Hallo,
Deze zomer doe ik mee aan de Mongol Rally, een charity rally van Engeland naar Mongolië. We rijden voor het Rode Kruis en een lokaal goed doel (Lotus Children Center) dat in de hoofdstad van Mongolië weeskinderen opvangt. Kenmerkend aan de rally is dat er gereden wordt met auto’s met maximaal 1.2L motor en een bouwjaar vanaf 2003. De eis van maximaal 1.2L zodat het met al die kleine bakkies spannend blijft en een bouwjaar van minstens 2003 omdat de auto’s dan nog iets kunnen betekenen als ze geveild worden in Mongolië.
Nu zijn we druk op zoek naar een auto die zo goedkoop mogelijk is (dan houden we meer over voor de goede doelen) maar ook zo betrouwbaar en eenvoudig te fixen dat ie alle marteling onderweg doorstaat. De wegen in Rusland, Kazachstan en Mongolië zijn nogal beroerd, als er uberhaupt iets ligt wat op en weg lijkt. We moeten over twee weken de auto registreren.
Een Saxo staat hoog op ons lijstje vanwege de simpele techniek en de relatief lage prijs. Nu is de vraag: waar moeten we op letten bij het kopen van een Saxo? Hij hoeft dus niet nog jaren mee, maar nog wel even heel wat doorstaan 15.000km lang. Heb al wat gelezen over koppakking en dat de koppeling vervangen zou moeten zijn. (Verstand van autotechniek hebben we nog niet, dus alle tips zijn welkom. We krijgen een cursus zodra we de auto hebben).
We kunnen een Saxo 1.1 SX uit 2003 overnemen voor 1000 euro + 400 euro (voor grote beurt en APK); best goedkoop. Auto heeft alleen wel al zo’n 250.000km gelopen en volgens de garage waar ie te koop staat nog nooit iets anders gehad dan netjes regulier onderhoud (geen nieuwe koppeling dus). Hoe zie / voel ik of dat een probleem is? We hebben ook een Peugeot 106 in de running die minder gelopen heeft (165.000km) maar paar honderd euro duurder is. Wat is wijsheid?
Kortom; wat zijn jullie tips mbt het kopen van een Saxo 1.1 die nog 15.000 zware kilometers voor de kiezen krijgt, maar daarna met pensioen kan? (We zijn nog leken wat betreft autotechniek dus…)
Hi nou dat is zeker een stukje rijden wel echt cool tips ja het is een hoop op de teler ik heb zelf een saxo vts 1.4 met de selfte telet stand.laatst zelf groote burrt gegeven distributie riem en zo is trouwens ook voor julie waneer is die van jullie vervangen. En koppakking is zeker een ding waar je op moet bij mijn lekte die een beetje een spulletje voor gehaald was €100 en hij is helemaal dicht top spul. Maar hoop dat het bij julie niet het gevalis ander een aanrader. Aandrijf as is aandachts punt wiel langers maar zien ze met de APK anders komt hij er niet door ja zou zegen neem een goede gereedschap set en krik mee en vles olie watter koeling en als de thermostaat stuk gaat onder weg ont hou dan haal hem er tusen uit als het goet is is het toch warm genoeg. Mechien een vraagbaak van de saxo altijd handeg waar wat zit in en rond de auto. Saxo is ookngoed om dat ie lekker veert alle wilen zijn apart gevederte iets minder last van hobbels VEEREN aandags punt. Maar ben heel benieuwt hoe julie hed doen zou het cool vinden julie weer war schrijven als jullie trug zijn veel sterkte heele goede rijs Mvg Thomas ritsma
saxo 1.4 vts
koppakking bij een 1.1 gaat niet zo snel stuk
ik zou persoonlijk wel na kijken of er voor bijna nieuwe schijven en blokjes opliggen.
schokdempers nog goed?
Daar je gelijk een grote trip gaat rijden stel ik voor dat je er ook even op let dat de banden 6 a 7 mm profiel hebben op deze ogenblik hebt dan moet je niet lopen te klooien voor nieuwe banden.
spelling achteras controleren. Opkrikken en axiaal bewegen een beetje spelling mag je mag echter de achterband niet te veel kunnen bewegen. normaal doet de keuring hier ook moeilijk over maar ik weet niet of nl de apk onafhankelijk werkt…
is de die d-riem al vervangen op 240 000 km indien niet gewoon vervangen.
koppeling: is niet km gebonden maar gebruikersafhankelijk dus even goed testen.
als je hem koopt zou ik persoonlijk preventief volgende zaken uitvoeren een nieuwe thermostaat en koelvloeistof , vers 10w40 en oliefilter; niveau bakolie controleren en indien nodig bijvullen en benzinefilter en bougies ook vervangen is dan heb je principieel geen plots opduikende problemen meer.
Tip:
* hoe hoger je komt tov de zeespiegel hoe minder kracht je motor heeft denk daar goed aan op die hoogte is het belangrijk dat de motor voldoende lucht krijgt zodat hij blijft draaien je krijgt hem anders zeer moeilijk gestart dit ga je vooral in de bergen naar mongolie merken het kan msh nuttig zijn om een luchtfilter te gebruiken die een groter filterelement heeft dan standaard ik ken de hoogte niet direct daar en de atmosferische druk ik zou het verschil in druk gebruiken om te bepalen hoeveel groter de luchtfilter oppervlak groter moet zijn tov hier.
stel de druk is hier ca 1bar en daar bv 0.3bar dan zou ik 0.3/1 = 0.3
stel opp luchtfilter (moet je nog even narekenen) 0.5mm² zou ik die wijzigen naar 0.5mm² * 0.3 + 0.5mm² = 0.65mm²
* ook moet je goed bestuderen hoe je op die hoogte op een helling gaat oprijden zuiver op zen koppeling kun je het vergeten met zon lichte motors (dit geld voor alle kleine ccs) dit is iets wat je goed moet bekijken anders kan je de koppeling zo oprijden.
ik zou eerst een stuk horizontaal rijden en dan corrigeren naar de juiste weg
een papieren werkplaats boek kan nuttig zijn om meet te nemen in geval van problemen
veel succes.