Xantia kreunt vanuit het stuur…
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1170

Gepost: 10 juli 2007 12:35 AM

Sinds een tijdje is er bij mijn Xantia een “kreunend” geluid te horen bij stuurbewegingen.
Het komt echt direct achter het stuur vandaan, en lijkt op een “plastic draait stroef op plastic” geluid.
Ik heb géén airbag in het stuur, het sturen verloopt ook niet zwaar. De bekrachtiging werkt normaal, er is geen LHM-verlies o.i.d.
Ik heb het idee dat het een onschuldig verschijnsel is dat met wat siliconen-spray of zoiets te verhelpen is.
Alleen….waar moet ik dan sprayen of smeren? Moet ik het stuur verwijderen en zo ja, hoe pak ik dat aan? 

Een paar maanden geleden trad het ook op, gedurende een periode met redelijk koud weer, maar toen verdween het vanzelf.
Is er iemand bekend met dit verschijnsel en heeft diegene ook een goede tip om het op te lossen? Alles functioneert voor zover na te gaan normaal, het is alleen een vervelend gehoor…

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  

hubbie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

- C5 2.2 HDI Break Exclusief
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 04 maart 2012 11:12 AM
  [ # 1 ]

Mijn Xantia van 2000 maakt een sissend geluid bij het sturen naar links en rechts.
Ik weet ook niet wat het is.
Heb de stuurkoppeling al gesmeerd.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 04 maart 2012 11:29 AM
  [ # 2 ]

Dat <sissende> geluid is vrij normaal. Het kan wat erger worden als er lucht in je hydraulische systeem zit.

Jeroen

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 311

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 04 maart 2012 06:39 PM
  [ # 3 ]

Sinds kort(2 maart j.l. en nieuwe foto moet nog geplaatst worden) ben ik in het bezit van een 18i 16v uit 2000, en bij de éérste proefrit bleek onderandere dat de stuurbekrachtiging niet naar behoren werkte en zou vervangen worden. Dat is ook gedaan maar het sissen naar rechts is iets erger dan naar links(wellicht lucht in het systeem).

Deze lucht in het systeem wordt dat niet automatisch verwijderd via het reservoir?.

Joop.

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 06 maart 2012 06:19 PM
  [ # 4 ]

Heeft iemand echt geen idéé of de eventuele lucht in het hydaulisch systeem automatisch wordt afgevoerd?

Joop.

Profiel  

BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 761

Gepost: 06 maart 2012 09:01 PM
  [ # 5 ]

Stuur een paar keer hélemaal van links naar rechts draaien (dus tot ie niet verder kan) zou de lucht uit het systeem moeten halen. Zo had ik dat tenminste begrepen. Kijk ook of de aanvoerslang naar de lhm pomp helemaal goed is, bij mij was die lek, en naast véél schuim in de voorraadtank zorgde dat bij mij voor het af en toe uitvallen van de stuurbekrachtiging. (en later lucht in de remmen)

Profiel  

mathijs
> 1100 berichten
Totaal aantal Berichten: 1120

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 15 maart 2012 06:30 PM
  [ # 6 ]

Het sissen is toch de LHM die door de leidingen stroomt? Dat geluid maakt elke Citroen die de stuurbekrachtiging via het LHM systeem heeft. Lucht in de leidingen van de stuurbekrachtiger uit zich in denderen tijdens het sturen. Dat kraken heeft die an ons ook. Alsof of het stuurwiel net tegen het dashboard aan zit.

My other car is a broomstick.

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 16 maart 2012 05:00 PM
  [ # 7 ]

Het sissen van de stuurbekrachtiging deed mijn vorige xantia t1b ook wel, maar niet zo erg als bij mijn huidige xantia t2, plus dat zij toch wel zwaarder stuurt, wat ik opzich niet erg vindt omdat je dan wat meer controle over de auto hebt.
Want bij mijn vorige xantia t1b, waar zij dus lichter stuurde, was het wel zo dat zij een beetje ‘dweilde’ op de snelweg.

Joop.

Profiel  

mathijs
> 1100 berichten
Totaal aantal Berichten: 1120

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 16 maart 2012 06:33 PM
  [ # 8 ]

Je kan natuurlijk altijd eens de boel ontluchten. Stuur een paar keer van uiterst links naar uiterst rechts draaien en dan de ontlastschroef losdraaien op de HD regelaar. Dit een paar keer doen. Maar ik denk niet aan lucht, dat merk je direct en is niet prettig om mee te rijden. Het kan zo hard denderen dat een klaverblad op de snelweg eng is. Het gevoel alsof je elk moment uit de bocht vliegt.

My other car is a broomstick.

Profiel  

Guillaume
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Gepost: 17 mei 2012 01:06 AM
  [ # 9 ]

Het sissende geluid bij het draaien is een normaal verschijnsel; wel per auto verschillend.
Het kreunen is te verhelpen, door in de motorruimte het afdekschild bovenop de kruiskoppeling van de stuurstang los te trekken (let op de stand die het had voordat je het los nam) en vervolgens de kruiskoppeling op de diverse draaipunten te bespuiten met een smeermiddel. Ik heb daarvoor indertijd siliconenspray gebruikt. Doe dat bij verschillende stuurstanden. Afschermdeksel goed herplaatsen in de oorspronkelijke stand. Bij mijn type II heeft dit afdoende geholpen.

VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.

Profiel  

Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 08 oktober 2012 01:20 AM
  [ # 10 ]

Een aantal dagen stuurt mijn dame niet meer zoals het hoort, zwaar, veel gesis en hokkerig.

Mathijs gaf al eerder aan om naar links en naar rechts te sturen en dan de ontlastschroef losdraaien.
Wellicht is de stuurbekrachtigingspomp overleden, maar ik ga éérst Mathijs suggestie proberen.
Doe ik dit alles met draaiende motor of alleen met het naar links en naar rechts sturen, en is het dezelfde schroef/bout welke gebruikt wordt bij het vervangen van een veerbol?

Joop.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook