Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het lampje zelf zorgt voor 1 aansluiting en aan de klemming die de lamp vast houdt hoort de andere te zitten. Als je het rubber los haalt moet je het kunnen zien.
Totaal aantal Berichten: 664
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Zo hier zijn dan de foto’s.
Voor de mistlampen zal ik waarschijnlijk pas op het einde van de vakantie of achter de vakantie kunnen kijken. Ik heb nu examens en daar achter moet ik werken om al de onderdelen te kunnen betalen.
Overmorgen beginnen mijn ouders met het bijbouwen van een garage zodat ik wat extra sleutelruimte heb en dat de Bx droog kan staan. Hij moet nu tijdelijk ergens anders staan, gelukkig is het niet ver (de straat over steken) Maar het doet toch wat pijn, want ik zal haar toch een stuk minder kunnen zien.
Dashboardvakje uitgehaald om het punt waar de buisjes in moeten te kunnen vinden.
Het punt waar het buisje in loopt:
Het punt waar het buisje uit komt in de deur:
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Vandaag nog wat afscheidsfoto’s genomen. Het deed wel raar om haar tussen sloop opels te moeten laten staan, maar ik heb afgesproken dat ik nog regelmatig eens zal langsgaan en ze hebben mij getoond waar de sleutel ligt.
Nu wordt het aftellen tot wanneer de garage er staat!
Ik vind de nieuwe bumper eigenlijk echt wel goed staan. Het staat wat sportiever maar toch niet te extreem. Mijn vader heeft mij terug laten twijfelen of ik hem wel in de originele kleur zou laten spuiten. Hij zou hem in een soort donker paars of iets dergelijks doen. Maar ik heb nog heel wat tijd om dit te beslissen
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik zou hem in deze prachtige kleur houden. En die bumper staat ook zeker netjes ja!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Wou ‘t net zeggen: wat ziet de wagen er goed uit op de foto! En die bumper mag imho inderdaad in die mooie kleur… (Dus nee, geen paars…)
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Kleur is inderdaad igg echt wel mooi. Ik zal het dan waarschijnlijk ook zo laten. Is het ook niet makkelijker om een auto terug in de originele kleur ter herspuiten omdat er dan minder geschuurd ofz moet worden of heb ik dat verkeerd op?
Het gaat goed voorruit met de garage
De muren staan er al.
Ik heb terug veel gewerkt dus terug geld om verder te gaan met de Bx. Ik zou nu eens het veersysteem aanpakken. Nieuwe bollen en verse LHM. Ik heb al wat opgezocht en ben tot de volgende werkwijze gekomen.
1. veerbollen losdraaien: eerst op hoogste stand een beetje los en dan op laagste stand ze er volledig afdraaien.
2. Lhm er uit doen met Bx op laagste stand.
3. Nieuwe bollen er op
4. LHM tank uitkuisen, filters uitkuisen en terug monteren
5. LHM bijvullen op laagste stand
6. Bollen terug monteren en ontluchten
7. Remleidingen doorspoelen.
Zijn er nog aanvullingen, wijzigingen, of dingen die ik gewoon moet weten?
Kan dit alles gebeuren met de Bx op assteunen?
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Puntje 1. Dat geldt alleen voor de veercilinders achter. Daarna natuurlijk wel drukloos maken door in de laagste stand te zetten. En het slimste is om het hele systeem daarna ook even drukloos te maken dmv. de ontlastschroef op de drukregelaar (noodzakelijk bij vervangen van de voorraadbol).
Volgens mij dien je de LHM bij te vullen als hij op de hoogste stand staat.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Ik heb op citromobile nieuw speelgoed voor mij/de Bx gekocht. Ik heb helaas geen bollen gevonden, maar ik heb prijs gevraagd bij de Bx-club (nog geen antwoord gekregen) De velgen moeten nog gerestaureerd worden, maar daar kom ik later nog wel op terug. Dat schakelaartje voor de mistachterlichten van de Cx gaat waarschijnlijk terug in de verkoop want ik heb geen Cx, maar deze was zo goedkoop dat ik deze gewoon niet kon laten liggen. Ik heb nu ook gele lampen voor in de Bx, spijtig genoeg ben ik vergeten dat je dan ook wel nog gele stadslichtjes en mistlampen nodig hebt, maar deze komen nog wel.
Ik heb ook nog een How-to gemaakt om de veerbollen te vervangen. Deze kan ook handig zijn als andere mensen dit eens willen doen. (met dank aan de bx-techniek site) Als er nog verbeteringen in moeten, hoor ik dat graag. Ik heb de laatste tijd spijtig genoeg te weinig tijd om nog aan de Bx te werken met de aankomende examens enz. Ik zal dit achter mijn examens wel inhalen. Dan heb ik toch direct een hele week vrij waarin ik niets te doen heb en gewoon thuis ben en de garage er hopelijk zal staan.
How to: veerbollen vervangen+lhm verversen.
1) Bx op hoogste stand op blokken zetten en de achterste veerbollen een beetje los draaien.
2) Bx op laagste stand zetten
3) Heel het hydraulisch systeem drukloos maken door de ontlastschroef bij de voorraadbol op de drukregelaar een slag los te draaien.
4) LHM tank er uit halen: Haal het reservoir eruit (poetsdoeken eronder om lekkende LHM op te vangen): doe dit door:
1. die beugel los te klikken (zit onder het reservoir vastgeklikt)
2. haal de draden van het peilcontact los (links van reservoir)
3..kantel de tank en trek voorzichtig de bovenkant eruit met de octopus eraan vast
4. als de bovenkant eruit is kun je de tank weghalen.
5) LHM filters en tank uitkuisen en eventueel octopus vervangen.
6) Bollen afdraaien
Nu zouden ze er redelijk makkelijk af moeten kunnen, ook de voorraadbol en eventueel met een hamer op het punt waar ze vast zitten slaan en als dat niet lukt met een bijtel ze los slaan.
7) LHM tank terug monteren en bijvullen
Nieuwe veerbollen met nieuwe ring monteren.
9) Het systeem ontluchten
10) Bx op hoogste stand zetten en eventueel LHM bijvullen
11) Remleidingen doorspoelen:
Achter
Hiervoor moet je de achterwielen demonteren. Dit kan per achterwiel apart of door de gehele acherkant op bokken te zetten (makkelijker). Uiteraard met de auto in de hoogste stand.
Doe nu de volgende procedure per kant met draaiende motor:
Doe een doorzichtige slang op de ontluchtnippel van de remklauw en hang het uiteinde in een potje
Draai de remnippel een slag los.
Laat een assistent de rem intrappen. Bij de BX is het niet nodig te pompen. Door de speciale werking van de hydraulische rembekrachtiging volstaat indrukken. Net zolang doorspoelen totdat er weer schone (gifgroen gekleurde) LHM uitstroomt.
WAARSCHUWING!! De nippels van de remklauw achter kunnen erg vast(geroest) zijn. Als het echt niet gaat (gebruik vooral je gezond verstand), laat het doorspoelen dan maar even zitten. Je kunt evt. de nippels inspuiten met kruipolie en het een paar dagen later nog eens proberen. Maar draai de nippels niet kapot!!
Voor
De procedure voor de voorremklauwen is globaal gezien gelijk aan de procedure voor de achterwielen. Het enige verschil is dat de ontluchtnippels bij de remklauwen voor in de regel makkelijker los gaan dan achter.
Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bollen los draaien met een kettingsleutel voor oliefilters
Desnoods de hefboom verlengen met een stukje pijp of pijpsleutel.
Vind ik makkelijker dan meppen met hamer en beitel.
Totaal aantal Berichten: 27894
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het algemene advies is NIET aan een auto te werken als de BX in de hoogste stand staat zonder bokken.
Zeker NIET aan het hydrolische systeem zelf!
Gele stadsverlichting hoort eigenlijk niet, dat kan je gewoon wit laten, dat zie je ook echt niet
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
@ dirkvdmei: oke, als ik nog aan een kan komen zal ik dat proberen, maar voorlopig heb ik nog geen.
@ Arjan: in de eerste stap staat er al om de Bx op blokken te zetten, dus dit staat er in. Oke, dan laat ik dat, maar er komen dan wel nog gele mistlampen in.
Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bij elke zichzelf respecterende automaterialen zaak zijn die dingen te koop.
De mijne kostte enkele jaren geleden 5 hele euro’s en het ding is niet kapot te krijgen.
Echt de moeite waard om aan te schaffen.
Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zo’n ketting werkt inderdaad perfect. Zelfs nog makkelijk te maken van een oude fietsketting
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Ik heb de how to aangepast.
Ik zal deze nieuwe niet meer op het forum posten, want het is toch ongeveer hetzelfde. Moest er iemand hem willen mag die altijd een pm sturen.
Mijn vader vertelde dat de palen van de carport die we gaan zetten gezandstraald moeten worden. Is dit niet een ideaal moment om ook mijn velgen te laten doen? Is het dan zandstralen en dan terug spuiten? Die palen moeten ook gepoedercoat worden, maar ik denk dat dat nogal duur zal uitkomen als ik mijn velgen dan ook nog eens laat poedercoaten.
Hoe neem ik ze anders best aan? Eerst afschuren met een staalborstel en dan spuiten?