Iemand ervaring met het zelf vervangen van een spiraalveer aan de voorzijde? Auto staat nu scheef omdat één kant een paar centimeter lager staat. Lijkt erop dat er een stuk van de veer aan de onderzijde is afgebroken. Zou pas de derde veer in 3 jaar worden…..Kortom, is dit zelf te doen met een handig “foefje"of heb ik echt een verenpers nodig?
Ik heb het ooit eens met een foefje gedaan.
Ik heb de auto op de wielen laten staan en de moer die bovenop zit losgedraaid.
Toen de auto opgetild en de veer er tussenuit gehaald.
Het weer laten zakken van de auto was wel wat gepriegel, maar het is gelukt.
Totaal aantal Berichten: 91
- Berlingo 1.8 D xud7
Deze veren willen wel eens vaker breken en kunnen je band omzeep helpen. ik zou dit met een goede veren klem gaan doen anders zou ik er zeker niet aan beginnen. staat namelijk nogal een grote spanning op.
pas daar mee op,sta serieus spanning op.
als je die veer tegen je hoofd krijg ga dat meer zijn dan een schramje.
je kan veel zelf aan je wagen doen,maar doe het veilig.
veerspanners kosten nu ook de wereld niet(is dan nog opletten)
Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Inderdaad, het is een erg link klusje. Dat zelfs met het juiste gereedschap niet zonder risico is. Dat kan ik uit eigen ervaring zeggen. Een half jaar geleden moest ik een gebroken veer van een Berlingo vervangen. Uiteraard demonteer ik de hele Mc Pherson veerpoot, en zet de veerklem (proffesionele uitvoering) vast in de bankschroef. De veer dient volledig ingedraaid te worden bij een Berlingo om de spanning voldoende van de veerschotels af te halen.
Maar wat ging er nu mis? De veer was over de onderste veerschotel geschoten, waardoor ik de veerpoot niet gemakkelijk tussen de veer uit kreeg. Dus ik probeerde de schokbreker er tussen uit te wrikken, waardoor de veer (die helemaal ingedraaid stond) toch tussen de klem uit sprong. Helaas probeerde ik de veer terug te koppen (alsof je dat überhoubt bewust zou kunnen doen) Gevolg: flink gat in mijn voorhoofd, bezoekje eerste hulp en hersenschuidding (Tsja zo noemde de arts het).
Moraal van het verhaal: Kijk ten alle tijden uit. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Ik moet er dan ookniet aan denken wat er was gebeurd als ik het gebroken uiteinde van de veer tegen m’n hoofd had gehad. Natuurlijk was ik ook niet voorzichtig genoeg, maar ik wil er wel op wijzen dat dit zelfs met proffesioneel gereedschap kan gebeuren, dus laat staan wanneer je het op alternatieve manieren gaat proberen.