11 jaar na mijn eerste Citroen, een BX 16 TGi break(GL-TG-39)en de vele BX-en, CX-en en Xantia’s die volgden, nu eindelijk een XM:
Een turbo ct break (TG-GP-18) handgeschakeld met airco en leer. nu 228 op de teller.Hoop er 20duizend bij te plussen zonder veel gedoe:)
Op mn actielijst staat:
-airco laten vullen
-startcode deactiveren(done)
-bladeren rond de kachelmotor verwijderen (done)
-nieuwe stadslichtjes(done)
-lak in de was zetten (done)
-lhm verversen (done)
-bollen laten checken bij chyparse
-achteruiitewisser weer werkend krijgen
-leer behandelen (done)
-Nieuwe matten
-LM velgen + nieuwe banden
-bumper vervangen + ander L. achterlicht
Ben er inmiddels mee naar Berlijn geweest: lekker 160 planken op de autobahn.
Vering staat al1 continue id sportstand, als je dan CX gewend bent is het net een duitse auto qua veren.
Daarom eerst de LHM ververst, was ook nodig erg donkergroen;filters en voorraadvat waren zwart!
Verder ben ik op zoek naar Monte Carlo LM velgen en een strakkere achterbumper in rood, kun je makkelijk demonteren? of zitten er netzoals bij een Xantia van die verotte bouten id wielkast?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mooi ding (afgezien van de kleur, maar dat is een kwestie van smaak)! Veel plezier ermee!
Grappig dat je de GL-TG-39 hebt gehad, was deze rood!? Ik heb 2 jaar rondgetuft in de GL-TG-38 (19TGD break).
Groet!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
tijd voor een update: er is inmiddels het nodige aan de auto verbeterd:
Zo heb ik inmiddels monte carlo velgen gemonteerd. Staat erg mooi. Alleen wel een hoop werk om ze weer in showroomstaat te krijgen.
Gelijk 2 nieuwe banden laten monteren, uiteraard Michelin.
Ben in mei allereerst naar chyparse gegaan en die heeft alle bollen gevuld en een hydractief bol vervangen. Het ging om de achterste die onder dat hitteschild vertopt zit, was er nog nooit afgeweest en zat muurvast, erna toch veel comfortabeler terug naar huis gereden.
Verder heb ik een in brabant een sloper gevonden in dezelfde kleur. Dus gelijk motorkap en achterbumper verwisseld. Dus die deuk zit er nu gelukkig niet meer. Bij veel XM’s blijft er blijkbaar gereedschap op de accu achter en als de gasveren van de motorkap het dan laten afweten ...
2 weken geleden heb ik alle leidingen die over de achterbrug lopen moeten vervangen. ik was bijna thuis toen de stuurbekrachtiging uitviel en vlot erna begon het stop lampje te branden. Aangezien ik nog remdruk had en bijna thuis was toch nog maar verder gereden. Onder de motorkap was geen LHM meer waar te nemen terwijl ik er in april net 5 liter verse in had gemikt:( na vervanging vd leidingen gelijk maar spoelolie erin gedaan. Ben benieuwd.
Verder wilde ik eindelijk mn gele H1 lampen monteren, koud kunstje dacht ik ... Rechts ging prima. Rechts is wat lastiger. Viel op dat daar de verrekijkerdop ontbrak. Bij het loshalen van de stekker op de lamp had ik ineens een los draadje in mn handen. Bij het terugmonteren en verder los laten hangen, je raadt het al, geen licht meer….
Iemand een idee? Is het een extra massakabel? Heb hem geprobeerd onder de stekker mee te plaatsen, dan wel licht maar raar gezoem, klinkt niet goed…
Er staat dus stroom op en dat losse draad is afkomstig van die grote schroefdop stekker die in de koplamp zit..
Ik hoor graag wat ik het beste kan doen want heb nu geen licht meer en de dagen worden korter?
Binnenkort mn eerste APK…
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Mooie auto, ook handig zo’n break!
Ik zou de hele unit er even uitnemen en kijken waar het draadje hoort te zitten. Lijkt me eerder een +draad dan een massadraad als er stroom op staat
Overigens sneuvelen de meeste motorkappen bij XM’s doordat de rubbers van de veerpoten gaar zijn en de veercilinders door de motorkap schieten. Ik zou dat dus bij een XM wel goed in de gaten houden.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Even een update:
De XM is op 3-01 j.l. afgekeurd op behoorlijk wat laswerk (roest) en paar kleinere zaken als een handremkabel, putvorming op één LHM leiding en olielekkage (pakking). Het is jammer maar helaas … Behalve deze APK perikelen wilde ik eigenlijk ook nog een paar andere zaken aanpakken. Zo wilde ik, perfectionistisch als ik ben, de airco laten repareren, de bedrading van de achterklep herstellen en de slechtere plekken laten spuiten. Om te voorkomen dat de XM sluipenderwijs een bodemloze put gaat worden (Whats next?) heb ik besloten, rationeel als ik ben, om niet verder te gaan met de XM.
De XM heb ik voorlopig geschorst en tijdelijk bij mijn garage gestald, op 3 maanden na net geen 15 jaar helaas. Iemand interesse? Ik kan moeilijk afscheid nemen van mijn bereden auto’s. Ik zal toch maar eens informeren bij de caravanstalling of er nog een plekje vrij is naast mijn Xantia Activa. Volgens mij staat er nu zo’n ongezellige en wrede maar vooral lelijke! Ford Granada achter haar.
Nadat ik had besloten om niet verder te gaan met de XM en de nodige vervolgacties had afgehandeld, begon het lange speuren op internet naar een waardige opvolger van de XM. Wat stond er ook alweer op mijn lijstje van auto’s die ik ooit nog eens gehad moet hebben? Een Lancia Lybra Sw, een Alfa 156, een 406 Break dan eindelijk maar eens? Of toch eerst een Volvo 240 station (Polar) voor een GELE alfa spider is het nog te fris buiten en bovendien ben ik nog geen 50. Een C5 break (1e type) is het nou ook weer net niet….. Maar wat dan wel?
Uiteindelijk liep ik al een week na de afkeur tegen een hele mooie 1.8 16V Xantia Break aan in de mooiste kleur Bleu Leman!! met lichtmetalen velgen ! die ook nog eens op dezelfde dag jarig bleek: 07-07-2000!!! en met slechts 161.000 km!!! Een buitenkansje dus. Een week later bleek de eigenaresse bovendien nog eens gezakt met haar vraagprijs naar 450 euro. Voor een geldige APK voor de XM was ik al minimaal het dubbele kwijt geweest. Een belletje naar Friesland resulteerde 10 minuten erna in een aanbetaling van de auto en de toezegging om haar 3 dagen later op te halen.
Uiteindelijk was ik op 18 januari eigenaar van Xantia nummer 9 (4 berlines waarvan 2 Activa’s en 5 breaks). Ik heb de auto gekocht weliswaar met platte voor veerbollen en een slecht sluitende achterklep. Stuiterend ben ik teruggereden naar Groningen. De dag erna gelijk de voorste veerbollen vervangen door comfortbollen. Damm wat zaten die krengen vast, oh jah op de bollen stond geschreven 2004! Ook de LHM zag er niet fris meer uit dus die is ook binnenkort aan de beurt. Verder met de auto door de wasstraat gereden. Dit doe ik normaal nooit maar vanwege de vorst waren de wasboxen gesloten. Resultaat: een erg mooie en strakke auto zonder roestige dorpels of grote deuken/ beschadigingen en nog APK t/m augustus. Helaas geen leer, turbo, deurverlichting en de begroeting van de XM display meer maar ook geen ongemak meer van die vervelende parkeerrem, en nog wat andere zaken die ik bewust verdrongen heb? en voortaan weer met de betrouwbaarheid van een Toyota. Ik zal morgen wat foto’s maken.
De auto veert verder erg lekker na vervanging van de voorste veerbollen. Álleen ben ik bang dat de boel achter ook niet meer helemaal de juiste druk heeft en de auto staat voor te hoog in de rijstand. Ik heb op 8 februari maar een afspraak gemaakt bij Chyparse, dan gelijk maar even de wagenhoogte laten afstellen en kijken of het groeten door de overige weggebruikers dan tot het verleden behoort. De vorige eigenaar dacht nog wat geld te kunnen verdienen aan de radio dus helaas geen muziek. Des te meer kan ik genieten van de stilte: geen rammeltje, geen kraakje en de motor hoor je haast niet. En alles doet het ook nog: airco, achter ruitenwisser, voorste mistlichten, centrale vergrendeling. Er zit onderhoudshistorie bij en de DB riem is vervangen bij 125.000 km. Vorig jaar zijn er 2 nieuwe Michelins, een nieuwe einddemper en de remslangen en de handremkabels vervangen.
Wat moet er verder nog gebeuren:
• Voorveerbollen vervangen (done).
• Gele lampen van de XM overzetten (done).
• Velgen poetsen/ schoonmaken (done).
• Beurt en vervangen filters en vloeistoffen (LHM, KVS en olie)
• Veerbollen achter controleren/ op druk brengen
• Binnenkant achterklep afkitten ivm lekkage
• Ruitenwisserbladen voor vervangen
• Radio/ cd speler inbouwen
• Nieuwe matten erin
Ik zal na 8 februari verslag doen van het bezoekje aan Chyparse.