het is te hopen dat je kleppen niet krom zijn, als je nokkenas stil staat en je krukas wel draait kon het wel es fout zijn gegaan.
Hoe kan de riem er nog wel op zitten maar niet meer draaien? Is het spanwiel los waardoor hij ‘slipt’ over de tandjes?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarschijnlijk zijn de tanden van de riem af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oh dat is ook goed mogelijk ja…
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Het maakt niet zo veel uit of de riem echt gebroken is, of alleen maar zonder spanning. Hij doet het niet meer, en dus is het hele boeltje ontregeld, als er al geen schade is aan kleppen of nog veel meer.
Vermits er ook al een hele tijd lekkage was, zowel motorolie als HLM, heb ik ervoor gekozen om de klus volledig te klaren : de motor gaat er uit en krijgt een volledige beurt. En daarvoor kan ik wel wat hulp gebruiken. Het uitbouwen van de motor, met de vraagbaak in de buurt, dat zal wel lukken.
Maar dan begint pas de echte klus !
De dichtingen van het blok zou ik liefst allemaal vervangen. Distributieriemen natuurlijk ook.
Al de rest is misschien :
benzinepomp ?
spanrollen ?
stroomverdeler ?
koppelingsgroep ?
koppelingskabel ?
motorsteunen ?
...
Uiteraard komt er ook meteen een grote beurt : olie, bougies, bougiekabels, én het hydraulisch circuit (bollen en olie). Olie van de versnellingsbak zal ik ook maar meteen doen.
Remmen zijn OK, dus daar liever niet aan werken, en ook de carburator smijt ik liever niet open.
De wagen heeft ongeveer 100 000 km gebold, maar voorgeschiedenis is nauwelijks bekend.
Aandrijfassen vervangen is eveneens te overwegen.
Zoals ik al zei : ik ben wel handig en stipt, maar ik heb geen ervaring met dit soort werk. Als ik alles hier op het CiFo lees, dan lijkt het mij wel te doen, en ik kan ook wel raad vragen aan een paar collega’s in mijn buurt . . .
Dus : alle hulp en tips zijn welkom.
Zet maar in dit draadje wat jullie wel of niet zouden vervangen.
Heb je goede raad voor de aankoop van onderdelen, waar ik terecht kan en waar ik op moet letten ?
Je kan mij ook altijd via pb bereiken.
En nu alvast welgemeend dank u voor alles wat ik hier leer en lees.
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je al een werkplaatshandboek, vraagbaak of haynes van jouw auto geregeld?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Fijn dat je zoveel verstand van gs-jes hebt, yuori.
Ik hoop dat je die kennis de komende dagen niet hoeft te gebuiken…..
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik zou het volgende doen:
Koop een fatsoenlijk motorpakkingset (kost bijna niets) en ga naar een specialist die je kan voorzien van Viton O-ringen. Die uit het pakkingset zijn namelijk altijd volkomen ruk. Maar zo’n pakkingset is prima voor uitlaatspruitstukpakkingen keerringen en koperringen etc.
Ontmantel de motor, haal de koppen eraf en maak die stuk voor stuk klaar. Dus kleppen inslijpen, nieuwe seals monteren, in jouw geval controleren of de kleppen niet krom zijn! Nieuwe Viton ringen voor de tuimelaarsassen etc…....
Als het apparaat goed loopt kun je de carbu dichtlaten, en afhankelijk van de slijtage van de koppeling en de hoeveelheid kilometers die je maakt en hoeveel zin je hebt om over een aantal jaar weer het zaakje eruit te halen maak je het besluit de koppeling al dan niet te vervangen. Bij twijfel vervangen, koppelt ie lekker en ziet de plaat er nog goed uit, dan zou je kunnen overwegen de koppeling terug te zetten. Beter is echter vervangen, want ik heb de zaak teruggeschroefd en hoor nu heel lichtjes het druklager…...
Motorsteunen beoordeel je gewoon als je het zaakje eruit hebt liggen. Zijn ze slecht, vervangen, anders niet. Brandstofpomp zou ik niet vervangen als ie werkt, en mits die een kunstof bovendeksel heeft. Die hebben namelijk minder kans op lekken.
Hetzelfde geld voor de assen. Als ze goed zijn hoef je ze niet te vervangen, maar beoordeel ze gewoon op wel of niet goed.
Nu kun je er makkelijk bij, dus bij twijfel vervangen. Maar goed is goed zou ik zeggen.
Het hoofdstuk remmen, daar zou ik dus nu juist wel goed naar kijken. Goed remmen zegt namelijk niet altijd iets over de staat van de remmen. Maar goed misschien weet je dat onlangs de schijven en blokken vervangen zijn en dus niet nodig zijn om aan te pakken.
Maar zijn je blokken of schijven ver heen, dan vervang je ze juist beter nu. Zo makkelijk kom je er de volgende keer niet meer bij.
Bollen en LHM is dan nog wel het minste werk. Maar je wil natuurlijk dan ook een lekdichte, goedverende Citroen, dus daar mag je jezelf natuurlijk op trakteren.
Bougies, verdeelkappen en dat soort grut, daar ga ik gewoon vanuit dat je het daar niet op laat liggen bij zo’n operatie. Als je daarop wil bezuinigen, koop dan meteen een Opel…....
Tsja het klinkt allemaal heel herkenbaar zo’n project, maar wel leuk natuurlijk! Als ik je plannen zo hoor gaat het helemaal goedkomen.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Nou mis ik nog 1 advies, als de motor eruit is ligt de versnellingsbak ook zo op de werkbank.
Vervang daar dan ook de keerringen van.
Kun je gelijk de voorremmen goed aanpakken.
Die keerringen in de bak vervangen , valt dat mee ? Hoever moet die uit elkaar ? Dit staat mij namelijk ook te wachten.
Misschien lekt de bak zelfs “tussen de twee helften”, hoe zit het dan ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Op de bakhelften lekt ie praktisch nooit.
Voordekeerringen moet het koppelingshuis eraf en de aandrijfassen de bak uit.
Ongeveer een uur werk.
Geldt dit ook voor de fameuze c-matic ? Anders is het wel heel goed nieuws !
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
In principe wel alleen zit er nog een keerring extra achter de koppelomvormer.
En ... is die ook zo makkelijk te vervangen ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Weet ik eigenlijk niet, nog nooit gedaan.