dag een ieder,
ben reeds jaren in het bezit van een 25 GTI uit 1985 en heb deze 15 jaar terug in ruststand moeten zetten in verband met het willen bewaren van dit exemplaar voor de toekomst om er dan weer van te genieten.
echter nu wil ik er wel weer in gaan rijden maar wat te doen????
Wauw, heb wel een gedroomd om terug in de tijd en een paar nieuwe van de fabriek te kopen om dan nu te gaan rijden. Precies wat jij doet! Moiie gedachte vind ik het.
Met je vraag kan / durf ik je niet te helpen en laat ik over aan de experts. Toch wens ik je veel plezier, veel succes en alvast veel zweefgenot!
Als de motor ook al 15 jaar niet heeft gedraaid, dan zou ik er sowieso verse motorolie indoen.
Verder natuurlijk ook even alle vloeistofniveaus controleren, banden oppompen, ontsteking nakijken en de motor even met “de hand” rond draaien voordat je de sleutel omdraait.
En een andere accu er inzetten als je die er 15 jaar geleden niet uitgehaald had.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
nobel plan alleen vooraan beginnen. loopt de motor nog is ie de afgelopen 15 jaar een keer gestart ? en verder alle sappen verversen, filters vv, remmen checken, nieuwe benziene in de tank, benzinne slangen, leidingen etc checken en vv.
Mark
CX 2000 pallas ‘78









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Wauw wat gaaf! Maak foto’s van de ontwakening, dat is altijd leuk. Ook voor ons.
Inderdaad al het bovenstande zou ik ook nalopen. Houd er ook rekening mee dat je als je haar gaat rijden, zaken tegen gaat komen die ontstaan (zijn) door het lange stilstaan. Dus na het wakker schudden uit haar slaap zal je wellicht nog niet klaar zijn.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Na 15 jaar zullen de banden ook niet meer het je van het zijn,zo gaan rijden is niet raadzaam!!!!
`dat vraagt om foto’s









Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
En… hoe is ze vijftien jaar geleden weggezet? In welke staat was ze toen? Zat er ergens roest (vast)? Onder welke condities heeft ze vijftien jaar gewacht? Kortom, vragen, veel vragen. Zeker is dat ze van bumper tot bumper moet worden doorgelicht voordat je het asfalt met haar kiest! Heel veel succes met het herstel van deze comapatiënte, zou wel om een hoekje willen kijken…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Zeker even een paar foto’s voordat je haar wakker maakt…....
heb de auto weggezet met alle sappen erin en op de laagste stand, de motor heeft al die jaren ook in ruste gestaan…....zal zsm foto’s plaatsen.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou beginnen met de bougies eruit te halen. Dan kijken of de motor nog los zit. (zal wel waarschijnlijk) eventueel kruipolie in het bougie gat spuiten.
Dan nieuwe accu en starten tot het olie lampje uitgaat. Nu nieuwe bougies erin en starten. Als ze warm is de motorolie eruit en nieuwe erin. (dat kan ook eerst maar je komt er niet onder denk ik…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantinus2 schreef:heb de auto weggezet met alle sappen erin en op de laagste stand, de motor heeft al die jaren ook in ruste gestaan…....zal zsm foto’s plaatsen.
Niet op assteunen of klossen?
Dan zal er wellicht niet veel over zijn van de aanslagrubbers van de laagste stand.
En mogelijk platte kanten aan de banden.
Ik zet auto’s altijd weg op houten klossen onder de krikpunten.
Eerst naar de verhoogde rijstand, opvullen onder de krikpunten en dan erop laten zakken.
De wielophangingen en banden zijn dan niet meer belast met het gewicht van de auto.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo moet het! met nieuwe olie en benzine tank vol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe is dit afgelopen?
Citroen CX 2500 prestige turbo


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ben ook wel benieuwd hoe dit is gelopen. Ook net mijn 2500 GTI na 12 jaar weer uit t stof gehaald, de enige APK afkeurpunten waren de handremkabel en een aantal roestige HD leidingen die vv moeten worden. Steeds elk jaar laten lopen, auto op blokken. starten lopen, lucht in de banden en gaan! Remmen even losgehaald, kopervet er op, claxonrelais gereinigd, veiligheidsriemen gangbaar gemaakt.. dat was het wel eigenlijk. Zal nu wel weer wat actiever worden ook hier. Na de APK alle onderhoud maar ff gaan doen, heb alles in huis..
Dikke van Dale: Citrofiel..




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
jantinus2 is hier sinds mei 2012 niet meer geweest. De kans dat hij vanavond komt vertellen hoe zijn CX erbij staat, is bijzonder klein…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!