Koppelingspedaal
hakoek
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169

Gepost: 19 mei 2012 07:20 PM

Het koppelingspedaal van mijn Berlingo 2.0 HDi bj. 2005 zit ca 3 cm hoger dan mijn rempedaal. Ik moet mijn linkervoet dus min of meer hoog optillen om te schakelen. Zitten de pedalen niet beide op de gelijke hoogte? Volgens mijn garage is de hoogte van het pedaal normaal. Volgens mij niet.

Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 440

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 19 mei 2012 11:24 PM
  [ # 1 ]

Het is normaal dat een koppelingspedaal iets hoger zit dan het rempedaal, maar 3 cm is wat veel. Gelukkig kun je het koppelingspedaal ook nog enigzins afstellen middels een sleufgat in de bevestiging van het pedaal. Er zit boven het pedaal een bout met moer die dwars door het bevestigingspunt van het pedaal gaat. Deze moet je iets los schroeven. Dan zit er net iets boven aan de linker kant een kort boutje, deze draai je ook iets los. Dan zul je zien dat je het pedaal iets kunt bewegen op en neer. Zet het pedaal in de gewenste stand, en schroef alles weer goed vast.

Het pedaal is verder niet afstelbaar door de kabel, deze is zelfstellend. Dus koppeling en of kabel zijn niet van invloed op de pedaal hoogte. Wanneer een koppeling te zwaar gaat doordat deze bijna versleten is gebeurt het regelmatig dat de door de zelfstellende kabel trapt. Remedie is op dat moment niet het vervangen van de kabel, maar het vervangen van de koppeling én de kabel.

Maar in dat laatste geval zal het pedaal te laag staan. Succes!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook