Hallo, ik heb een Citroen Saxo uit 1996 een 1.6 VTS 8V
Alleen hij verbruikt veelste veel benzine.
Als hij stationair loopt dan komt er uit de uitlaat ook een witte rook walmpje. niet heel veel maar toch als die op bedrijfstemperatuur is.
En hij ruikt heel erg naar benzine, onverbrande benzine. (uit de uitlaat)
Vandaag heb ik mijn auto aan de CO kast gehangen en die sloeg uit van de onverbrande brandstofdeeltjes.
ik heb vanalles nagekeken ook de gekste dingen die er toch mee te maken zouden kunnen hebben.
Wat ik heb gekeken :
Bougies (Wit/grijs)
Mapsensor
Brandstofleidingen
Lambdasonde (vervangen)
bougiekabels
Verder zit er een openluchtfilter op (kan verscheel maken met brandstofverbruik maar niet zoveel)
De Saxo heeft 135000 km gelopen en rijd verder goed.
Ik heb em zo gekocht en waarschijnlijk wist de oude eigenaar hiervan maar heeft hier niks over vertelt.
Ik ben naar mijn opa gegaan (die was vroeger automonteur/elektricien) hij zat te denken aan de cabrateur.
Heeft iemand eenige idee wat ik hiermee zou kunnen doen?
Want het liefst hou ik de auto want verder rijdt hij gewoon fijn.
Als ik weet wat het probleem is dan kan ik het zelf maken
Merk je misschien als hij stationair loopt, dat hij schokt? Dat heb ik namelijk en dat kan betekenen of dat de brandstoffilter te vuil is of dat de bougies niet helemaal goed zijn (lees: niet goed timen, niet helemaal goed geplaatst zijn).
Mijn Saxo heeft ook last van witte pluimpjes uit de uitlaat, maar dat komt/kwam voornamelijk doordat de auto van een ouder stel is geweest die er de afgelopen 3 jaar voornamelijk korte stukjes mee gereden heeft. Af en toe even flink doorjassen en hoog in de toeren helpt dan wel eens om hem een beetje schoon te branden. Dit heb ik namelijk ook voor mijn APK gedaan, anders zou hij er waarschijnlijk niet doorheen komen.
Hopelijk heb ik je hiermee een beetje geholpen? Laat even wat weten als je het ontdekt hebt!
Brandstoffilter vorigeweek vervangen. Bougies allemaal eruit gehaalt en goed eringezet.
De vorige eigenaar was een man van Al richting de 35. ik heb de auto een maand ongeveer nu. Af en toe toch wat gegast. En nogsteeds hetzelfde probleem. Stationair schokt die wel. Meer onregelmatig stationair. Maar schommelt niet of zo.
Het rookpluimpje maakt mij niet veel uit. Hij verbruikt gewoon te veel brandstof 1 op 5.5l
130km op 22L
Bedankt voor het meedenken. Hoor graag als je nog meer tips hebt
Dat schokken wijst bij mij iig op eventueel brandstoffilter of bougies. Verder weet ik ook niet. Dat verbruik ligt wel ontzettend hoog moet ik zeggen. Mijn verbruik ligt op ongeveer 1KM/12,5L, heb een 1.1 maar goed ik geef dan ook wel iets meer gas wat weer leidt tot meer verbruik. er zijn hier mensen die zeker 1/15 halen. Hopelijk weet K_Saxo misschien meer hierover?
hey
reinig je openluchtfilter eens. kijk wel eerst goed welk merk het is zodat je de juiste reiniger gebruikt.
Wanneer zijn de bougies laatst gewisseld? in princiepe zouden deze rond de 120 000 km vervangen moeten zijn geweest… maar ...
ps kijk ineens ook na of de d-riem al vervangen is indien niet of niet gekend best preventief (laten) vervangen.
Weet je de Lambda waarde van je co kast? zou rond de 0.9**** en 1.000001 moeten liggen.
wisselend stationair toerental is bij jou denk ik aangezien het benzinefilter vervangen is de stappenmotor zijn hierdoor ga je als je veel stilstaat wat meer verbruiken.
Ik doe met 1.1L 5.7L/100km => 1/17.5 als ik me niet mistel.
Bij een 1.6 verwacht ik dat het verbruik rond de 8L/100 km doet dus 1/12.5
Mijn saxo 1.6 16v doet bij erg leuk rijden 1 op 12. (alleen maar korte afstanden en flink het gas erop) Lange afstanden doet ie 1 op 15 zeker.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Openluchtfilter ziet er goed schoon uit. Bougies wil ik Morgen vervangen. D riem is vervangen bij 120000 lambda waarde is volgens mij rond de 5 heel hoog dus. Stappenmotor heb ik gereinigt.
Als ik rij en als ik gas Los laat dan hoor je borrelachtig geluid in de uitlaat. (onverbrande benzine)
Als ik em effe laat rollen zondergas en weer gas geef hoor je een geluid in de uitlaat. (backfire) denkik
Zou zeer blij zijn als ik er Al 1 op 10 haal.. Bedankt voor het meedenken
HEb je misschien niet een lambda sonde kapot? LAmbda moet toch rond de 1 zijn als ik me niet vergis.
Eeen ding is zeker, hij krijgt te veel benzine dan.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Lijkt mij ook zo sterk dat ik dan weer een kapotte lambda heb. 2 kapotte snapje? Zou altijd kunnen natuurlijk.
Heb net bougies gehaalt. Mogelijk zijn de oude verkeerde warmtegraad. Ik post straks of het geholpen heeft. Waarschijnlijk niet maarja.
driem ok dan ben je zeker dat daar geen problemen meer mee hebt voor de komende 10jaar/120 000 km.
lamba 5 wtf Dan zit er ergens een meetfout af anders een gaslek. kwazie onmogelijk dat er ooit een lambasonde defect was als dit getal klopt.
Kijk eens na af er geen lek in de uitlaat zit. ik gok dat er een fitje zit in de einddemper (let op aan de kant van de pijp is er soms een mooi rond gaatje voor de condens sneller af te laten.) Laat je daar niet door vangen. Motor aan en vod tegen de einddemper een horen of je niets hoort sissen of een ander geluid hoort.
Heb je zelf zon meetding? Dan kan je eens de luchtfilter losmaken en tijdelijk een oude (zonder gaten is) nylonkous van een dame lenen of een andere stof die filtert (papieren dampkapfilter kan ook) deze tijdelijk voor de luchtopening houden en dan eens terug meten. Een luchtfilter kan je niet op het zicht beoordelen.
De nieuwe bougies zijn de op motorcode of heb je er 1 laten zien?
lambda waarden is 5 ja. (2 verschillende kasten gekeken) beide de zelfde waarden.
Bougies net vervangen, zonder verschil ._.
Ben naar een automaterialen zaak geweest en heb kenteken doorgegeven.
uitlaat gekeken, geen lek.
mijn opa heeft een Co meter. dat kan ik wel is proberen. maar dat verklaart nog steeds niet waarom er ONVERBRANDE brandstof in de uitlaat zit.
bij een verbranding word alles verbrand, kan niet zijn dat er een stukje niet verbrand word.
Wat te doen wat te doen.. begint moeilijk te worden nu
dan heb je principiel de juiste bougies
als er te weinig zuurstof in het exlposie mengsel komt verbrand het explosiemengsel niet volledig.
uitlaat gehoord of visueel gecontroleerd. Visueel mis je soms iets.
Ik zal binnenkort testen doen met de luchtfilter. bent net terug van weekendje weg. Hopelijk start ie nog haha.
Klepsieltjes zijn aan vervanging toe denkik. Hopelijk kan ik nog vinden wat het kan zijn. Iemand nog tips of tricks?
Uitlaat hoor je borrelen. Onverbrande brandstof. Gas geven en gas Los borrel geluid. Geen gaatjes gezien. Bij gaslos en uitlatenrollen en weer gas geven knalletje in de uitlaat denkik.
Mechien de bobine 2 soorte een met stekers of een op steek alles in een kan je ook zien aan of er nu met je nieuwe bougies of er een of 2 niet echt de zelfte kleur heeft of aan ruikt benzine guur. Of defect of verstopte injector. Injector schoon maak goedje koppen Tip http://www.goedkoopvoorauto.nl
En voor onder delen misterauto bestel ik alles snel en heel goed koop. Gr. Thomas
saxo 1.4 vts
Kan iemand misschien aan de hand van een foto of even gedetailleerd uitleggen, waar ik de brandstoffilter vindt?
filter zit links achter op ter hoogte van de benzine tank