Herrezen uit de dood: Knipperlicht links gaat vaak vanzelf aan
Stragulus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17

Gepost: 27 juli 2011 12:35 AM

Hey,

Mijn linkerknipperlicht van mijn xsara break phase 2 (2001, 1.6i benzine) gaat soms vanzelf aan. Dit probleem is een half jaar geleden begonnen. Na een tijdje ontdekte ik dat het veel minder wordt als ik de hendel telkens na het terugslaan handmatig een beetje omhoog duw. M.a.w. het lijkt erop dat de hendel standaard een beetje ‘moe’ is en teveel naar onderen gaat hangen. Ook lijkt het erger te zijn als de koplampen branden.

Dit riekt naar zo’n vies Frans kwaaltje (de dealer zou het ‘karakter’ noemen!) wat stiekem best veel geld kan gaan kosten.. of zou ik dit zelf kunnen repareren door die hendel eens eruit te halen en te kijken hoe het in elkaar steekt..?

Kon niet echt iets vergelijkbaars vinden op het forum, maar wellicht kent iemand dit probleempje alsnog?

Profiel  

RandY
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 467

Gepost: 27 juli 2011 10:00 AM
  [ # 1 ]

dit probleem is wel bekend. Doet de mijne ook af en toe. IS op te door de schakelaar te vervangen of door er zelf mee aan de slag te gaan.

Probleem is dat het onderste veertje in de richting aanwijzer schakelaar te slap is geworden. Je zou hem uit elkaar kunnen halen, onderste veertje een beetje oprekken en weer inelkaar kunnen zetten. Kun je weer een tijd verder.

Citroen DS4 thp200 Sport Chic

vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27890

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juli 2011 07:05 PM
  [ # 2 ]

Heb je een com2000 of niet?
Een com2000 heeft wat dikkere hendels dan de standaard goedkopere hendels.

Dit klinkt namelijk als een com2000 probleempje. Ze gaan namelijk eigenlijk allemaal stuk Wink

Profiel  

Stragulus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 juli 2011 09:38 PM
  [ # 3 ]

Nee, het is geen com2000, de voorganger:

Zo te zien moet die gewoon los te halen zijn zonder het stuur te demonteren? Dat maakt het al een stuk makkelijker.

Op ebay doen ze zo’n 50 euro, maar zal eerst eens kijken of ik dat veertje kan vinden en dan bij de ijzerboer een vervanger zoeken.

Profiel  

Stragulus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 juli 2011 09:11 PM
  [ # 4 ]
RandY schreef:

dit probleem is wel bekend. Doet de mijne ook af en toe. IS op te door de schakelaar te vervangen of door er zelf mee aan de slag te gaan.

Probleem is dat het onderste veertje in de richting aanwijzer schakelaar te slap is geworden. Je zou hem uit elkaar kunnen halen, onderste veertje een beetje oprekken en weer inelkaar kunnen zetten. Kun je weer een tijd verder.

Dank voor de tip, dit heb ik dus gedaan en het willekeurige geknipper is opgehouden.

Mocht iemand dit nog tegenkomen in een zoekopdracht, wat fotootjes:

Profiel  

Stragulus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 mei 2012 09:48 PM
  [ # 5 ]

Nou, dat heeft dus nog geen jaar geduurd voor het euvel weer terugkeert Sad Van het weekend eens kijken of ik bij de ijzerhandel nieuwe veertjes kan krijgen, om hier nou een hele nieuwe schakelaar voor te halen lijkt me ook zonde.

Profiel  

Stragulus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 mei 2012 12:02 PM
  [ # 6 ]

Ik zat eens even na te denken, en bedacht me dat het helemaal niet aan die veertjes ligt. Het enige wat dat ding met de 2 veertjes doet is namelijk de terugslag regelen als je het stuur terugdraait.

Dus, ik heb vervolgens het terugslagelement met de 2 veertjes er gewoon uitgehaald, en het linkerknipperlicht gaat nog steeds willekeurig aan. Het zit dus elders.. Sad

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 09 mei 2012 01:21 PM
  [ # 7 ]

Bekend euvel ook bij de Xm schakelaars. Zo te zien dezelfde constructie. Het echte probleem komt niet door die veertjes, maar door vuil..

Ergens zit een contactpunt op je schakelaar en 2 contactbanen in het huis. Deze beiden GOED schoonspuiten zodat alle vet er uit is. Door slijtage komen in het vet namelijk staaldeeltjes te zitten. Deze hopen zich op en gaan op den duur contact maken. Na het inspuiten met remmenreiniger en goed schoon soppen de boel weer netjes monteren…

Profiel  

Stragulus
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 mei 2012 05:49 PM
  [ # 8 ]

Dank voor je reactie. Er zat inderdaad een laagje aangekoekt staal op de 2 contactbanen. Ik heb het schoongeveegd en met alcohol alles schoongeschrobt, en nu is het geknipper eindelijk opgehouden.

De terugslagregeling is helaas gesneuveld, in zoverre dat ik nu geen veertjes meer heb die nog passen. Misschien dat ik die nog wel eens van een sloper haal.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook