Hallo iedereen!
Nu mijn Blingo uit garantie is wil ik graag mijn onderhoud zelf doen zoals ik met mijn vorige wagens ook al deed… mijn laatste wagen echter dateert van 1998 en had een ruim motorcompartiment, je kon alles letterlijk zién zitten en het was een lachertje om onderhoud te doen… deze Blingo (bj2010) echter…............. :-s ik heb al een korte poging gewaagd om het luchtfilter te ontmantelen maar ben mijn poging zonder succes gestaakt… heb al vernomen dat die luchtfilter “ergens” achter het blok ligt en je er een deel van de geluidsdemping moet uithalen om er aan te geraken… verder heb ik ook de oliefilter nog niet zien zitten en nu word het toch wel de moment om z’n onderhoud te krijgen en zit ik met twijfels: doe ik het zelf (bestel stukken en 5 liter olie aan inkoopprijs bij bevriende onafhankelijke garagist en kom er zeer goedkoop vanaf) of laat ik het door een garagist doen en betaal alles inclusief werkuren en heel de cinema omdat ik met m’n poten niet bij alles bij kan?!
vandaar dit topic: heeft iemand hier ervaring mee dat type motor z’n onderhoud te geven (1.6HDi 75Pk origineel) en waar moet ik op letten?
en/of heeft iemand een soort schema/plattegrond van dat blok waar de verschillende componenten op zijn aangeduid zodat ik een algemeen beeld heb van “daar zit de oliefilter, daar de luchtfilter,...”
heb dit al op internet opgezocht maar vind niet wat ik zoek…
Thanx!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
youtube en dan
Citroen C4 1.6 HDI Air & Oil Filter Change
zal zo te zien niet veel verschillen met berlingo
ik heb luchtfilter al verwijderd zonder de ruitenwisser en al de rest te demonteren,zoals op het filmpje.
wel de luchtmassameter verwijderd en en voorbuis.
dan zitten daar paar schroefjes waar je zéér moeilijk aan kan,tis te zeggen met juist gereedschap.
gezien de rotklus van de filter,zou ik deze willen vervangen door knfilter of ander soortsportfilter merk
beter luchtdoorlaad en minder vlug verstopt dan originele,die met een extra dunfilterlaagje op de filter zelf nog zit,om de kleine deeltje nog meer te filteren,dat was bij mij na 20.000km al mega zwart.
Bij andere merken waar de 1.6hdi motor inzit,is de filter veel gemakkelijker te vervangen(ben dat aan het bekijken om deze om te bouwen naar gemakkelijker weg,kan maar voordeel zijn op gasrespons,want de weg die het nu aflegd is langs parijs rond zene
als je dat vergelijkt met ford(bijvoorbeeld) is de het veel korter naar de turboinlaat dan deze bij psa)
die oliefilter is anders dan de vorige,enkel inwendige moet vervangen worden(tip in de handel bestaat een speciale sleuteldop)
http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/item/Facom_dopsleutelset_voor_oliefilters/1279
rap terugverdiend als je deze altijd zelf vervangd
bedankt voor de uitleg crusty! heb ondertussen de oliefilter al gevonden, is inderdaad een kleine inwendige, die zit nog niet zó moeilijk dus dat lukt wel, ik was inderdaad opzoek naar een grotere luchtfilter met vervangbare behuizing zoals ook bij mijn vorige wagen het geval was.. zo’n filtersleutel en ander autosleutelmateriaal heb ik al dus das ook in orde…
die luchtfilter… heb ik vantweekend op de tast ‘gevonden’... ik kan er met m’n hoofd (bijna niet met m’n vingers dus laat staan met m’n hoofd! ;-p) niet bij hoe ze op het idee gekomen zijn om een luchtfilter dààr te steken!! dat word een puzzelstuk maar ik zal inderdaad je raad opvolgen en dat filmpje op youtube bekijken want zie er wat tegenop, heb geen zin om het halve blok te demonteren… thanx voor de info!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Totaal aantal Berichten: 91
- Berlingo 1.8 D xud7
Bij deze motoren is het wijsheid om liever het interval te halveren voor verversen van de olie. deze motoren zijn erg gevoelig om te lang met oude olie door te rijden.
klopt,daarmee ik om de 10.000km olie + oliefilter doe.
anders als je veel km doe,om de 15.000km + oliefilter
20.000km intervals is veel te lang voor deze motoren…..
zie andere topic waar ik al wat uitleg heb gegeven.
Inderdaad die opstelling van luchtfilter trekt op niets.
bij alle andere merken die deze motor gebruiken is de luchtfilter easy way om te vervangen.
das ford,mazda,volvo….