Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zo. Net bij de Kwikfit geweest. Aldaar zijn er nieuwe banden omgelegd (wat een verschil!!!) en is de APK keuring uitgevoerd. Ook hebben ze dat boutding dat je nodig hebt voor de wielbouten van gti-velgen gesloopt. Dank daarvoor Kwikfit.
Voor de APK zijn de volgende dingen geconstateerd:
- ruitenwisser
- mistlamp RV—> deed het vorige week nog
- knipperlicht RV brandt zwak—> zal bij het algehele massaprobleem horen
- ashoezen links en rechts, klein gaatje—> is te kitten. Wel vreemd dat rechts ook een gaatje heeft. Die is namelijk van oktober jl. Hoe kan zoiets????
- wiellager LA maakt geluid—> dit wist ik niet. Is dit niet een duur grapje?
- remslang LV en RV—> wist ik niet, ook niet genoemd bij het LHM vervangen van januari het vervangen van de remschijven twee weken terug.
- remleidingen—> dit wist ik. Kwikfit raadt aan deze te schuren en de tectyleren. Is dit wel een goed idee? Niet gewoon vervangen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De mistlamp zal wel een slecht contactje zijn. Je kan de ‘bak’ waar de mistlamp in zit naar voren kantelen om ‘m uit de bumper te halen.
Die ashoezen, gevalletje van pech?
De wiellagers en de naaf achter zijn 1 geheel en zijn voor ABS vrij prijzig, ik dacht rond de 200 euro per stuk. Ik heb toen een 2e hands draagarm inclusief ABS sensor voor 50 euro op de sloop gehaald, waarvan het lager nog goed was.
Bij het vervangen van LHM en/of remschijven zullen ze niet zo snel verder kijken dan naar datgene waar ze dat moment mee bezig zijn. Haarscheurtjes in remslangen kunnen soms ook pas te zien zijn als je de slang buigt.
De remleidingen, gaat dat om de 4 leidingen naar achteren? Als er wat vliegroest op zit kan je dat vaak nog wegschuren en dan inderdaad tectyleren.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
De 4 leidingen zijn volgens mij wel voorbij het stadium dat er sprake is van vliegroest . Ik zal er nog eens goed naar kijken.
Over het wiellager. Ik heb nog een lost wiellager voor een BX. Zijn wiellagers niet allemaal identiek (voor / achter / type)?
Heb jij toen het wiellager met naaf uit de achterdraagarm gehaald en dus niet de hele achterdraagarm vervangen? Anyway, wat is verstandiger?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De wiellagers achter verschillen alleen voor abs/non-abs varianten. Ik heb toen de hele arm vervangen. Hier kan je wat foto’s vinden: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-6-c.html.
Je vindt niet zo snel meer draagarmen voor achter met ABS sensoren, dus de kans is groot dat er dan toch een nieuwe naaf/lager op moet. Dat is natuurlijk in ieder geval de beste optie, maar ook de duurste.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks!
In het voorbeeld wordt de lager en de naaf zelf niet vervangen. Is het een grote klus om dat te doen? Is de kans groot dat (zoals in het voorbeeld) de lager zelf niet versleten is, maar dat het vet is opgedroogd en dat daar het geluid vandaan komt? Immers, die auto heeft 5 jaar stilgestaan.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Op de site van Roel Tiemersma staat precies hoe je het achterwiellager kan vervallen.
http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-6-c.html
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Wiellager ABS leverbaar binnen 2 dagen 175 €
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
macnail schreef:Op de site van Roel Tiemersma staat precies hoe je het achterwiellager kan vervallen.
http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-6-c.html
Zie twee berichten daarboven.
Ik had het bij mij ook eerst geprobeerd met nieuw vet, maar dat mocht niet baten. EUR 175 valt nog mee, toen ik er naar op zoek was vond ik ze niet goedkoper dan 230. Ik zou er een nieuw lager onder laten zetten.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Vermond schreef:Volgens mij had forummer ‘Robinrossie’ daar ook last van en na lang zoeken bleek het inderdaad die rubbers van de stabilisatorstang te zijn.
Deze auto heeft bij mij ook altijd een rammel vertoond, in de onderhoudsgeschiedenis was te zien deze twee maal vervangen zijn maar dat heeft nooit het gewenste effect gehad. Waar die rammel vandaan kwam is mij altijd een raadsel gebleven
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Aan mijn bx heeft toen inderdaad alles gerammeld en heb ik ook alles vervangen, 2x stabistangen en 2 maal rubbers volgens mij, daarna ging er weer een stabistang rammelen, weer vervangen onder garantie.
Kan goed zijn dat de andere kant daarna ook weer kapot is gegaan, ik denk dat die stabilisator stangen van bedenkelijke kwaliteit waren.
Overigens is het ook te zien als die rubbers kapot zijn beetje op en neer schudden met de auto en je vingen tegen het rubber aan houden en voelen of er niet een spleet tussen het rubben en de stang komt, misschien kan je het ook zien? het is alweer even geleden bij mij.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik ga de wiellager morgen bestellen / afspraak maken voor vervanging!
Wat betreft de rammel. Dank voor de reacties. Er zit ook speling op de binnenste stuurkogel. Deze wordt dan ook vervangen. Ook zal ik de rubbers van de stab stang nog even goed nakijken.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zo! Hele dag geklust met Lars a.k.a Goofblikscha a.k.a. ‘wat kan hij niet?’.
De dag begon met een flinke bui. Altijd lekker. Even stukje gereden en Lars gewaarschuwd voor de ‘boink’ in de voortrein. Die kon ie erg goed horen op de lange oprit met scheve betonplaten…
Eigenlijk zouden we de vooral de wiellager achter doen. Toch maar begonnen met andere klusjes. Lars vond het knarsende stuur namelijk nog irritanter dan ik. Ik was er immers al aan gewend. We kwamen tot de conclusie dat waarschijnlijk door het lelijke houten sportstuur dat er in zat, de tandjes van het stuurhuis naar binnen zijn ingesleten. Daardoor komt automatisch het stuur meer naar binnen te liggen. Jammer, want dat is niet zo even op te lossen. Toch maar even een ander stuur geprobeerd en jawel. Die viel minder ver naar binnen. Opgelost! Het nieuwe stuur heeft wel 4 ton in een trd turbo gezeten, dus is wat gladjes. Maar ja, liever glad dan knarsend. Net 2 uur naar Utrecht gereden zonder knarsend stuur. Heerlijk…
We hebben toen meteen geconstateerd dat er een massakabel los zat in het stuurhuis en die vastgezet. Daardoor deden in eerste instantie alle metertjes het weer beter. Meteen ook veel contactjes onder de kap schoongemaakt. Nu doet ook het knipperlicht het beter. Op de weg naar huis zo net wel geconstateerd dat het probleem nog niet geheel verholpen is. De meters doen nog even raar.
Toen de ABS. Je zou zeggen, de lastigste klus. Waarom doet ie het niet? Echter, soms zijn oplossingen zo idioot simpel en soms zijn dingen zo onverklaarbaar. Wat was er dan aan de hand? De stekker van de ABS zat los. De radio was op het contact voor de ABS gezet… Wie verzint zoiets???????? Kortom, stekker vast, even rijden, even hard remmen, en jawel, die ABS doet het perfect!!
Wiellager LA. Zou geluid maken volgens de keurmeester. Onze diagnose: doet ie niet. Even nieuw vet erin en klaar.
Beiden ashoezen zouden volgens de keurmeester stuk zijn. Onze diagnose: RV niks mee mis (nieuw). LV klein gaatje gekit.
Verder gedaan:
- achterruitenwisser doet het weer
- CV LA doet het weer
- remslang RV vervangen
- tochtgat raam gefixt
- andere kofferbakmat
- middenarmsteun gemonteerd
- bakje op dashboard vastgezet
- en nog wat dingen…
En dan de minder leuke lijst. Wat moet er echt nog moet gebeuren (meeste door garage volgende week):
- binnenste stuurkogels links en rechts. Daar zit speling op en dat merk je bij het sturen.
- de boink voorin komt waarschijnlijk door een compleet versleten draagarmrubber RV. Vervangen dus.
- ook Lars heeft geconstateerd dat de leidingen echt rot zijn. Bijna allemaal moeten ze vervangen worden.
- remslang LV
- nieuwe mistlichten. Deze zijn niet meer te redden.
Dan, niet voor de APK maar wel voor het komende jaar
- massaprobleem verder achterhalen
- onderste motorsteun vervangen
- bovenste nokkenaskering lekt een beetje (geen verbruik gemerkt de laatste 5.000 km). Daardoor zijn de onderste motorsteun en het draagarmrubber aangetast. Moet dus een keer vervangen worden
Verder was het heerlijk in Oost-Groningen! Ik heb pannekoeken gehad, lunch, drankjes en regelmatig zonnestralen in het mooie lentelandschap. Dank Lars!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Lekker bezig man! Kan dat gebonk ook niet door de onderste motorsteun komen? Als je die toch al van plan bent te vervangen.
de onderste motorsteun is een beetje zompig door de gelekte olie, maar nog niet zo slecht dat hij voor bonken kan zorgen. De voorste draagarm bus is helemaal opgelost door de olie, ik denk dat dat het grootste probleem is…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Wat rijdt zo’n 16V heerlijk trouwens. Bij gewoon gebruik net een 19TZI/GTI, maar boven de 5000 toeren is het feest. En op de leidingen na is deze 16V in zeer nette staat!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993