Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het Roode Gevaar verliest een beetje koelwater. Het is nog weinig, maar dit soort euvels groeit nu eenmaal steeds.
Ik zie nergens iets uitkomen.
Het zou mij (dus) niet verbazen dat het de waterpomp is.
Iemand ervaring met die klus?
Op service.citroen.com zie ik ca € 200,- voor dat ding.
Wordt zo te zien aangedreven door de nokkenas. Betekent dat ook koelwater in de olie?
Ik vind daar (gelukkig) nog niets.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waterpomp wordt aangedreven door distributieriem.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoe zeker weet je dat? Bij alle auto’s die ik tot nu toe had was dat zo, maar het plaatje op service.citroen.com ziet er echt anders uit. De waterpomp zit aan de bestuurderszijde (waar geen distributieriem zit) en er is een tandwiel zichtbaar. Of vergis ik me nou?
Juist om die reden stel ik de vraag. Waterpompen doe ik meestal gewoon zonder vragen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoe zeker weet je dat? Bij alle auto’s die ik tot nu toe had was dat zo, maar het plaatje op service.citroen.com ziet er echt anders uit. De waterpomp zit aan de bestuurderszijde (waar geen distributieriem zit) en er is een tandwiel zichtbaar. Of vergis ik me nou?
Juist om die reden stel ik de vraag. Waterpompen doe ik meestal gewoon zonder vragen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Exact.. ding op de nokkenas is je vacuumpomp voor de EGR.
Volgens mij was die pomp zo duur niet hoor, maar je zit idd wel meteen aan een nieuwe d-riem als je het volgens de regeltjes wil doen. Als hij er nog niet zo lang op zit legde ik hem er altijd opnieuw om.
Maar waarom vermoed je de waterpomp? Gezien je de locatie van het ding ook niet bij het juiste eind hebt
Ouwe mopperkont
SCC - > 2.1 TD -> Motor -> Koelsysteem ->KOELVL POMP.. zit op dezelfde plek als je thermostaat (achterop het blok, bijrijderskant)
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Matthijs: Inderdaad, nog eens goed kijkend lijkt het een nokkenwiel. Zo te zien dus nogal aan de achterzijde van de motor.
Is het dus een k-klus? Je kan er zeker weer fantastisch bij?
Ik zal eerst maar eens grondig kijken waar ik iets zie lekken. Stille hoop dat het een slang is of zo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jan, je had laatst toch een versprongen distributieriem.
Toen preventief de waterpomp vervangen zou een fractie van de kosten zijn geweest van nu weer alles los.
Maar achteraf kijk je een koe in haar ????
Je hebt het over een niet-zichtbaar verlies, hoe is je kachelradiateur?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Inderdaad: achteraf….
Als ik nu opnieuw zou beginnen met deze auto zou ik begonnen zijn met: Motor eruit en dan alles vervangen waar je bijkunt, zeker ook de waterpomp, etc.
Drie maanden geleden heb ik de kachel vervangen. Ik ga nu eerst even checken of die slangklemmen wel netjes vastzitten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Kom ik weer; compressietest
En anders je watersysteem eens op druk zetten?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Radiateur wil ook wel eens zweten. Dat verdampt ook voor je het ziet. Zoek even naar witte aanslag.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.