Zal ik het lijstje compleet maken?
- scheef trekken (vanaf de eerste kilometers)
- defecte schokbrekers (inmiddels nummer 4 onder de auto!)
- inhouden motor
- rammelen van achter ophangingen
- veerpoot lager defect, inmiddels vervangen > trekt sindsdien scheef de andere kant op
- kraken in de voorwiel ophanging > opgelost
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Niets zo vervelend als in het ongewisse gehouden worden. Hoe hebben ze het met die andere DS3-Racing opgelost? Onderzoeken is hetzelfde als aan het lijntje gehouden worden. Als ik Citroen zou zijn, zou ik deze auto (tegen een voor beide partijen redelijke kilometerprijs) terugnemen en gebruiken als onderzoeksobject om de productiekwaliteit en of productieproces te verbeteren. Dit levert op termijn meer op dan een wantrouwend of zelfs afwijzend gevoel bij klanten. De beleving bij goede of slechte naam draagt verder dan alleen het specifieke product zelf. Succes.
DS3 e-HDI 90 So Chic. Thorium Gris-Carmen Rouge.
Dat is precies het gevoel, dat ik een beetje aan het lijntje wordt gehouden. Al 3 maanden geen oplossing en zowel dealer als Citroën Frankrijk hebben geen idee. Lekker dan. En gezien mijn vorige ervaringen met mijn vorige DS3 niet heel vreemd dat ik er klaar mee ben.
Wat de status van die andere Racing is, is mij niet duidelijk. Waarschijnlijk exact hetzelfde: geen idee
Jouw insteek vind ik wel goed voor wat betreft het terugkopen. Heb je daar ervaring mee?
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Ik lees op het engelse forum dat ik niet de enige ben met een inhoudende THP motor. Meer mensen met deze klacht?
http://ds3club.co.uk/archive/index.php/t-1012.html?s=8504451b7f906e173adedc6be916dfe4
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
In dit geval zou het de fabrikant sieren de auto gewoon terug te nemen. Er zijn teveel vage zaken die alleen goed kunnen worden onderzocht als de auto terug naar de fabriek gaat. De klant gaat koeren, zaken gaan een eigen leven leiden en daar is uiteindelijk niemand mee gediend. Dit alles pen ik neer omdat de fabrikant toegeeft dat er nog een wagen is die vergelijkbare defecten heeft.
Uit jouw eerdere posts en je getoonde positieve betrokkenheid bij het DS3-gebeuren ben je blij met je Racing. En terecht mijns inziens, het zijn immers onderscheidende auto’s met een geheel eigen karakter. Terugkomend op je vraag het volgende. Persoonlijk heb ik dit niet aan de hand gehad, maar wel in de naaste familie. Het ging hier toentertijd ook om een citroen. Na een half jaar drama (“alles” viel er zowat van af of in, rammelde, kraakte of piepte) en talloze herstelpogingen is samen met de dealer en de importeur in goed open en zakelijk gehouden overleg besloten de betreffende auto terug te nemen en tegen zeer billijke voorwaarden een nieuw exemplaar er voor terug te leveren. Iedereen tevreden. Maak eerst een afspraak tot hoever je samen wilt gaan (ook in tijd) om de gerezen problemen op te lossen en leg vast wat er dan gaat gebeuren met de huidige auto. Aanmodderen levert altijd onuitgesproken verwachtingen op en heel veel ongenoegen. Dat is voor alle partijen heel vervelend. Als je voor je gevoel zover bent, kaart het voorstel om de auto tegen redelijke voorwaarden om te ruilen aan.
Er zijn in die tijd geen vervelende gevoelens onder de mat blijven liggen en alle partijen kunnen elkaar recht in de ogen blijven kijken en praten positief over deze actie. Zulke oplossingen zijn meer waard dan een peperduur reclamespotje op de tv. Tenslotte, de realiteit is, dat in elke reeks producten van welke aard (van spaceshuttle tot plasic wegwerpvorkje om maar eens een vergelijking te maken) en door welke omstandigheid dan ook, er een minder exemplaar tussen zit. Hoe streng de eindcontrole ook is. Het is erg vervelend als het jou overkomt.
DS3 e-HDI 90 So Chic. Thorium Gris-Carmen Rouge.
@AW1492 Dank voor je reactie, hiermee kan ik iets.
Inmiddels heb ik ook contact gehad met de juridisch adviseur van mijn bedrijf en we gaan een ‘Ingebreke stelling’ brief aan de dealer sturen met een oplostermijn van 14 dagen. Die termijn schijnt zo te zijn vastgesteld voor dit soort zaken.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Prima. Een zakelijke aanpak. Dit is transparant voor iedereen. Succes.
DS3 e-HDI 90 So Chic. Thorium Gris-Carmen Rouge.
Thnx! De brief is inmiddels verstuurd.
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Terug naar Frankrijk met die hap!
En dan de Loeb edition als vervanger mee naar huis
Sterkte en succes in ieder geval.
Ben benieuwd naar de uitkomst.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Iwanb schreef:Ik lees op het engelse forum dat ik niet de enige ben met een inhoudende THP motor. Meer mensen met deze klacht?
http://ds3club.co.uk/archive/index.php/t-1012.html?s=8504451b7f906e173adedc6be916dfe4
Heb dit op het Engelse forum echt al bij veel (bijna alle) Racings gelezen!
Bij de standaard THP lees je alleen de problemen met de Distributie Ketting (spanner)
Na het vervangen hiervan geen problemen.
Bij de Racing lijkt het een compleet ander probleem!
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Tja, nu mag een kostprijs van een auto niet altijd wat uitmaken…maar als je 37K neerlegt voor een auto, dan mag je toch iets meer verwachten dan dit gedoe. Mijn juridisch adviseur gaf ook aan dat een ontbinding van de koop tot de mogelijkheden behoort als het niet binnen de gestelde termijn wordt opgelost. Daarna voor mij (helaas) geen Citroën meer.
En dat ‘helaas’ heeft de volgende uitleg: ik vind Citroën als merk hoog boven andere grijze muizen merken uitsteken qua modellen en merkbeleving. Beetje eigenwijs, anders, kick the chair…. En daar hou ik wel van. Maar dan moet het wel een beetje deugdelijk in elkaar steken. Nogmaals; twee auto’s achter elkaar met dit soort kwaliteitsproblemen is toch echt te veel van het goede. Vandaar de knuppel in het hoenderhok, het moet maar eens over zijn met dat kastje-muur geneuzel. Jep, ik ben best pissed off, vooral na de laatste mail van de dealer en wat de twee weken daarvoor voorgevallen is. Maar daarover later meer…
*edit:* Om het verhaal nog even kracht bij te zetten het filmpje ‘Piepen, rammelen en kraken met een DS3’ van mijn vorige DS3. Zelfs Citroën Nederland was hier verbaasd over: http://youtu.be/2r4otfejkB0
Van DS3 Racing naar BMW 116i 2.0
Ieder merk heeft af en toe een zogenaamd maandagmorgenexemplaar ertussen. Gezien de massaproductie en op een bepaald moment klaarblijkelijk falende eindcontrole kan zoiets voorkomen. Het gaat er bij mij dan ook niet in dat alle DS3 Racings van een kwalitietsniveau zijn als jouw exemplaar. Dat bedoel ik nou als ik schrijf dat zaken een eigen, vaak onterecht, eigen leven gaan leiden. Daarom zou de fabrikant de auto meteen terug moeten nemen en de auto helemaal uit elkaar nemen. Tevens een nieuw vervangend exemplaar ter beschikking moeten stellen. Ze zouden deze kans zelfs met beide handen moeten aanpakken om het product uiteindelijk te verbeteren daar waar nodig.
Echter, een snelle auto wordt niet zomaar gekocht. Het valt te verwachten dat slijtage sneller de kop op zal steken omdat er met dergelijke wagens natuurlijk anders zal worden gereden dan bijvoorbeeld met een e-HDi. Niettemin mogen er aan een product eisen worden gesteld, zo dient een snelle wagen aan die mogelijkheden te zijn aangepast. De rekening voor buitensporige slijtage mag niet bij de klant worden gelegd, als die klant in elk geval kan aantonen dat er met de wagen niet buitensporig ruw is omgegaan. Kleine, verborgen defecten die door ruw rijgedrag kunnen zijn ontstaan komen tijdens een grondig onderzoek beslist boven water. Denk hierbij aan verbogen wielophangingen en dergelijke, hoe gering ook.
Hoe dan ook, mijn e-Hdi vertoont tot op heden geen enkel gebrek. De auto is nu 9 maanden oud en wordt netjes bereden. Dat je geen Citroën meer van plan bent aan te schaffen vind ik dan ook veel te kort door de bocht.
@Willem1671, het is inmiddels zijn 2de DS3 met een lijst aan gebreken. De eerste was een stuk goedkoper….
Kan niet oordelen of het aan de bestuurder ligt, die ken ik niet. Maar als ik 2 auto’s achter elkaar gekloot zou hebben, kwam dat merk er zeer waarschijnlijk ook niet meer in.
Mijn Xsara 2.0 Hdi kende de eerste kuren van de Hdi, ook bekend bij de 307 van Peug.
Defecte bedrading, wel starten maar niet aanslaan. 5x naar de dealert, weggesleept enz..
De laatste keer was de deal dat ik zou oordelen of de auto nog terug zou komen.
Dit was de afspraak tussen de leasemij, de dealer, mijn baas en mezelf.
De dealer en Citroen NL en zelfs Frankrijk hebben hun best gedaan.
Uiteindelijk is het euvel verholpen en heb ik nog probleemloos kunnen genieten van de auto.
De Peug 307 Hdi erna, met 1.6 motor was gedurende 5 jaar probleemloos.
Tot op heden is mijn DS3 eHdi als weer zowat 1 jaar oud en probleemloos.
Vind de Hdi motor nog steeds 1 van de fijnste dieselblokjes om in een auto te hebben.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Of ik ben niet kritisch genoeg, ben te snel tevreden of heb geluk: maar ik heb inmiddels m’n achtste Citroen en slechts één keer een noemenswaardig probleem gehad. En dat werd nog zonder gedoe en voor mij kostenloos opgelost ook. Ook de C1 van mijn vrouw is een prima karretje. M’n huidige DS3 e-HDI is fraai, steekt goed in elkaar en rijdt zalig. Even een positieve ‘mijn ds3 ervaringen’ tussendoor….