Beste, ik heb altijd frans gereden maar nog nooit een citroen. Voorheen veelal Renault (Megane en Scenic) of Peugeot (205 en 205GTI).
Nu heb ik een rode Xsara Picassso 1.6i-16V met een G3 gasinstallatie op het oog.
De auto is van mei 2006 en heeft 130.000 op de teller.
Verkoper zegt altijd dealer onderhouden.
Distributieriem is bij 88K vervangen vanwege een defecte waterpomp.
Toeters & bellen?
Ja, airco is de meest in het oog springend.
De vraagprijs is €8000,- .
Ik ben benieuwd waar ik op moet letten als ik deze auto ga bekijken.
Weegt G3 op tegen de resterende levensduur van de auto bij 15K per jaar?
En klopt het dat ie minder duur is in onderhoud dan een Scenic?
€8000,- is een enorme hoop geld voor ons gezinnetje en ik wil absoluut geen kat in de zak kopen.
Ik zoek een betrouwbare, zuinig (?), veilige auto.
Met groet en veel dank voor de evt behulpzame antwoorden.
Roger
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Bedankt voor alle reacties
Ik heb de auto -ongezien- gekocht voor 7440.
Da’s met inruil van m’n oude Megane Scenic uit ‘99.
Mijn eerste Citroen en ik ben benieuwd!
Over twee weken kan ik ‘m ophalen bij VandenBerg in DenBosch.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Gefeliciteerd. Ongezien? jij durft.
C3 1.2 Vti EGS Collection
Ik weet niet of het iets met lef te maken heeft.
Een kennis kent de dealer en heeft erg goeie ervaringen.
Feiten:
Xsara Picasso 2006 16i/16v, uitvoering met airco.
LPG3 met 123.000 op de teller
Citroen Select Garantie (zeg maar Bovag+) van 12 mnd.
Dealer zegt dat ie spik en span uitziet.
Altijd dealer onderhouden.
Het voelt goed.
Hij ruilt ook ongezien mijn Scenic in.
Afspraak is wel dat als de testrit niet bevalt de koop ontbonden wordt.
Het klinkt heel arrogant, maar ik heb meerdere auto’s gehad en nog nooit een kat in de zak gekocht. We gaan het zien…
Intussen: omdat het mijn eerste citroen is ben ik nog steeds benieuwd waar ik specifiek op moet letten voor/tijdens/na de testrit. maw; als ik eronder mag kruipen.
Iemand tips en puntjes van aandacht?
oh ja, ik koop deze auto niet om mee te scheuren.
1.6 en 1250 (?) kg gaan niet samen om als eerste weg te zijn bij het stoplicht.
Ik heb twee hele kleine kids, een halve dwarslaesie en zoek daarom een comfortabele auto die ons veilig van A naar B brengt. de scenic deed dat prima maar is nu toch gaar. mede omdat ik afstanden maak cq de auto noodzakelijk veel gebruik, is G3 een optie. ik was er niet eens naar op zoek…!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12170.png)
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Nou, mijn eigen ervaring met een TU5JP4 blok en LPG G3 is, tot nu toe, prima verlopen.
Ik heb met 79k5 m’n auto gekocht. Bij ongeveer 132k ging de LPG G3 er in. Nu zit ik op 179k5 (ja, dus ik heb ongeveer een ton erbij gereden sinds aanschaf!) en alles gaat volledig naar behoren.
Het enige minpuntje: ik had LPG eigenlijk eerder moeten laten inbouwen!
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Je hebt je auto met 79K5 gekocht en er een ton bijgezet. Vraag is hoelang je daarover gedaan hebt. In een week = held. In 5 jaar = niets bijzonders. Grapje!
Blij om te horen dat je blij bent.
Maarrrrr, ik ben ook op zoek naar negatieve ervaringen!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12170.png)
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
1 ton in iets minder dan 3½ jaar.
Mijn enige negatieve ervaring met mijn LPG installatie was dat deze niet goed afgesteld was voor mijn motor. Deze was net niet meer standaard vanwege het K&N inlegfilter. Door de K&N filter is de maximum mogelijke brandstofvraag net iets groter, wat bij een standaard afstelling van verdamperdruk betekent dat er (net) niet aan de brandstofvraag voldaan kan worden. Oftewel: piepen dat er overgeschakeld moet worden naar benzine, bij vol gas boven 6000 rpm. Vaak gebeurt dit bij mij niet.
De installateur heeft als gevolg van dit probleempje de verdamperdruk iets verhoogd zodat er iets meer gas aangeleverd kan worden aan de injectoren. Dit loste het probleem op.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
ik kom langzaam aan tot de conclusie dat citroenen ideale auto’s moeten zijn!
niemand die ook maar enig punt van kritiek kan verzinnen!
echt niemand?
ik heb iets gehoord over de airco die contactsloten doet smelten…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Ik ben ‘m vandaag gaan halen in Den Bosch.
Het rijdt prima en ik ben er blij mee!
Kreeg wel effe een brok in de keel toen m’n Scenic afgevoerd werd.
Wie weet krijg ik ook een goeie band met de citroen hahaha!
Minpuntje was dat er twee redelijke sterren in de voorruit zitten.
Daar kwam ik pas tijdens de testrit achter.
Gelukkig niet op hinderlijke plekken dus dat laat ik maar effe zo.
Toch geen punt van afkeur bij APK?
Ik merk amper verschil tussen gas en benzine.
Bleek dat het gas nagenoeg op was en ik al een stuk op benzine reed.
Na het volgooien (en lachen om de €‘s) reed het nog steeds fel genoeg.
Ik ben echter geheel niet blij met de plaats van de G3 bediening.
De knop/signalering is naast de dashboard dimmer geplaatst en amper zichtbaar in mijn zitpositie.
Heeft iemand daar trouwens ene manual van? (AG G3)
Ik wil de knop verplaatsen naar de loze positie in de middenconsole.
De deurvergrendeling wil ik dan naar rechts en G3 op die plek.
Zijn er custom G3 knoppen voor die positie?
Ik heb ze ergens gezien namelijk…
En is het iets dat je zelf kunt doen?
Nu we toch bezig zijn: wat hoort er op de 4 loze plekken bij de zekeringkast?
Ramen achter?
what else?
groet!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12170.png)
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Over de LPG bediening uit het zicht:
Ik had exact hetzelfde, “waarom zit die niet ergens beter zichtbaar?”.
Maar, ondertussen ben ik er achter dat je beter géén behoorlijk felle kleine LEDjes aan de rand van je blikveld wilt hebben. Dat leidt af. Conclusie: het ding zit blijkbaar toch op een goede plek. Ik laat de bedieding lekker naast de lamphoogteverstelling en buitenspiegelbediening zitten.
Kleine handigheid: in veel omstandigheden kan je de lampjes zien door de kijken naar de spiegeling in de zijruit. Dat gaat makkelijker dan opzij hangen om de LPG bediening direct te zien.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
...en toch wil ik de schakelaar verplaatsen.
het is voor mij als techneut niet moeilijk om die led’s aan te passen.
veeleer ben ik op zoek naar die bewuste inbouwmodule.
weet iemand waar die te vinden is, of heeft iemand het gezien elders?
dank!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Intussen ben ik nog eens in de materie gedoken.
Ik snap nu hoe de verschillende systemen werken.
Naar ik begrijp zit er een mechanische drukmeter aan de tank, waar een variabele weerstand in/aan zit.
De waarde van die weerstand loopt van 90 naar 0 Ohm.
0 Ohm is vol, 90 Ohm is leeg.
De weergave bestaat uit niets anders dan een stukje elektronica die een oplopende weerstandswaarde vertaald naar een serie led’s.
Voorts is een een schakelaar die het systeem doet schakelen van LPG naar benzine.
Terugkoppeling is een led met foutindicatie.
Ik heb een paar schakelaars in een knip&plak; bestandje gezet.
Mijn voorkeur gaat uit naar de schakelaar rechtsonder.
- 20mm rond
- 0-90 Ohm geschikt
- automatisch dimmend onder invloed van omgevingslicht
- betaalbaar
Iemand die er nog iets over kan zeggen?
of
Een elektrisch schema heeft van een AG installatie?
dank!
Spreekt voor zich dat ik de outcome van dit alles ook post!
http://www.bluelpg.com.au/tmcart/index.php?cPath=15
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Het nut van het verplaatsen van de led is mij niet helemaal duidelijk, maar ja, ieder z’n ding. Ik rijd nu mijn 2e picasso op gas, weliswaar met een 1.8-16v, maar dat heeft te maken dat ik met een 1800 een zwaardere caravan mag trekken.
het schema van de AG SGI vind je hier:
http://digidownload.libero.it/storyteller/varie/sgi_type1_01.pdf
succes en veel plezier!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Dank je wel voor je reactie.
Het nut van verplaatsen is helder wat mij betreft: ik wil het ding goed kunnen zien.
Eerlijk gezegd snap ik niet goed waarom iedereen (...) daar een punt van maakt.
Het ding is een indicator maar niemand wil het in z’n blikveld.
Nu moet ik naar een dagteller kijken terwijl een rij groene led’s me precies de info geeft die ik zoek.
Wat is het probleem nou helemaal?
Enfin, ik zoek een reactie van een techneut die dit als een gedaan heeft.
Ik wil de procedure ook goed documenteren en er een kleine sticky van laten maken op dit forum.
Wellicht heeft een ander er ook iets aan.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Op de eerste plaats gefeliciteerd met je aankoop, ik heb nu sinds een jaar een 1.8 op LPG en bevalt prima! Mooie kleur ook trouwens, zie je niet vaak!
Mijn indicator zit linksonder en vanuit mijn ooghoek vallen de leds echt wel op. Wellicht krijg je er reaktie op omdat men denkt (ik in ieder geval) van: is dat nou het eerste om je druk over te maken? Stel dat je een keer door je gas heen bent dan rij je rustig verder op je benzine…
Maar succes!
Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG
De auto is zo goed dat ik verder niets kan verzinnen om me druk over te maken
Dus maak ik me maar druk om een serie led’s!
Ik ben echter wel serieus.
Maar stel; ik laat ‘m zitten waar ie zit en vraag alleen hulp bij het vinden van een RONDE indicator…
Iemand? Ze zijn er namelijk wel…
kan ze alleen niet vinden!
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006