waar zit nu precies de Startmotor
MasTering
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30

Gepost: 18 mei 2012 10:29 PM

Hoi mensen, waar ik al bang voor was is uitgekomen, mijn startmotor is overleden Sad
Ik zie dat een nieuwe 77,- euro kost dus de schade valt gelukkig mee.
Nu vraag ik me af waar de startmotor orecies zit op mijn xsara 1998 1.4i. Ik heb al lopen zoeken maar niks kunnen vinden in het zwarte gat achter de motor. Waar ik van uit ga zit ie onder, achter de motor aan de kant van de distrubitie riem. Maar ik zie niks.

Hiernaast heb ik begrepen dat als je de luchtfilter verwijderd je van boven bij de startmotor kan komen. Klopt dit of is dit een broodje aap?

.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 18 mei 2012 10:33 PM
  [ # 1 ]

Volg de plus kabel van je accu voor de grap eens…..

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 440

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 19 mei 2012 05:30 PM
  [ # 2 ]

Startmotor zit achter op de motor aan de versnellingsbakzijde. Inderdaad luchtfilter verwijderen (compleet dus) dan kun je de startmotor met sleutel 13 (3 bouten) loshalen. Zorg er wel voor dat je de - klem van de accu losneemt. Ook moet je de plus kabel d.m.v. een M8 moer (weer sleutel 13) losnemen op de startmotor. Dan kun je de start motor achter de motor uit naar je toe halen. Dan het stekkertje nog losnemen en je hebt de startmotor los in je handen. Kijk goed of er het centreer busje niet in de startmotor is blijven zitten.

Montage in omgekeerde volgorde. Maar nogmaals: Het is erg belangrijk dat je de accuklem(men) los neemt om kortsluiting te voorkomen.

Succes met vervangen.

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 19 mei 2012 10:46 PM
  [ # 3 ]

Dus, voordat je begint trek je de MINpool van je accu los. Daarna kan je lekker je gang gaan.

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank

- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 19 mei 2012 10:59 PM
  [ # 4 ]

Nou laat de pool maar zitten, maar de klem moet wel los Wink Sorry. Practicle joke! (Sorry René, ik kon het niet laten haha)
Feitelijk maakt het niet uit welke klem je los neemt, maar om kortsluiting te voorkomen tijdens het losschroeven kun je het beste altijd de min pool als eerste los nemen. Je kunt namelijk met je sleutel ergens metaal raken. Wanneer je dan de plus pool aan het loshalen bent kan dat ook kortsluiting geven. En geloof me, als je een goede sluiting maakt bij de accu kan het zelfs zo zijn dat je sleutel als het ware vast last. Dus eerst de MIN los voor je aan de plus gaat schroeven!!

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 19 mei 2012 11:00 PM
  [ # 5 ]

Jij haalt dus ook altijd de pool er af…. ben je nét zo slim als ik Laughing

Min klem dus.  ALTIJD!

Profiel  

MasTering
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30

Gepost: 20 mei 2012 12:05 AM
  [ # 6 ]

Bedankt mannen, ik heb hem gevonden maar ik kom er net niet goed bij met mijn dopsleutel. Volgens mij dien ik een verlengstuk te hebben met knik maar die heb ik niet liggen.
Ik zie ook ik een keuze heb uit twee verschillende start motors op een 1.4i.

Iemand nog een goed idee hoe ik er snel kan achterkomen welke ik precies nodig heb, zo niet moet ik hem eerst verwijderen en ik denk toch dat ik een brug ga huren wat uitendelijk niet echt praktisch is als ik eerst de startmotor moet verwijderen voor dat ik hem kan bestellen.

O ja, het zijn toch 2x 13 schroeven plus één op de kabel en één kleine schroef achter de startmotor aan de boven kant? Of heb ik er één gemist?

Profiel  

Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank

- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 20 mei 2012 12:19 AM
  [ # 7 ]

Het zijn er volgens mij toch echt 3. Vanuit de voorkant gezien heb je eerst de voorste boven, dan recht daar achter de achterste boven. En recht daar onder nog een bout (van de achterkant uit) Wat je het beste kunt doen is eerste de startmotor verwijderen, en dan naar een startmotor / dynamo revisie bedrijf brengen. Vaak zijn startmotoren te reviseren, of hebben ze een ruilstartmotor op voorraad.

Profiel  

ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546

Gepost: 20 mei 2012 01:09 AM
  [ # 8 ]

Mischien zo wat duidelijker.

Profiel  

MasTering
< 100 berichten
Rank