Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Wie o wie kan mij helpen? Ik heb de verstuivers uit mijn C35 2.5 diesel gehaald om te testen. Conclusie zij zijn slecht. Nu heeft citroen nog wel nieuwe verstuivers voor me, alleen de brandplaatjes en de koperen ringen hebben zij niet meer en ze zijn vanuit citroen nederland niet meer leverbaar. Heeft iemand ze nog liggen of weet waar ik ze wel kan krijgen? Alvast bedankt vor de info.
Groetjes, Tonie
C35 FOREVER
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Diesel-revisiebedrijf?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Suggestie is goed, Na veel bellen heb ik een bedrijf gevonden die de brandplaatjes had. Hij meldde alleen dat de originele koperen ringen volgens hem te dun waren, omdat het brandplaatjes dat ik er uit had gepeuterd te veel was vervormd. Nu heb ik alleen het probleem dat ik de ringen en brandplaatjes van de voorste twee cilinders er niet uit krijg. Heeft iemand een suggestie?
Groetjes, Tonie
C35 FOREVER
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je al op google “brandplaat verstuiver verwijderen” ingetypt?
Krijg je (onder andere) dit: http://www.tapiopakkioy.fi/pdf/catalogus_VIBROPAC.pdf
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gaaf, die apparatuur. Wel een beetje begrotelijk voor de doorsnee thuis sleutelaar ben ik bang.
De universele brandplaatjes trekker ziet er ook heel goed uit!
Voor een low budget oplossing moet je echter meer denken aan een dremeltje (of een vergelijkbaar product van fabrikaat X, Y of Z).
De brandplaatjes moet je er met een lange haak uit kunnen lichten: deze zijn niet heel sterk en komen los door iets te verbuigen als ze zouden klemmen. De koperen pakkingringen is een ander verhaal: Als de verstuiver vaak is aangehengst (of eigenlijk de tapeinden waarmee die op zijn plek wordt gehouden) bijvoorbeeld omdat deze iets zou hebben gelekt, dan is de koperen ring goed platgedrukt en zal daarbij ook naar buiten worden gedrukt. Je krijgt hierdoor klemming in de verstuiverhouder, tel hierbij de zwarte gepolymeriseerde prut van halfverbrande diesel en je hebt een leuke klus bij de hand.
Als je met een dremeltje o.i.d. een paar kleine gaatje boort in de koperen ring (let op met te diep gaan) dank kan je hem breken en spanningsvrij maken en vervolgens er uit trekken met een lange haak of een lange punttang. De verstuiverhouders zijn van heel hard staal dus als je met beleid boort in het koper beschadig je deze niet.
Dikkere koperringen zou ik niet toepassen (= mijn mening hoor): Waarschijnlijk is het een-en-ander al een stevig aangetrokken geweest en zijn de koperring en de brandplaatjes daardoor vervormd. Door de materiaalkeuze van verstuiver en houder zouden ze behoorlijk maatvast moeten zijn.
succes met de klus, het gaat wel een paar avond-uurtjes kosten
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Denk ook aan een paar goede spiegeltje om te zien wat je doet, ik realiseer me dat je waarschijnlijk de motor nog ingebouwd hebt? Of vergis ik me hierin?
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Mannen bedankt voor de reacties. De getoonde apparatuur ziet er goed uit maar is inderdaad voor een hopelijk eenmalige klus te duur. Zowel de ringen als de brandplaatjes waren origineel Citroen. Mijn cilinderkop is ca. 30.000 km terug door een revisiebedrijf gelast, motor heeft in totaal ca. 160.000km gelopen. Er zat een scheurtje in de voorste inlaatpoort. De opmerking van het bedrijf waar ik de brandplaatjes heb gekocht was dat als er teveel druk op de injector zelf komt deze vervormt, waardoor hij niet goed meer verstuift. Voor mijn gevoel moet het verstuiverhuis afsluiten met de koperen ring en niet zozeer met het branplaatje. Ik weet eigenlijk ook niet goed te verzinnen wat de echte functie van het brandplaatje is. Een dergelijk dun plaatje kan niet veel opvangen. en inderdaad de motor is nog ingebouwd. In ben eigenlijk wat impulsief aan de klus begonnen, omdat de bus voor mijn gevoel wat meer brandstof gebruikt en wat meer lawaai maakt bij lagere toeren en ik voor een prettig prijsje nieuwse verstuivers kon krijgen. Wat is jullie mening met betrekking tot op welk punt de afdichting moet plaatsvinden?
Kijk uit naar reacties.
Groetjes, Tonie
C35 FOREVER
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 26-02-2004
- 2CV 2CV6 Club
- BX Deauville
- C35 C32D
Heb inmiddels alle benodigde (van de goede dikte) ringen gevonden en de bestaande eruit gewurmd. Nieuwe verstuivers in de houders gemonteerd emn de drukken gecheckt. Nu wel 122 bar bij opening ipv. ca. 80. Alles gemonteerd. Motor maakt nu beduidend minder lawaai bij lage toeren. Hoop dat ook het brandstof gebruik iets zal terug lopen. Kom daar echter pas volgend jaar achter. Wagen gaat nu weer in de winterslaap.
Groetjes, Tonie
C35 FOREVER
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Hoi, nadat ik ook last van een “tikkende” motor had en erachter kwam dat het via de verstuiver lekte heb ik deze vandaag gedemonteerd, maar er lijkt geen brandplaatje ingezeten te hebben de koperen ring is aan een kant bol, vervormd door gebrek aan brandplaatje? Als dat zo is ga ik ze gelijk allemaal even in orde maken.
Waar heb je de ringen en brandplaatjes uiteindelijk gevonden?
Je kan ze in ieder geval krijgen bij Rovanda in papendrecht