Ben tevreden berijder van C3 e-HDI (alhoewel het gebruik me toch iets tegenvalt).
Zit met een volgend probleem: vanaf het begin rammelde de (naar ik aannam) schokbrekers achter. De dealer heeft er nieuwe ingezet, ging even goed, maar het gerommel is weer terug. Heeft iemand een afdoende oplossing naast het plaatsen van Koni’s o.i.d.
Hoor het graag!
Over problemen met schokbrekers weet ik niets.
Dat het verbruik je tegenvalt is iets anders, als je uitging van de folders of andere informatie, dit zijn allemaal waarden op laboratorium niveau, 0tot 100km in enkele minuten e.d.. slome acties .
De opgegeven waarden zijn bij alle merken zeer overdreven.
Verleden week een rit gemaakt van ongeveer 2x 200km. Op snelwegen 120 of 130 gereden en het gemiddelde gebruik was 1:20, als we korte ritten maken in de buurt is het gemideld 1:19.
Mijn broer haald met zijn Saxo diesel ook gemiddeld ook 1:21 maar deze auto is ook lichter.
Met dit verbruik had ik ook rekening gehouden bij aankoop, als ik nog in sprookjes zou geloven was ik wel uitgegaan van de opgegeven waarden van Citroen. ( en van andere merken)
@ Twaar.
Je hebt helemaal gelijk. Al die cycli geven een onrealistisch beeld, als is het maar omdat auto’s er door de fabrikanten op worden voorbereid (cycle bashing). De Fiat 500 tweecilinder is daar een prachtig voorbeeld van en in iets mindere mate de TSI’s van VAG. Maar iets meer dan 1 op 20 (doettie van mij ook) had ik toch wel verwacht als je ziet dat de moderne BMW diesels zelfs in de 5-serie al snel richting 1 op 16/17 gaan.
Ik zit me wel eens af te vragen wat er zou gebeuren als je de e-HDI eco-chipt. Of misschien zelfs wel chipt op vermogen in de richting van de 110-pk versie. Want dat is toch ook precies hetzelfde blok met alleen maar wat andere software? Als je dan voorzichtig met het gaspedaal omspringt zou je wel eens zuiniger kunnen scoren dan in de huidige versie. Of zit ik nou de verkeerde kant op te denken?
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Onze C3 uit 2002 rammelt ook iets op de achterschokbrekers. Zou een wat verdroogd rubber zijn. Dat kan natuurlijk na 10 jaar. En geeft verder ook niet. Maar die van jou is nieuw, begrijp ik? Dan zou ik het niet pikken.
Heb je een reservewiel of een plakset? In het geval van een reservewiel, de kunststof bak waar de krik in zit rammelt namelijk boven alles uit, de constructie waarmee hij in het reservewiel zit is niet bepaald solide. Met wat schuim vastzetten doet wonderen.
Over de schokdempers heeft de importeur volgens mij een schrijven gestuurd naar alle dealers. De originele (rammelende) schokdempers zijn bij mijn eHdi vervangen door schokdempers met een ander bestelnummer. Vraag hier eens naar bij uw dealer. Ik ben in ieder geval van het rammelprobleem af.
DS3 82 VTi So Chick, zwarte 17 inch Clover velgen in de zomer en zilveren 16 inch Dezent velgen in de winter.
Zie hier mijn bericht van 13 maart 2012 elders op dit forum:
Ook ik had last van een kier tussen binnen- en buitenscherm, met name aan de rechterzijde. Door het speciale setje op voorschrift van Citroën (een kunststofstripje en een metalenklemmetje) te monteren is het euvel opgelost. Nu constateerde ik dat ook de linkerzijde behebt is met het euvel. Hiervoor heeft mijn citroëndealer opnieuw een setje besteld. Het kieren treedt op bij hogere snelheden met veel overdruk in de ruimte achter het binnenscherm. De kunststoffen constructie is te slap en hierdoor wordt het binnenscherm overdreven gezegd naar buiten geblazen. De rammel achterin waarvan ik dacht dat het werd veroorzaakt door het reservewiel, is na montage van twee nieuwe schokdempers (overigens met een ander bestelnummer) volledig verdwenen. De auto is nu rammelvrij zoals het hoort. Mijn vorige auto een DS3 was ook niet rammelvrij, maar de klachten zijn altijd, zoals het citroën betaamt, volledig verholpen.
DS3 82 VTi So Chick, zwarte 17 inch Clover velgen in de zomer en zilveren 16 inch Dezent velgen in de winter.
Lieden,
Dank voor alle tips. Als het me hier niet mee lukt, dan weet ik het ook niet meer. Ik zal laten weten wat het resultaat is.
Wim Krop
Ik heb vanaf het begin ook last van gerammel/gebonk in de achterbak. Ik dacht zelf aan het reservewiel/de krik, maar ondanks diverse pogingen om dat vast te zetten, bleef het geluid aanwezig.
Vandaag bij de 1e beurt van de C3 er melding van gemaakt. Zojuist kreeg ik een telefoontje van de dealer: het lag niet aan het reservewiel o.i.d., maar er is iets mis met de achterschokbrekers. Deze dienen vervangen te worden. Helaas zijn ze niet in voorraad, dus de vervanging zal waarschijnlijk volgende week plaats gaan vinden.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.