Ik heb laatst 0,2 en 0,4 gebruikt, staat ook in de vraagbaak en in de Haynes. Wat voor waarden mat je voordat je ze afstelde?
Nou, alle 8 kleppen stonden veeeel te ruim.
Nu niet meer!
Vanwege de steeds groter groeiende brandstofprijzen kwam ik op het praktische idee de BX te downtunen, met uiteraard een lager brandstofgebruik als gevolg.
Ik kwam op het idee na het lezen van een topic op het AX Club-forum waar men het gasklephuis van een 1100 TU vervangt door eentje van een 1400 TU om zo meer power uit een 1100’tje te persen, van 60 naar een dikke 70 pk (zelfde geintje is ook te doen met Honda Civic 1.4 75pk, door de voetpakking van het gasklephuis te vervangen door eentje van een 1.4 S krijgt men ineens 15pk meer)...
Afgelopen week van ene Sjoerd Lamers een doosje onderdelen van een AX 1.1i overgenomen met daarbij een reeds ontleed gasklephuis.
Gisteren ontvangen en meteen aan de slag, kijken of alles passen zou…
Uploaded with ImageShack.us
En jawel: na het overbouwen van de TPS en dat zwarte deel aan de voorzijde, terugmontage op de auto en computerreset werkt het.
Proest proest kuche kuche nies nies deed de BX…. prutprutprutprutprut vrrrroooeeeeemmmmm !!!!
Inventief! Dus je hebt nu minder vermogen? Ben je niet bang dat je meer toeren moet maken om vooruit te komen en daardoor net zo veel of meer verbruikt?
Nou ok… Er zijn pluspunten maar ook 1 minpunt:
Eerst de pluspunten opgesomd:
een stuk zuiniger (van 1op12 naar 1op15)
eindelijk een rustige motorloop stationair
de swap creëerde ook een andere koppelverhouding daarom nog eerder doorschakelen!
En dan nu het minpunt:
koudstartvoorziening werkt niet meer dus nu voetchoken, gaat eenvoudig zonder gestoot en gestotter dus kan er gewoon meteen mee gereden worden.
Nog wel een kleine kanttekening m.b.t. vermogensverlies:
Afgelopen 1 keertje flink het gas ingetrapt op de snelweg and guess what: snelheidsmeter tikte de 165 km/h eenvoudig aan “met nog zat gas over”, maar vond het wel hard genoeg gaan voor 1 keer dus weer terug naar de gebruikelijke 110 km/h.
(ik rij nog steeds op E10, heb nog geen poreuze benzineslangen en de BX rijdt er prima op )
NOG TE DOEN:
koppelstangetjes L+R stabilisator vervangen (nu wel errug veel putdekselherrie)
nieuwe stuurhuishoes rechts (kun je nu doorheen kijken, zo gaar)
remmerij achterkant weer gangbaar maken (linkerklauw blijft soms hangen)
veerbollen voor vernieuwen (de goeie tweedehandse die er nu op zitten worden minder en heen en weer rijden+hervullen kost mij nu net zo veel als 2 nieuwe bolletjes thuis laten bezorgen)
Ok… Nieuwe oude ontwikkelingen in de vorm van koelvloeistofverbruik als herintreder in het leven van TUutje.
Benzineverbruik is ook weer omhoog van 1 op 15 (na injectiehuis-swap) naar 1 op 12, terug bij af dus.
Grrrr, balen!
Blok zweet ook weer op de plek van het fijnste oliekanaaltje.
Misschien was de kop toch krom of gescheurd ? Misschien wel beide…
Tot dusver gaat het met hele kleine beetjes en ik mis, voor zover ik merk, (nog) geen vermogen.
Autootje moet het nog ff volhouden en dan krijgt ie een goeie andere kop, maar misschien dat ik mij bedenk en toch het reserveblok erin plant, zo gauw ik daar tijd voor kan maken.
Zo ga ik er eind juni in ieder geval niet mee naar Trondheim, Noorwegen, that’s for sure! (wordt waarschijnlijk de Micra 1.3 CVT van paps, ook 75pk, echte stoplichtsprinter, voor ‘n Japanner nog aardig aardig comfort en loopt tussen de 1 op 15 en 17).
Korte update: gezien mijn vorige bericht ben ik iets te voorbarig geweest met mijn conclusies…
- Geen koelvloeistofverbruik, was enkel carterdampprut onder de oliedop.
- benzineverbruik is sinds het ritje van 29-4 naar Midfriesland blijvend flink omlaag, naar 1 op 14.5 !
Dat langere ritje (2x ruim 100km) vond het TUutje erg lekker, ging die dag steeds mooier lopen.
Ik merk wel heel sterk dat de motorloop afhankelijk is van de luchtvochtigheid: hoe mooier het weer en hoe lager de luchtvochtigheid, hoe beter de motor loopt // hoe slechter het weer en hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe beroerder de motor loopt…
Net hoe de wind waait, bij wijze van spreken…
Ik ga daarom straks maar ff andere bougiekabels proberen, kijken of dat helpt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Misschien vocht in de verdelerkap? Dat hoor je wel vaker.
Gisteren verdelerkapje ff losgehaald, voor het eerst trouwens sinds datum in bezit…
Tja, ik denk dat ik straks een nieuwe kap + rotor ga halen; na het afbeitelen van de versteende koekaanslag op de 4 metaaltjes, binnenkant olievrij maken en iets opschuren van de min of meer verbrande rotor loopt de BX alweer wat beter.
Het wordt steeds beter!
Afgelopen donderdag nieuwe verdelerkap en rotor erop gezet en het TUutje liep weer wat mooier, maar schokte meer en meer tussen de 80 en 100 km/u…
Vrijdagochtend reed ik naar ‘t werk met opeens een flinke rammel ergens in de uitlaat; hitteschild spruitstuk of hitteschild demper of katalysator naar de mallemoeren ?
Vanmiddag maar ff wezen kijken; hitteschild spruitstuk niet (had stille hoop hierop), dan maar onder de auto checkuh beginnende bij de kat…
Ik tikte de kat zachtjes aan met een vinger en jawel: rammel rammel rammel… Leuk, dan maar kat legen.
Veerklemverbinding vooraan is gelukkig heel gebleven maar andere klem over ‘t schuifdeel sneuvelde ondanks veel WD40.
Ik had al een lange massieve staaf klaarstaan maar dit bleek helemaal niet nodig; allerlei stukjes katmateriaal vielen er zo uit na een hoop geschud middels een volgens sommige groepen perverse beweging…
Uitlaatdeel nu met lege kat weer terugmonteren en nieuwe klem erop, klaar. Makkie !
Ook gelijk maar van de nood een deugd gemaakt door olie+oliefilterwisseltje te doen.
Vervolgens olie warm gereden en daarna ff op zijn staartje trappen: VVVRRRROOOOOAAAAAARRRRRR !!!!!!
Da’s leuk, hij trekt een stuk feller, schokt niet meer en klinkt tijdens accelereren wat voller/dieper en op constante snelheid stukken stiller!!!
Kijk daar doen we het voor!
Klinkt als alleen maar voordelen, rijden zonder kat! Ik ben benieuwd of het invloed heeft op het verbruik. Je uitlaat zou toch minder weerstand moeten hebben nu voor de gassen.
Felice schreef:Klinkt als alleen maar voordelen, rijden zonder kat! Ik ben benieuwd of het invloed heeft op het verbruik. Je uitlaat zou toch minder weerstand moeten hebben nu voor de gassen.
Ik moet toegeven: het TUutje gaat er nu als een speer vandoor, uiteraard indien lekker warm!
De stukjes kat wat er nog in zat gaf vermoedelijk te veel tegendruk en kneep het TUutje daarom af, denk ik.
TUutje heb ik 2 weken geleden gedoneerd aan mijn vader vanwege het feit dat zijn nog maar kort geleden aangeschafte vakantie-auto (Renault Express 1.2 geel kenteken) onredbaar bleek; na terugkomst vakantie (godzijdank veilig teruggekomen) andere motor+bak opgehaald, bij demontage oude motor bleek helft van de kabelboom weggesmolten….
En aangezien TUutje toch maar stond te verstoffen sinds ik Draakje rijd, kon ik mijn ouders er heel blij mee maken!
Anyway, onderhoud wat nog moet gebeuren op korte en lange termijn:
Korte termijn:
-leidingen beide voorpoten controleren op lekkage.
-versnellingbakolie verversen
Lange termijn, maar wel vóór de volgende apk in februari 2013:
-tussenrubber stuurkolom, is flink ingescheurd
-stuurhuishoezen, beide zijn gaar als boter
-stabilisatorkoppelstangetjes vervangen, rammelt lekker op klinkerwegen
-aandrijfassen vervangen, beide worden lichtjes hoorbaar knokkelend door scherpe bochten
En zo kan ie nog ‘n mooi poosje meedoen in ‘t verkeer!
TUutje is vorige week door mijn vader ingeruild op een andere auto.
Staat nu bij de aardige heren van Car City Kloetstra in Hoogemeer-Sapperzand, of was het Hoogezand-Sappemeer…
Anyway, niet meer in de familie en heeft plaats moeten maken voor een veeeel kleiner Japans ding beginnende met een D en eidigend op aihatsu Cuore.
Ik zag dat op 5 januari het kenteken van TUutje, YX-27-KP, weer was overgeschreven.
Bekende van hier?