Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat zou het kunnen zijn, maar bij het motortype 1.4 TU, die jij waarschijnlijk hebt, is de koppakking een zwak punt. Voordeel is dat het bij dit blok makkelijk te vervangen is en de distributie moet toch al los.
In de laatste ‘En Avant’ van de BX club staat een artikel over het vervangen van de koppakking bij deze motoren.
Vermond schreef:Dat zou het kunnen zijn, maar bij het motortype 1.4 TU, die jij waarschijnlijk hebt, is de koppakking een zwak punt. Voordeel is dat het bij dit blok makkelijk te vervangen is en de distributie moet toch al los.
In de laatste ‘En Avant’ van de BX club staat een artikel over het vervangen van de koppakking bij deze motoren.
auto verbruikt geen koelvloeistof….
olie kan ik nu nog lastig bepalen want ik heb er pas zon 1200 km mee gereden
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zeg ook niet dat dát het euvel is, het komt alleen vaak voor bij dit model. Wat is de km-stand?
Vermond schreef:Ik zeg ook niet dat dát het euvel is, het komt alleen vaak voor bij dit model. Wat is de km-stand?
180.000
kijk zojuist onder de motorkap om toch even te checken naar koelvloeistof. Die zit gewoon nog vol, wel wat anders opvallends;
op de carb zit het plastik ding erboven los, er dus niet op. Daarnaast een soort van slang waar de lucht door wordt aangezogen ook los. Verder nog meer dingen die met luchtaanvoer te maken hebben, allemaal los en gaar erop.. helemaal niet vast. Is nu te donker om alles vast te zetten maar er klopt iig weinig van.
Had bij starten week geleden wel last van een backfire plofje.. zou dat de boel los hebben kunnen schudden?
Verder lijkt het me sterk dat die losse luchtdelen de blauwe walmen verklaren of ben ik daar abuis in.
Ga de rekeningen van het autotje eens napluizen…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat plastic ding waar je het over hebt is waarschijnlijk het luchtfilter. Een backfire kan er inderdaad voor zorgen dat de luchtfilterbehuizing met inhoud eraf ploft, en daarom dus los zit. Op zich heeft dat niets te maken met die blauwe walmen, maar ik sluit niet uit dat er een gemeenschappelijke oorzaak is aan te wijzen.
Blauwe rook is doorgaans een teken dat er sprake is van olieverbranding, er komt dus op een of andere manier (motor)olie in de verbrandingskamers terecht. Klepseals kunnen inderdaad heel goed een oorzaak zijn, ik weet alleen niet of dit nu een specifiek punt is van de TU. De XU-motoren staan hier wel bekend om, maar ik heb er zelf in de praktijk nog niet mee te maken gehad.
Wel is inderdaad bekend dat bij ongeveer 200.000 km de koppakking van een TU wat rottig wordt. Dit is een ontwerpfoutje van PSA geweest die later pas bekend raakte, en de ene motor krijgt er veel eerder mee te maken dan een andere. En de mogelijkheid is zeker aanwezig dat er olie vanuit een oliekanaaltje richting de cilinders lekt via een opening die normaliter door de koppakking zou moeten wordt afgedicht. Het schijnt bij een TU idd wel heel simpel te vervangen te zijn, maar ik heb geen praktijkervaring daarmee.
De bx rijdt evrder echt prima, mee naar de ardennen geweest en rijdt en veert prima. Blok loopt verder ook erg mooi en ik kreeg complimenten van de reparateur lhm leiding over de staat vd carosserie…
Alleen die blauwe walmen zijn wel erg ... iritant…
Nu moet ik over 1,5 maand een apk erop laten zetten, is dit een evntueel afkeurpunt?
Hoe kom ik er achter of het de koppakking is of de klepseals of iets anders?
PS verbruikt dus geen kvs en er is geen smurrie sludge of iets anders aanwezig in de vulopeningen en pijlstok…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik moet je het antwoord op je laatste vraag helaas schuldig blijven. Wellicht is het een optie om een garage daarnaar te laten kijken? Zo te lezen is deze BX verder in een prima staat, dus dat lijkt me de investering wel waard.
Ik denk sterk aan de klepseals, heel misschien evt. ook nog zuiger- en schraapveren maar dan moet het blok ook meer lawaai maken en dat doet ie niet, toch?
Heb het ook gehad bij een Audi 80 1.8 van 1986, tijdens de terugreis bij het ophalen van deze auto even kort met paps gepauzeerd en motor laten draaien en ineens blauwe walmen uit de uitlaat.
Dit kwam doordat deze auto op Super98 Gelood moest rijden en er vaak Euro95 ingeflikkerd was zonder loodvervanger….
Tja, zonder geharde klepseals wil zoiets nogal snel gebeuren…
Een TU heeft standaard wel geharde klepseals maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen gaan lekken, sterker nog: in mijn beleving is een blauw startwalmpje heel gewoon voor een TU met wat ervaring achter de kiezen ehh klepseals en dat geeft nog maar een zeer mager olieverbruik.
Mijn theorie is het volgende:
Stationair draait een motor onbelast en met flink lekke klepseals lekt er dan olie langs de klepseals op de zuigers dat vervolgens verbrand gaat worden, vandaar de blauwe walmen bij wegrijden.
In uw geval zou ik ze wel vervangen, scheelt olieverbruik en ergernis.
Betekent wel: kop eraf, nieuwe koppakking+rekbouten+distributie+waterpomp en niet te vergeten nieuwe klepseals erin.
Succes in ieder geval !
ok, dat klinkt erg duur ...
wat zal zo een geintje moeten kosten dan ?
Dat ligt eraan of u het zelf of samen doet of laat doen door een vriend, kennis, beunhaas, garage of dealer (in deze volgorde loopt de prijs op).
Materiaalkosten zitten denk ik ergens tussen de 125 en 250 euro, is sterk afhankelijk van leverancier.
Mocht u er voor open staan zelf een en ander te leren van uw auto zou u iemand kunnen vragen (misschien iemand van hier, ik woon te ver weg, oost-groningen ligt diagonaal op Rotterdam) die toezicht kan houden als het ware en dan spaart u vele eurootjes uit en u krijgt veel meer eer van uw eigen verrichte werk aan uw eigen auto!
Het grote voordeel dat uw BX heeft is dat alles relatief eenvoudig in elkaar zit en het is met een beetje inzicht en durf goed zelf te doen.
Uiteindelijk is het allemaal alleen maar schroefjes, boutjes en moertjes los en vast draaien (en tussendoor een hoop schoonmaakwerk).
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat de klepseals gaan lekken kan zeker, maar in je verhaal haal je volgens mij wat dingen door elkaar. Volgens mij is het als volgt: klepzetels gaan lekken als deze niet gehard zijn en je rijd op benzine ongelood. Klepseals gaan lekken door ouderdom, ze worden hard en sluiten niet meer goed af.
Vermond schreef:Dat de klepseals gaan lekken kan zeker, maar in je verhaal haal je volgens mij wat dingen door elkaar. Volgens mij is het als volgt: klepzetels gaan lekken als deze niet gehard zijn en je rijd op benzine ongelood. Klepseals gaan lekken door ouderdom, ze worden hard en sluiten niet meer goed af.
Inderdaad, ik heb zetels en seals door elkaar gehaald, maar het eindresultaat is hetzelfde:
blauwe rook…
UPDATE;
Vorige eigenaar even gemaild met wat vraagjes. Distributie, spanrol en koppakking zijn zo’n 5000 km geleden vervangen. De blauwe rook komt zo goed als zeker door het slecht afgesteld staan van de carberateur, ik ben meteen doorverwezen naar een specialist op dat vlak… klinkt aannemelijk, had eenzelfde euvel met mijn boot, die roette ook behoorlijk bij stationair draaien door een slecht afgestelde carb.
Ik ga daarmee aan de slag en houdt jullie op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Vreemd, een slecht afgestelde carburateur zou bij mijn weten wel voor zwarte of grijze rook kunnen zorgen vanwege een te rijk mengsel waarbij de brandstof niet volledig verbrandt. Maar blauwe rook duidt doorgaans op verbrande olie. Dan zou de carburateur dat op een of andere manier uit het carter moeten zuigen. Slechte carterventilatie? Of is de rook uit de uitlaat grijs, ipv blauw?
Zoals je kunt zien is die zwarte plastic/rubber streep verdwenen. Dit staat een beetje slordig. Nu heb ik dit al bij meer bx-en gezien dus er zullen vast wel mensen zijn die weten hoe je dit weer makkelijk een beetje kunt opfrissen…
Dus wat kan ik het beste doen??