Hey,
Mijn linkerknipperlicht van mijn xsara break phase 2 (2001, 1.6i benzine) gaat soms vanzelf aan. Dit probleem is een half jaar geleden begonnen. Na een tijdje ontdekte ik dat het veel minder wordt als ik de hendel telkens na het terugslaan handmatig een beetje omhoog duw. M.a.w. het lijkt erop dat de hendel standaard een beetje ‘moe’ is en teveel naar onderen gaat hangen. Ook lijkt het erger te zijn als de koplampen branden.
Dit riekt naar zo’n vies Frans kwaaltje (de dealer zou het ‘karakter’ noemen!) wat stiekem best veel geld kan gaan kosten.. of zou ik dit zelf kunnen repareren door die hendel eens eruit te halen en te kijken hoe het in elkaar steekt..?
Kon niet echt iets vergelijkbaars vinden op het forum, maar wellicht kent iemand dit probleempje alsnog?
dit probleem is wel bekend. Doet de mijne ook af en toe. IS op te door de schakelaar te vervangen of door er zelf mee aan de slag te gaan.
Probleem is dat het onderste veertje in de richting aanwijzer schakelaar te slap is geworden. Je zou hem uit elkaar kunnen halen, onderste veertje een beetje oprekken en weer inelkaar kunnen zetten. Kun je weer een tijd verder.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je een com2000 of niet?
Een com2000 heeft wat dikkere hendels dan de standaard goedkopere hendels.
Dit klinkt namelijk als een com2000 probleempje. Ze gaan namelijk eigenlijk allemaal stuk
Nee, het is geen com2000, de voorganger:
Zo te zien moet die gewoon los te halen zijn zonder het stuur te demonteren? Dat maakt het al een stuk makkelijker.
Op ebay doen ze zo’n 50 euro, maar zal eerst eens kijken of ik dat veertje kan vinden en dan bij de ijzerboer een vervanger zoeken.
RandY schreef:dit probleem is wel bekend. Doet de mijne ook af en toe. IS op te door de schakelaar te vervangen of door er zelf mee aan de slag te gaan.
Probleem is dat het onderste veertje in de richting aanwijzer schakelaar te slap is geworden. Je zou hem uit elkaar kunnen halen, onderste veertje een beetje oprekken en weer inelkaar kunnen zetten. Kun je weer een tijd verder.
Dank voor de tip, dit heb ik dus gedaan en het willekeurige geknipper is opgehouden.
Mocht iemand dit nog tegenkomen in een zoekopdracht, wat fotootjes:
Nou, dat heeft dus nog geen jaar geduurd voor het euvel weer terugkeert Van het weekend eens kijken of ik bij de ijzerhandel nieuwe veertjes kan krijgen, om hier nou een hele nieuwe schakelaar voor te halen lijkt me ook zonde.
Ik zat eens even na te denken, en bedacht me dat het helemaal niet aan die veertjes ligt. Het enige wat dat ding met de 2 veertjes doet is namelijk de terugslag regelen als je het stuur terugdraait.
Dus, ik heb vervolgens het terugslagelement met de 2 veertjes er gewoon uitgehaald, en het linkerknipperlicht gaat nog steeds willekeurig aan. Het zit dus elders..
Bekend euvel ook bij de Xm schakelaars. Zo te zien dezelfde constructie. Het echte probleem komt niet door die veertjes, maar door vuil..
Ergens zit een contactpunt op je schakelaar en 2 contactbanen in het huis. Deze beiden GOED schoonspuiten zodat alle vet er uit is. Door slijtage komen in het vet namelijk staaldeeltjes te zitten. Deze hopen zich op en gaan op den duur contact maken. Na het inspuiten met remmenreiniger en goed schoon soppen de boel weer netjes monteren…
Dank voor je reactie. Er zat inderdaad een laagje aangekoekt staal op de 2 contactbanen. Ik heb het schoongeveegd en met alcohol alles schoongeschrobt, en nu is het geknipper eindelijk opgehouden.
De terugslagregeling is helaas gesneuveld, in zoverre dat ik nu geen veertjes meer heb die nog passen. Misschien dat ik die nog wel eens van een sloper haal.