er een dienst verleend worden. Hoe die diensten gewaardeerd worden per uur, per dienst, per onderdeel of combinaties daarvan dat maakt niet uit, als er maar omzet gedraaid wordt. Ieder bedrijf heeft kosten en baten en het is de kunst meer baten dan kosten te genereren en zodoende winst te maken.

Mijn vader ging vroeger altijd naar zijn eigen garage. Daar kon hij goed onderhandelen over een nieuwe auto, werd er goeie service geleverd en hij vertrouwde die garage. Ondertussen werd ie genaaid waar hij bijstond. Het eerste “goedemorgen” en het kopje koffie werden direct opgeschreven als 50 gulden. Maar hij had geen enkel verstand van auto’s, techniek of alle aspecten die met een auto of reparaties daaraan te maken hebben. Oftewel, door het gebrek aan kennis, de goede service en het goede gevoel kwam hij daar jaren lang terug als vaste klant.
Conclusie? De betreffende mercedesdealer maakte forse winsten door gebruik te maken van de onkunde en onwetendheid van de klant. En ik geef ze 100% gelijk. De deskundige is er om de onwetende te helpen. En mn vader betaalde daar graag voor.

Ik zelf kom al een hele tijd bij een garage waar ik op voorhand weet wat ik kan verwachten, waar ik de mensen mag die er rondlopen, waar ik advies en deskundigheid krijg die ik verwacht en waar de koffie smerig is Wink  Ik heb zelf voor deze garage gekozen omdat ik de service, de prijzen, de dienstverlening in zijn algemeenheid waardeer. Ik heb dan kennis van techniek tot zover het reikt, als ik ergens niet uit kom kan ik het vragen, krijg ik eerlijk antwoord en weet ik welke kosten ik ga maken als ik het laat doen.
Conclusie: Het gebrek aan deskundigheid, tijd, zin, of middelen laat mij daar de reparaties doen, en daar betaal ik op dat moment graag voor. Wordt het mij te duur omdat ik denk dat het ergens beter kan, dan ga ik daar heen.

Als ik een cd-speler van Bang en Olufson( Confused: ) koop voor 1000,- dan ga ik ook niet lopen zeiken als die de volgende dag voor 500,- in een andere winkel staat. Ik wilde dat ding zelf kopen, was er met mn volle verstand bij en ik vond blijkbaar die cd-speler 1000,- waard. Als ik daarnaast bij de Aldi een zelfde soort apparaat vind voor 20,- dan lach ik al.
Conclusie, wat jij vind dat iets waard is, betaal je ervoor. Heb je het geld er niet voor over, dan koop je het ergens anders, of neem je genoegen met andere producten voor minder.

In deze vrije economie mag iedereen zn zakken wat mij betreft vullen en soms kunnen ze dat ook door een monopoliepositie. Als het me niet aanstaat, dan los ik het wel op een andere manier op. Kan het niet anders? Dan zul je wel moeten, dat is het systeem van vraag en aanbod.

Ik zie nogmaals geen probleem, men vraagt er maar voor wat ze willen, er blijven altijd mensen die het er voor over hebben om meer te betalen, omdat ze simpelweg vertrouwen hebben in de zaak (zoals mn pa).

Edit: hierbij wil ik niet zeggen dat fraude en chantage een goede zaak zijn, alles binnen het redelijke. Zaken in rekening brengen die niet zijn uitgevoerd, associeer ik met kwikfit en dat is bagger. Als je daar heen gaat, heb je n plaat voor je kop en een lege portemonnee.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 december 2005 03:40 PM
  [ # 90 ]

Kan ik het volledig mee eens zijn. Het is denk ik ook niet zozeer de vraag of een garagist wat mag verdienen aan zijn clientele (‘tuurlijk mag dat!!), maar eerder wat een client daarvoor terug mag verwachten. En ik zie daarbij dat er nogal eens sprake is van vage rekeningen en vlotte babbels zonder dat de rekening daarbij daadwerkelijk verantwoord kan worden. Ook is het me wel eens overkomen dat een garage meldt dat een bepaald onderdeel (veerbollen zijn erg populair Rolling Eyes ) vervangen moet worden, terwijl er niets mee aan de hand is (omdat er een ander probleem speelt waar de garagehouder niets over wil zeggen omdat het waarschijnlijk teveel moeite kost om er structureel wat aan te doen). Dit laatste merk ik dan vooral nog wel eens bij bepaalde dealers van grote merken, Volkswagendealers schijnen wat dat betreft berucht te zijn (de goeden niet te na gesproken, uiteraard zijn er ook goede Volkswagendealers).

Persoonlijk kom ik de laatste jaren bij Van der Laan in Abbenes, waar de rekening heus niet altijd even laag is, maar ik zeker weet dat alles wel goed gebeurt en ik goed wordt geinformeerd over het wel en wee van mijn voiture. En zo hoort het ook, en daar betaal ik graag voor. En in zo’n geval gun ik het zo’n garagehouder van harte (en geef de betrokken monteur dan ook nog wel eens een extraatje.  Wink ).

Overigens vind ik het wel heel goed dat Oldenhage dit onderwerp ter sprake brengt, want de client speelt in dit soort zaken helaas ook wel eens een wat discutabele rol, dat mag ook wel eens gezegd worden. Heb zelf in mijn middelbare schooltijd bij een fietsenmaker gesleuteld en geholpen in de winkel, ken wat dat betreft ook wel een klein beetje het klappen van de zweep.

Profiel  
 
 
6 van de 15
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook