Inmiddels zitten de koppen zo goed als in elkaar, enkel de boutjes aan het uiteinde van de tuimelaarsasse. Daar moet nog even een draadtapset door. Is net niet meer helemaal fijn.
De koppen zitten weer op het blok, met een nieuwe distributie.
Het begint weer op een geheel te lijken.
Na wat pielen zit alle koelbeplating weer netjes op de plek.
De koppeling ziet er nog erg netjes uit na 89.000 km, dus die laat ik zitten.
De remschijven zijn ontdaan van wat vliegroest, de rest is er straks wel af te remmen.
Weet iemand og het ouderwetse onderdelenboek van de auto ook digitaal is? Te downloaden ofzo?
Ik bedoel het dommetjesboek. Zo noemmden ze dat bij de dealer waar ik werkte.
Kan ik goed zien hoe de hoogte regeling onder auto zit. De bediening van naast de stoel hangt waarschijnlijk lekker gammel onder de wagen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Onder je handel van je hoogte bediening zit een plastic wit plaatje, waarschijnlijk is die gescheurd.
Zaterdag op de citromobile parking, een oranje break:
Gr. Wim.
Die ziet er strak uit zeg.
Van mij is een special, minder chroom om de ruiten en (helaas) geen oranje bekleding, gewoon simpel onverwoestbaar skay.
Inmiddels ook een zijkant even in de was gezet. Ziet er allemaal best leuk uit.
Weer terug van drie weken vakantie, dus we pakken de draad weer op.
Aan het uitzoeken geweest met de ontsteking.
Heb de hele zwik kunnen bestellen maar krijg een verkeerde rotor. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen voor de rotor op onderdeelnummer van Doduca 5306 of 5305.
Weet iemand meer van rotors? Is het zo dat bij de ducelier ontstekingen van de GS/GSA verschillende rotors zijn gemonteerd? In al mijn gereden GSA’s zat dezelfde rotor van Bosch/Ducelier. In de GS zit een zelfde soort maar dan minder hoog en niet meer te leveren.
Idee, gewoon de verdeler van de GSA c-matic erin zetten, die het toch niet meer doet? Misschien wel de meest efficiënte oplossing.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Paul,
Ik had hetzelfde, ik kon de goede rotor niet vinden. Het model was goed, maar het nokje te groot. Oftewel het sleufje in de as van de ontsteking was te smal. Ik heb nu de ontsteking van een c-matic erop zitten(ex katgert) draait prima.
gr joris
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
GS verdeler…..... dunne as (het uiteinde waar de rotor op zit) schat het op 6 mm. doorsnee
Gsa verdeler…....een paar mm. dikkere as, schat het op 8 mm. doorsnee
Dit geldt voor de Ducellier verdelers
Kleine aanvulling op het verdelervraagstuk
De gs kent helaas twee types rotor:
een heeft een dunne as met een nokje, maar ook een met een iets dunner nokje. Dit laatste type heeft ook een verend plaatje. Dit laatstgenoemde model is in de laatste jaren 70 gebruikt. Is lastig te vinden, zelfs in het verenigingsmagazijn.In hoeverre dit type rotor bij andere auto’s gebruikt is, geen idee, maar wellicht een zoektocht waard.
Verder heb je zoals dirk aangeeft de dikkere gsa-rotor.
teveel citroenen
Okee, ik heb dus nodig, de onvindbare kleine rotor. Is nergens meer te krijgen, heb van alles geprobeerd. Volgens de plaatselijke leveranciers ziet de rotor er niet zo bar slecht uit. We gaan er gewoon mee proberen, en als het niet gaat kan de verdeler van de c-matic erop.
Inmiddels zit het blok weer in de wagen. Alle oude olie is er uit gelekt. Er zit nu netjes minerale 20W50 in.
De uitlaatpijpen is nog een heel gemier. Hoop dat hij eind van de week draait.
Nu nog op zoek naar een luchtfilter. En ook dat is waarschijnlijk drama, niet meer te bestellen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lid van de vereniging??
je kunt natuurlijk ook een ander ontstekingshuis monteren, ben je ook klaar.
De 1015 motor uit jouw GS zit ook in de Ami Super.
Mogelijk dat de Amivereniging de originele rotor nog wel op voorraad heeft.
Ik weet uit ervaring ( met zelf 2 ami Supers)dat de nieuwe exemplaren uit de automaterialenzaak ( na omnummering waar ooit iets is fout gegaan) van tegenwoordig NIET passen .
Zou je er helemaal niet uit komen mag je me een PM sturen met merk en typenummer wat op de oude rotor staat en dan wil ik wel voor je in mijn eigen reservevoorraad N.O.S. kijken of er nog een juist exemplaar tussen zit om deze oranje break weer mobiel te maken.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Luchtfilter…..je kunt ook de latere papieren elementen gebruiken, die zijn nog wel te koop.
Alleen even het rooster van de deksel verwijderen.
Vandaag een flinke ruk gemaakt. De motor draait weer. De benzinepomp heeft 13 jaar stilstaan niet overleeft, dus daar zit een ander op. Het koplampframe zit al gemonteerd. De nieuwe keienvanger staat in de eerste laag lak, morgen nog een laagje er over.
Bij mij zit gewoon een papieren luchtfilter, in een plastic luchtfilterhuis. Zou er dan een oliebadfilter in horen te zitten?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
In jouw GS hoort waarschijnlijk een schuimplastic luchtfilter dat over een ovaal rooster aan het deksel vast zit.
Dit filter deed pas optimaal z’n werk als deze werd gedompeld in dunne olie en enige tijd had uitgelekt. Vaak was het middel erger dan de kwaal, vaak verpulverden ze vroegtijdig, met alle gevolgen van dien.
Deze elementen zijn niet meer verkrijgbaar.
Het latere papieren element voldoet echter uitstekend
Okee, dan gaan we verder op zoek naar een goed luchtfilter. Purflux A410 zal de goede zijn. Zit ook in de GSA, en is van papier.
Inmiddels begonnen aan de achterremmen. De blokken zijn zo goed als op dus er gaat nieuw in.
Van beide achterremklauwen zit één remzuiger muurvast. Gek genoeg aan beide kanten de buitenste.
Wat nu te doen?
Moeten de remklauwen worden gedemonteerd voor revisie? Ik heb uit voorzorg maar vast de wartel van de leiding en de ontluchtingsnippel flink van de echte oude kruipolie voorzien voor het geval dat.
Weet iemand of de achterremklauwen van een GS 1975 en GSA 1981 hetzelfde zijn? Dan kan de bruine c-matic opnieuw voor donor spelen. Van buiten is er nog niets aan te zien dat hij donor is maar onder de motorkap begint het al aardig leeg te worden…. Als de GS straks de schuur uit is daat de bruine erin, en verdwijnt in onderdelen de zolder op.
Of is er een gemakkelijkere manier om de boel weer werkend te hebben?
Ook heb ik geprobeerd om de remzuigers zo nat mogelijk te krijgen van de kruipolie. Misschien dat het weer in beweging gaat komen.