Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Xantia T2, 1.8 16V, uit het jaar 2000.
Vandaag is volgens mij de aanjager overleden want hij doet niets meer.
Met de ijdele hoop dat een zekering de boosdoener zou kunnen zijn ben ik zekeringenkast ingedoken met het instruktieboekje bij de hand om de juiste zekering te controleren.
Maar de zekeringenschema in het boekje komt niet overeen met de zekeringen onder het dashboard.
Via internet een instruktieboekje gevonden voor Xantia T2 1998 t/m 2002.
Ook dit schema komt niet overeen, en dan bedoel ik de volgorde van de zekeringen en de indeling van de zekeringenkast.
Tot slot, heeft iemand een link m.b.t. demontage van de aanjager als dat nodig zou moeten zijn.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Joop,
Op http://www.xantiaclub.net is daar veel over te vinden
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Koolborstels versleten of vervuild waardoor een slecht contact?
Bij mij was het het kontaktslot .
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Inmiddels de ventilator gedemonteerd, en met de ventilator in de hand het kontact aangezet en de ventilator wil aanstalten maken om te gaan draaien, maar na een beweging van ongeveer 1 cm stopt hij weer.
De voeding nagekeken en er zit spanning op.
Het gaat om een Valeo 658269W met Airco, heeft iemand een idée waar ik deze ventilator (gebruikt) kan bestellen?
Bij onderdelenzoeker.nl krijg ik weinig reactie.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Kijk toch maar even naar de koolborstels, eruit halen en schoonmaken en weer erin
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je de link gevolgd hebt en goed doorgezocht hebt kun je vinden dat je de aanjager alleen kunt testen bij draaiende motor.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
De koolborstels eruit gehaald, schoon gemaakt, terug geplaatst, zonder resultaat ook met draaiende motor.
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Doet de ventilator het wel als je hem uitbouwt en er dan 12 volt op zet? het kan ook nog de elektronische regelaar zijn die erop zit, de transistoren kunnen kapot zijn…
Als hij het dan wel doet weet je in ieder geval of het in de ventilator zit of in de bedrading er naar toe.
ik heb er nog 1 voor je liggen , als je intresse hebt pb(prive bericht) me maar.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Joop 49 schreef:Inmiddels de ventilator gedemonteerd, en met de ventilator in de hand het kontact aangezet en de ventilator wil aanstalten maken om te gaan draaien, maar na een beweging van ongeveer 1 cm stopt hij weer.
De voeding nagekeken en er zit spanning op.
Het gaat om een Valeo 658269W met Airco, heeft iemand een idée waar ik deze ventilator (gebruikt) kan bestellen?
Bij onderdelenzoeker.nl krijg ik weinig reactie.Joop.
Die dingen zijn er gewoon nieuw. Kost twee meijer, maar dan ben je er ook vanaf zolang die auto nog leeft. Het is een universeel ding voor alle airco-Xantia’s met een verloopkabeltje erbij voor de oude modellen. Inbouwen weet je nu hoe het moet, is een werkje van een kwartier (onderlangs) - dus die rekening komt er alvast niet bij
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Heb je enig idee wat er kapot aan is? Volgens mij kunnen het normaal gesproken maar 2 dingen zijn, de koolborstels of de elektronica. Deze zijn allebei goedkoper dan een complete nieuwe ventilator, maar dan moet je wel zeker weten of dit inderdaad zo is. Als je uitbouwt moet je echt voeding erop zetten vanaf de accu of met een losse voeding anders kom je er niet uit of het de ventilator zelf is of de aansturing of de bedrading er naar toe. Het is wel balen als je een nieuwe koopt en het blijkt toch niet de ventilator te zijn.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
De ventilator zelf is inderdaad nog goed, aangesloten op de accu en draaien als een gek.
Dan zal het de aansturing(printplaatje in de behuizing van de ventilator?) wel zijn, maar wat nu want de stroomtoevoer is goed, dat heb ik al gemeten.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Het zijn dus op zeker de transitors die je moet vernieuwen. Dit is vrijwel altijd de eerste verdacht, zeker in een type 2.
Als je op het xantiaforum kijkt zie een zeer uitgebreide handleiding hoe je ze kan vervangen. Als je met een soldeerbout overweg kan is het een heel simpel klusje.
De kosten zijn zo rond de 15 euro in totaal.
Succes
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Volgens mij zitten die transistoren op de motor toch? Dus als je er stroom op zet gaat het via die transistoren?
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Klopt die module eraf halen, de popnagels los boren van de transistoren en eraf solderen.
Bij bv conrad.nl 2 mj11015 transistoren en wat koelpasta bestellen.
De koelpasta op de onderkant van de transistoren aanbrengen en teug solderen.
Vervolgens met kleine boutjes of nieuwe popnagels de transistoren vast zetten.
Module terug plaatsen, kachelventilator terug mornteren en testen, met draaiende motor.
Zoals aangegeven is er een veel uitgebreidere uitleg.
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=15231
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break