Sinds kort rijden we met een berlingo tentation 1.4i van 2004. Prima autootje met 70.000km op de teller, tijdt vinnig en soepel, maar de versnellingsbak vind ik wat moeilijk.
De auto moet praktisch stil staan om hem vlot in 1e te krijgen. Ook om terug te schakelen naar 2e moet je al onder de 25km/h zitten om hem er vlot in te krijgen. Met koude motor is het nog een stuk moeilijker dan met warme motor.
Bij het terug naar 2e schakelen hoor je ook een licht zoemend opspinnend geluid. Alsof er iets in gang gedraaid moet worden.
Bij opschakelen is er niet echt een probleem. De bak van onze Xsara 1.9D voelt veel “solider” aan en schakelt een stuk beter.
Is hier iets aan te doen, of is het een kwestie van inrijden (slechte schakelgewoonten van de vorige bestuurder)?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
koppeling defect,of syncro van eerste en tweede of tanden niet oke in de versnellingsbak
geen wagen van een bakker geweest ofzo
lijk me wagen die veel stadskm deed,eerste en tweede versnelling word dan veel gedaan
Volgens mij kan er verkeerde olie in de bak zitten, gaat hij geluiden maken en slecht schakelen, gewoon ca.2 liter juiste olie erin kiepen, na 2 weken schakeld hij terug goed.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
soapwater schreef:....De auto moet praktisch stil staan om hem vlot in 1e te krijgen. Ook om terug te schakelen naar 2e moet je al onder de 25km/h zitten om hem er vlot in te krijgen. ........Is hier iets aan te doen, of is het een kwestie van inrijden (slechte schakelgewoonten van de vorige bestuurder)?
pff, terugschakelen naar zijn 1 terwijl je nog snelheid hebt lijkt mij eerder een slechte gewoonte…
Misschien tijd om je eigen schakelgewoontes eens onder de loep te nemen ?
Ik bedoel niet al rijdend, maar bij bijna stilstand. Helemaal naar 0 alvorens naar 1 te gaan is niet echt handig vind ik en bijna stilstand in 2 blijven klinkt ook niet goed. Tenzij dit opgevangen wordt met de koppeling…
Ik moet zeggen dat het al beter lijkt te gaan, maar nog steeds niet zo vlot als bij de Xsara… Daarmee heb ik trouwens geen enkel probleem, heerlijke bak is dat. Dit voelt ook veel degelijker aan.
Bedankt voor de tip van de olie, maar ik denk dat die nog origineel is, ik vind er niks van terug in het onderhoudsboekje.
Zou het aan de verschillende rijstijl kunnen liggen tussen vorige eigenaar en mezelf?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Als je 100% zeker weet dat het de goede olie is zou ik nog durven vragen of er wel genoeg olie in zit, die bakken zijn echt extreem gevoelig wat olie betreft.
Als ze schakelen (hoe moeilijk ook) duidt het er namelijk op dat ze niet stuk zijn, olie is dan eigenlijk de enige verdachte.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
OK, dat vraagt om een onderzoek…
Bij de DW8 was het een bout uitdraaien en vullen tot de olie overliep.
Is dat identiek bij de TU3?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Ja bout zit uiterst links op zowat halve hoogte.
TU is de motor, MA is de bak.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017