Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
misschien dan gelijk led lampjes monteren ipv de orginele om de boel netjes te houden?
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede avond
Vanavond de remschijven achter gemonteerd.
De wielophanging aan de achterzijde is nu klaar.
Alleen de velgen moeten nog een beurt hebben.
Wielophanging aan de voorzijde is op een paar boutjes en moertjes na ook klaar.
De motor is weer kaal.
Morgen maar eens kijken hoe we de nieuwe zuigers aan de drijfstangen gaan maken.
En wat is nu de goede volgorde?
Eerst de drijfstangen aan de zuigers monteren en dan in de bussen zetten en dan in het blok?
Of eerst de zuigers erin en dan de drijfstangen eraan en dan in het blok monteren?
En ik heb nu een werkplaatshandboek dubbel deel 6 over diesel motoren.
Volgende keer weer meer en foto’s
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:Of eerst de zuigers erin en dan de drijfstangen eraan en dan in het blok monteren?
Dat is onmogelijk! Je kunt immers niet bij de pistonpen als de zuiger al in de bus zit.
Dus: drijfstangen aan zuigers bevestigen (pas op dat de borgveertjes niet wegschieten!!)
dan (of daarvoor al) de bussen in het blok laten zakken met voetpakkingen eronder
Bussen borgen met grote ringen
Krukas monteren door minstens twee hoofdlagers vast te zetten
Dan met de speciale tool de complete zuigers in de bussen laten zakken
Blok op z’n zijkant zetten en zuigers één voor één vastmaken aan krukas. Let op: ruimschoots zuivere motorolie (en eventueel TSL) op/tussen de lagers aanbrengen vóór en tijdens montage.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kan natuurlijk ook eerst de zuigers + drijfstangen in de bussen zetten en daarna de hele zwik in het carter plaatsen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, maar dan heb je het risico dat tijdens het plaatsen van de bussen de zuigers eruit vallen. Je hebt al genoeg om in je handen beet te pakken. Het is een secuur werkje en met de zuigers erin wordt het alleen maar zwaarder.
Ik zou het één voor één doen. Of zijn er voordelen van vooraf de zuigers in de bussen plaatsen Jan?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de zuigerveren nieuw zijn zullen ze er echt niet uitvallen. Het enige voordeel is dat je het gepiel met klemmen en zo op een plek kan doen die je prettig vind. Welterusten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Je kan natuurlijk ook eerst de zuigers + drijfstangen in de bussen zetten en daarna de hele zwik in het carter plaatsen.
zo doe ik het ook altijd. Gaat prima hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Oké duidelijk
En bedankt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
goede avond.
vanavond de nieuwe zuigers in de nieuwe bussen laten zakken.
de oude er 1 voor 1 uitgehaald,de borgveertjes eruit gehaald en de drijfstangen over gezet.
daarna de zuigerklem erom en in de bussen laten zakken.
morgen kunnen de bussen met cilinder dus weer in het blok.
https://picasaweb.google.com/104808338418977024156/20120510222120?authuser=0&feat=directlink
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
goede avond
hij staat weer op tijd.
maar morgen of maandag toch de nokkenas vervangen of een ander tandwiel halen.
de gaten in het tandwiel zijn te klein of in de nieuwe nokkenas te groot.
1 van de twee moet dus vervangen worden.
hier kwam ik dus pas achter nadat de ketting erop zat.
voor de rest leuk om te zien dat met de oude ketting de boel niet zo mooi op tijd staat als met de nieuwe.
en de gelijder van de ketting moet die tegen de ketting aan of er iets van vrij?.
https://picasaweb.google.com/104808338418977024156/20120511220645?authuser=0&feat=directlink
vriendelijke groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Frank,
Zo te zien is dit het oude ds-blok. Dan moet de speling tussen geleider en ketting 0,1 a 0,5 mm zijn.
Groeten,
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede middag
Vanmiddag effe de nokkenas geruild.
Meteen nieuwe lagers herhaald voor het vliegwiel en de nokkenas.
En boutjes en moertjes voor het geheel.
Dus straks weer lekker verder.
En Jan bedankt voor de info.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
goede avond.
vandaag lekker bezig geweest.
carter zit er weer onder vliegwiel eraan enz enz.
daarna een beetje dingen aan het schoon maken geweest.
toen de startmotor ook maar effe schoon gemaakt.
maar daar kwam een verrassing,een beschadiging aan de isolatie van de plus .
denk effe loshalen..
gevolg alles uit elkaar en meteen maar goed maken.
morgen maar eens af monteren en proberen.
https://picasaweb.google.com/104808338418977024156/20120512220209?authuser=0&feat=directlink
dit was het weer
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:
hij staat weer op tijd.
maar morgen of maandag toch de nokkenas vervangen of een ander tandwiel halen.
de gaten in het tandwiel zijn te klein of in de nieuwe nokkenas te groot.
Frank, waarom had je een andere nokkenas gekocht eigenlijk?
En hoezo kwamen die gaatjes niet overeen? Bleek het uiteindelijk eentje van een Ds ofzo?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede middag,
Ik had een andere nokkenas nodig omdat bij de mijne de nokken niet zo heel mooi meer waren.
( stoter bussen waren ook al aardig versleten/ beschadigd)
En omdat ik een nokkenas wilde met fijne vertanding voor de poeli ( ivm loslopen poelie) schijnt met grove vertanding weleens te gebeuren.
Daarom zocht ik er dus 1 van een 2400 i .
Maar nu sprak ik andere mensen op de beurs en die vertelden mij dat ze er nooit last van hadden gehad.
Dus nu heb ik er weer een nokkenas van een gewone 2400 in zitten.
Maar in de eerste wie ik had zaten dus grotere gaten voor het distrubietie tandwiel en dit paste dus niet met mijn tandwiel.
Zodoende heb ik deze gisteren weer omgeruild.
VgF.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.