Simpele Ziel schreef:Juist, is dat een beetje te fixxen?
Ja.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat is er eigenlijk mis met het dashboardkastklepje?
Enne, gefeliciteerd!! Wees wel voorzichtig met die 160 PK, GTI’s zijn beesten, welke versie je ook neemt. Je kunt het in elk geval slechter treffen, een 16V als eerste auto is geen slecht begin!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gefeliciteerd, is een zeer citrofiel begin.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Zo, das nog eens beginnersauto! Gefeliciflapstaart!
Het begin is er…nu maar hopen dat ik niets overhaast heb gedaan..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach joh, valt allemaal wel mee. Gewoon zorgen dat je zoveel mogelijk zelf doet. Er zijn hier genoeg mensen die wel een handje willen helpen met een 16v op de weg houden denk ik zo. Op die manier loop je er niet op leeg.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Simpele Ziel schreef:Nu nog even opzoek naar de water en olie temp sensor..
Na een rit van 70km met 110/120, eventjes 5 minuten stationair laten draaien en langzaam rijden steeg de water temp. aardig.
Dat heeft mijn MkII ook, koelvloeistof temperatuur loopt inderdaad vrijwel meteen op en zit binnen niet al te lange tijd op 90 graden. Heeft als bijkomend voordeel dat de kachel binnen een minuutje warme lucht gaat blazen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als ik in een file sta of zeer langzaam rijd gaat de watertemperatuur in beide de gtit en de gti ook omhoog. Is logisch… de radiateur werkt voornamelijk op rijwind. De fans nemen dat wel over of blazen bij onder bepaalde omstandigheden, maar de basis blijft rijwind. Zonder rijwind gaat de temperatuur dan ook gewoon omhoog. Moet alleen binnen acceptabele waarden blijven natuurlijk.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Jep… Maar het valt me wel op hoeveel warmte dat 1.9 16v blok afgeeft. Bij mijn BX16 duurde het toch altijd wel een minuutje of 3, 4 voordat er warme lucht uit de verwarming kwam, bij de 16v gaat dat echt veel sneller, binnen de minuut… Maar goed ik ben een koukleum dus mij hoor je niet klagen…
Zit er wel genoeg koelvloeistof in dan
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
BxBandit schreef:Simpele Ziel schreef:Nu nog even opzoek naar de water en olie temp sensor..
Na een rit van 70km met 110/120, eventjes 5 minuten stationair laten draaien en langzaam rijden steeg de water temp. aardig.Dat heeft mijn MkII ook, koelvloeistof temperatuur loopt inderdaad vrijwel meteen op en zit binnen niet al te lange tijd op 90 graden. Heeft als bijkomend voordeel dat de kachel binnen een minuutje warme lucht gaat blazen
90 graden? Waar hebben we het over? Het oranje lampje gaat knipperen bij 108 graden en het rode lampje bij 112 graden.
En dan heb je het nog niet over meteronnauwkeurigheid.
metro2005 schreef:Zit er wel genoeg koelvloeistof in dan
Hm ik dacht van wel… toch maar weer even checken strakjes
mpostma schreef:90 graden? Waar hebben we het over? Het oranje lampje gaat knipperen bij 108 graden en het rode lampje bij 112 graden.
Ik schrik ook niet van die 90 graden hoor. De fans gaan dan ook draaien. Ik zeg alleen dat dat best snel gebeurd, dat oplopen van de temperatuur. Zeker vergeleken bij de 1600 motor.
BxBandit schreef:mpostma schreef:90 graden? Waar hebben we het over? Het oranje lampje gaat knipperen bij 108 graden en het rode lampje bij 112 graden.
Ik schrik ook niet van die 90 graden hoor. De fans gaan dan ook draaien. Ik zeg alleen dat dat best snel gebeurd, dat oplopen van de temperatuur. Zeker vergeleken bij de 1600 motor.
Da’s alleen maar postitief dus. Alleen als ie met 240 blazen ook royaal bovenn die 90 graden uit gaat komen, moet je je zorgen gaan maken.
mpostma schreef:
Een 16v Mk1 heeft geen kat (als het een origineel NL is). In sommige landen werd al vroeger een tamme mk2 motor geleverd (ik meen Zweden en Duitsland). Franse zijn leuker, want daar werd de mk1 motor ook nog in de mk2’s geleverd.
Mooie auto in elk geval en veel plezier ermee!
Hoho klopt niet helemaal!!!
Er zijn OOK in NL MK1 16v’s geleverd MET een kat vanaf ‘88
Dit type heet dan ook een MK1/b
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.