wat ik nou weer aan m’n broek heb hangen…
m’n remlampje (die rooie linksonder, die ook aan gaat bij het gebruik van de handrem) die flikkert af en toe.
het brandt onregelmatig. soms juist als ik rem maar niet altijd.
het niveau van de vloeistof blijft gelijk.
iemand dit eerder meegemaakt? misschien een vlotter die slecht is oid?
er moet toch een verklaring zijn van het ‘onregelmatige’ er aan
vr. gr. Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk maakt een van de draadjes die aan de remblokjes zitten contact met de masa, waardoor het lampje flikkert.
Kan zijn dat je remblokken gaar zijn ( de draadjes zijn namelijk een slijtage indicator) of de draadjes naar de remblokken toe maken ergens sluiting op een massa punt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-07-2005
- Berlingo 1.4i 600
Mogelijk lekke achter remcylinder(s), althans dat was bij mij de oorzaak van het knipperende remlampje. Tegen het knipperen helpt het bijvullen van de remvloeistof, maar dit blijft symptoombestrijding. Zien de cylinders in de trommels er ook zwetend uit? dan lijkt mij dat de oorzaak.
succes,
Age
Volgens mij is dat ook gewoon een waarschuwing dat je remblokken op zijn en de “naam kwijt” te ver naar buiten komen.
Zag het namelijk ook in een tweecylinder waar ik pas in heb gereden. En hij vertelde een verhaaltje over de remmen waar wat aan gedaan moest worden.
dank voor de tips
ga snel eens kijken,
haal die draadjes er altijd af, besef nu dat ze toch wel handig zijn
tot voor deze auto gingen auto’s niet vaak een nieuwe blokjes-set mee
nogmaals dank, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
waterman771 schreef:Waarschijnlijk maakt een van de draadjes die aan de remblokjes zitten contact met de masa, waardoor het lampje flikkert.
Kan zijn dat je remblokken gaar zijn ( de draadjes zijn namelijk een slijtage indicator) of de draadjes naar de remblokken toe maken ergens sluiting op een massa punt!
caroline81 schreef:Volgens mij is dat ook gewoon een waarschuwing dat je remblokken op zijn en de “naam kwijt” te ver naar buiten komen.
Zag het namelijk ook in een tweecylinder waar ik pas in heb gereden. En hij vertelde een verhaaltje over de remmen waar wat aan gedaan moest worden.
Leuk bedacht van jullie en zeer goed mogelijk bij een hydropneumaat met handrem op voorwielen. Die C15 van Hugo heeft de handrem op de achterwielen en geen remschijven achter, dus gare remblokjes icm de handrem kan het niet zijn.
Dat lampje is toch gemeenschappelijk voor remblokslijtageverklikkers voor, remvloeistofpeil en handremverklikker?
Dan verklaart dat waarom dat lampje ook aan gaat als je aan de handrem trekt. Dat dit niet consequent is kan te maken hebben met een ietwat gare schakelaar.
Waarschijlijk is je remvloeistofpeil net aan kritisch, zodat de vlotterschakelaar op het punt staat te schakelen. Als je remt gaat er wat vloeistof naar de remcilinders, waardoor het peil in het reservoir iets daalt en voilà lampje aan.
Ik denk dat philicorda beter op weg is met lekkende remcilinders, want je peil zakt niet vanzelf.
`verum ipsum factum’
dat is toch altijd hetzelfde lampje
Dus op welke wielen de handrem remt maakt in deze niet uit lijkt me. Daarbij hij zegt dat het peil gecontroleerd is van de remvloeistof. Dan kom je in jouw redenatie toch ook uit op remblokslijtage?
Ja, helemaal waar Caroline. Ik zat even met dat handrem verhaal in mijn hoofd en pas later tijdens het kloppen van mijn post dacht ik aan het gemeenschappelijk lampje. En toen vergeten waarmee ik mijn post begon. Dom, dom, excuses ops: ops:
Maar hugo haalt die verklikkerdraadjes er toch altijd af?
`verum ipsum factum’
Het is niet altijd ‘t zelfde lampje hoor! Remblokslijtagelampjes zijn bij de meeste auto’s oranje en ‘t lampje van de handrem rood.. Hoe ‘t bij een Visa is weet ik niet. Is niet gewoon de schakelaar van ‘t handremlampje wat gaar / gevoelig?
philicorda schreef:Mogelijk lekke achter remcylinder(s)
Nope, die heeft Hugo bij de laatste APK vervangen..
jeroen_m schreef:
Maar hugo haalt die verklikkerdraadjes er toch altijd af?
Nee, dat was ik.
Test
Thijsvandebles schreef:jeroen_m schreef:Maar hugo haalt die verklikkerdraadjes er toch altijd af?
Nee, dat was ik.
Maar…
hugo schreef:...haal die draadjes er altijd af, besef nu dat ze toch wel handig zijn:(
Heb jij bij Hugo voor de laatste APK ook remblokken vervangen? Dan zitten er dus geen verklikkerdraadjes aan!
Dan kunnen we oorzaak 1 van oplichten remverklikkerlampje tijdens remmen afschrijven. Blijft over krap remvloeistofpeil (en dan nog de oorzaak zoeken) of gare vlotterschakelaar.
Dat de handremverklikkerschakelaar (wat een prachtige skrebbelwoorden toch altijd in die technische uitleg) gaar is lijkt wel bewezen.
`verum ipsum factum’
Thijsvandebles schreef:philicorda schreef:Mogelijk lekke achter remcylinder(s)
Nope, die heeft Hugo bij de laatste APK vervangen..
jeroen_m schreef:
Maar hugo haalt die verklikkerdraadjes er toch altijd af?
Nee, dat was ik.
haha mister know-it -all
het remoliepeil is/blijft al eeuwen gelijk,
en toen mijn beun laatst een voorwiellager verving had hij het al over langspeelplaten (remschijven)
dus ben waarschijnlijk toe aan een nieuw setje voor.
morgen ga ik treinen, overmorgen winterbandjes kopen en dan kan ik bij het monteren meteen (heb nog wat ouwe troep liggen) schijven/blokjes er op knikkeren.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Denk dat je met dat nieuwe setje (schijven+) blokken er wel bent…
Test
nou, ik zou zeggen check je blokjes; als diee ook af zijn dan vervang je alles en anders gewoon regematig de dikte van de blokjes checken.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Thijsvandebles schreef:Denk dat je met dat nieuwe setje (schijven+) blokken er wel bent…
hee, maar deze jongen heeft nog tweedehands
van die Grand Volume sloper waar jij die bak van kocht
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
hugo schreef:Thijsvandebles schreef:Denk dat je met dat nieuwe setje (schijven+) blokken er wel bent…
hee, maar deze jongen heeft nog tweedehands
van die Grand Volume sloper waar jij die bak van kocht
Oh ja dat 5-bakje. Wat op zijn beurt weer in de Koks-C15 is verdwenen..
Nou ik ben benieuwd, zal wel goed komen. Ik monteer die draadjes dus nooit, om de simpele reden dat het lampje dan al gaat branden ver voordat de blokken op zijn. Dat komt omdat dat draadje ongeveer halverwege de remvoering zit, en dus al massa tegen de schijf maakt als de blokken half op zijn. Ik pak om de zoveel tijd de wielen er gewoon af….
Test