bobine aansluitingen en orga
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 25 september 2011 02:15 PM

Beste mensen,

Op deze mooie dag ontdekte ik het volgende:
Omdat ik nog bezig ben mijn ‘hikken’ te traceren (zie betreffende topic) was ik dit weekend aangekomen bij mijn bobines.
Zoals bekend heeft deze cx een VEO (volledig electronische ontsteling) met twee bobines die steeds twee bougies laat vonken.
Mijn twee bobines zitten ‘in een rekje’. De bedrading daarheen kenmerkte zich door een stuk dat omwikkeld was met leukoplast oid. Tijd om dit eens los te halen.
Wat zie ik: twee van de vier draden zijn aan elkaar gesoldeerd!
Zie foto’s.

http://www.mijnalbum.nl/Album=MVLDI8ST

Voor alle duidelijkheid: de motor draait goed, daar niet van, maar waarom zijn er van fabriekswege 4 dragen aangelegd als er dus twee hetzelfde zijn. Wat is jullie advies? Uit elkaar halen of zo laten zitten. Ik zal vanavond eens het electrische schema bestuderen, om te zien hoe de schakeling in elkaar zit.

Tweede is het feit dat ik nog een paar ‘mooie’ vrijwel nieuwe bobines heb liggen. Ik wilde deze omruilen maar:
- deze passen niet in een rekje en moeten dus los gemonteerd worden, hoe?
- zijnde bobines het zelfde? Ik zie wel dat de stekkerverbinding anders is(?), wel allebei 2x + en 1x -.
Tenslotte een raadplaatje: het organummer is maar half leesbaar. Ik ga uit van 2814…. Dat betekent ergens in juni 1984. De auto is pas in juni 1985 op kenteken gezet: dat betekent dus een jaar op voorraad gestaan. Logisch of zien jullie een ander nummer staan?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 25 september 2011 11:51 PM
  [ # 1 ]

I=UxR2 oftewel de stroom is gelijk aan de spanning maal de weerstand in kwadraat. Beter bekend als de wet van Ohm. Een elektrakabel heeft een bepaalde hoeveelheid elektrische weerstand, ook zo een kort kabeltje? Ja ook zo een kort kabeltje.

Dus dit kabeltje kun je voorstellen als een weerstand in een elektrisch circuit. nu is het zo dat de totale weerstand van van twee parallelle weerstanden altijd kleiner is dan de kleinste weerstand in het circuit.

Worden er bijvoorbeeld een weerstand van 100[Ω] en 50[Ω] parallel geschakeld, dan zal de voor de vervangingsweerstand gelden: 1/Rv =1/100 + 1/50 = 0.03, omschrijven levert Rv = 1/0.03 = 33 [Ω]. De totale weerstandswaarde is dus lager dan de kleinste weerstand in de stroomkring.

Dit zorgt voor een hogere spanning op de bobine, waardoor de spanning secundair, dus tussen de twee elektroden van de bougie hoger wordt en dus een betere spanningsboog en dus een betere ontbranding.

Echter dit is theorie, als er een van de twee kabels ontbreekt in dit geval, zal je auto heus wel lopen. Mijn vermoeden is dat de ingenieurs van die tijd hebben gezocht naar de hun bekenden middelen om de auto toch iets economischer te laten rijden.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 september 2011 12:18 AM
  [ # 2 ]

Een kleine correctie: wet van Ohm U=I.R Een kleine R betekent dus een klein spanningsverlies over de draad.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 26 september 2011 05:53 AM
  [ # 3 ]

Eigenlijk is is I=U/R dit geldt voor zowel elekta, water als gas.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 september 2011 09:59 AM
  [ # 4 ]

Ik ben er inmiddels achter dat beide draden die verbonden zijn de voeding is van beide bobines.

Het met elkaar verbinden van beide aansluitingen is duidelijk ‘aftermarket’ en absoluut geen aansluiting zoals de fabriek deze heeft gemaakt.
Misschien is er ooit een ‘technisch bulletin’ uitgegeven waarin deze wijziging werd voorgeschreven.

Is een van jullie bekend met een dergelijke wijziging?
Ik laat de verbinding zoals deze is en tape ‘m weer dicht.

Inmiddels ben ik er ook achter dat de bobines zoals deze in een rekje zitten als ook de latere losse modellen hetzelfde zijn m.u.v. de aansluiting. Ik ga nu eens kijken hoe deze losse bobines gemonteerd kunnen worden, maar voorlopig laat ik de oude situatie bestaan.

We worden dus met de dag wijzer.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 26 september 2011 12:28 PM
  [ # 5 ]

Hey Maarten,
Organummer op de foto laat eigenlijk geen twijfel open, hier ‘moet’ 2814 staan, hetgeen neerkomt op een productiedatum van 23 juli 1984. Met een eerste op naam stelling van 20 juni 1985 is dat inderdaad 11 maanden ‘wachttijd’, da’s behoorlijk lang maar niet uitzonderlijk: ik heb het vaker voor zien komen!
Groet,
Jaco

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 26 september 2011 05:58 PM
  [ # 6 ]

De twee bobines in het rekje zijn de orginle. Die zijn niet heel geweldig gaan nog wel eens stuk.
In sommige landen zijn de cx’n terug geroepen en zijn er de losse bobines gemonteerd. DIt heb ik wel eens begrepen.
Die losse zijn beter.

Kan niet vinden wat je precies je klacht is met het hikken.

Bijna alle 2500 lopen niet helemaal goed rond de 2100 toeren. Heb op een cx clubdag wel eens 10 gti’s geprobeerd en ze hebben allemaal zelfde probleem. klein hikje rond de 2100 toeren.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Gepost: 26 september 2011 09:12 PM
  [ # 7 ]

Ja en vaak ligt dat aan de luchtmassameter, waarvan de koolstofbaan versleten is op het punt waar ze het meest op schuift (2200 RPM dus).

Dat andere model bobine dat niet in het rekje past is waarschijnlijk afkomstig van een BX ofzo. Geeft nix, is beter de originele want die zijn niet best en kunnen plotseling gaan haperen zonder aankondiging.

Ik zou ze op voorhand vervangen Maarten!
Aansluiting weer maken zoals origineel, lijkt me dan het beste.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 september 2011 10:15 PM
  [ # 8 ]

Ok Leontien, ik zal ze vervangen. Heb je een idee op welke punten deze bobines gemonteerd worden? Ik kan nl het rekje niet mee gebruiken.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 26 september 2011 10:17 PM
  [ # 9 ]

Nee, want ik weet dus niet exact wat voor type jij daar hebt. Als ze niet meer in die houder passen, heb ik weleens gezien dat men zelf een steuntje heeft gemaakt (of 2).

Maakt in principe niet uit, als ze maar massa kunnen maken natuurlijk.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 september 2011 10:20 PM
  [ # 10 ]

Ok. Ik ga wel eens wat ‘fabrieken’. Eerst verder met mijn slangen en thermostaat.
Voor mijn hikken zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213124/

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2011 10:25 PM
  [ # 11 ]

Beste Maarten, zou je aub één centraal topic willen aanmaken voor je auto en niet voor elke vraag een nieuw topic willen openen? Zo houden we de zaak lekker leesbaar en overzichtelijk voor elkaar. Bedankt namens de moderators! Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 26 september 2011 10:44 PM
  [ # 12 ]

Ok, Waterman, je hebt gelijk. Ik raakte zelf ook al het sppor bijster!
Ik ga verder met het hikken topic maar verander de titel in ‘Ma Prestige’.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 13 mei 2012 11:18 AM
  [ # 13 ]

Bijna alle 2500 lopen niet helemaal goed rond de 2100 toeren. Heb op een cx clubdag wel eens 10 gti’s geprobeerd en ze hebben allemaal zelfde probleem. klein hikje rond de 2100 toeren.

Zo ook de mijne, waarvan ik vind dat het hikje na het installeren van de nieuwe bobines erger is geworden dan met de oude bobines. Er is er 1 profisorisch aangesloten omdat ik een pinneje ben kwijt geraakt. Toch zou de hik m.i niet het gevolg kunnen zijn van een profisorische aansluiting. Hij hikt overigens niet altijd of constant, maar áls ze hikt, dan verslikt ze zich zowat. Hoe kunnen nieuwe bobines dit veroorzaken, en moet ik dan iets (laten) doen aan de lmm?

Profiel  
 
Gepost: 13 mei 2012 03:14 PM
  [ # 14 ]
PieterT schreef:

waarvan ik vind dat het hikje na het installeren van de nieuwe bobines erger is geworden dan met de oude bobines. Er is er 1 profisorisch aangesloten omdat ik een pinneje ben kwijt geraakt. Toch zou de hik m.i niet het gevolg kunnen zijn van een profisorische aansluiting.

Toch wel. Er mogen geen vonken overslaan tussen die 3 pinnetjes in de stekker. Dus zorg ervoor dat alle drie de pinnetjes goed geïsoleerd zijn.

Meestal komt het hikken trouwens door slijtage van de luchtmassameter of een gare stekkeraansluiting daarvan. Vaak ook door een gare bobine of een slechte stekker op de BDP-sensor(en).

Er zijn in totaal al vele duizenden zoekuren gemaakt op al die 2500s met hun hikjes. Very Happy
Sommigen hebben het voor 50-70% weten te verbeteren of hebben het opgegeven, hun spaarvarken stukgeslagen en VEMS ingebouwd, maar de meeste mensen hebben leren ermee leven…. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook