Gisteren heb ik een 2de hands jumper aangeschaft.
Hiervoor heb ik een Renault, Peugeot J5 en boxer gehad.
Aangezien ik van de bestelwagen een camper maak is het voor mij belangrijk dat ik de maximale lengte heb en hoogte 2.
In de verregaande samenwerking tussen Fiat, Citroen en Peugeot op gebied van de kast (zijn identiek en gemaakt door Fiat) twijfel ik op mechanisch gebied (motor). Fiat heeft zo zijn eigen motoren heb ik het vermoeden, maar tussen Citroen en Peugeot heb ik twijfels.
Ik veronderstel dat de Citroen en Peugeot mechanisch ook identiek zijn ?
Kan iemand dit bevestigen dan wel ontkrachten ?
Tweede issue.
Het is een 2.8HDI motor die erin zit.
Blijkt dat er ook een turbo op gemonteerd staat.
Geen roetfilter (god zij dank).
Maar helaas wel een EGR klep.
In vele posts ivm de EGR klep (op dit forum en elders) valt het op dat die klep meer kwaad dan goed doet. Ik overweeg om die klep ook af te sluiten. Iemand raad met dit ?
De motor is een euro 3 met 164000 km en 94Kw.
En zit die bewuste EGR klep naast het rechter voorwiel onderaan en rechts van het oliefilter ?
Ik merk dat daar de turbo zit en na de turbo begint onmiddellijk de uitlaat met 2 knalpotten ?
Na thuiskomst bleek er op de straat olie te liggen.
Na onderzoek vastgesteld dat die komt vantussen de motor en versnellingsbak.
Ik wist ogenblikkelijk waarom de jumper van de hand werd gedaan.
Uit het onderhoudsboekje de nodige dealers bezocht en ook de vorige eigenaar.
Mijn vermoeden werd bevestigd, dit euvel was al.
Op zich vind ik het niet erg, enkel nauwlettend in de gaten houden en als ooit de koppeling vervangen moet worden ook de dichting doen. Maar als dat te erg is tja dan kan niet anders.
Ik betaalde 4800 euro ervoor bij een handelaar in 2de handswagens, tja echt klagen mag ik niet waarschijnlijk.
Goed ik heb dus nog wat katjes te geselen.
Jean-Paul
Niemand enig advies ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als de olie tussen de motor en bak weg komt zal hoogst waarschijnlijk de krukaskeerring lek zijn.
Dat word dan de bak demonteren en een nieuwe monteren, gelijk een nieuwe koppeling erin zetten.
Wat de egr klep betrefd, zolang die goed functioneerd zal ik hem niet afsluiten. Als die vervuild is kun je hem nog schoonmaken of een andere opzetten.
Het zijn fijne dieseltjes die 2,8 HDi. Ouders hebben hetzelfde type. Wel bij gerenomeerde tankstations tanken want motor is wel gevoelig voor goeikope diesel en gaat dan inhouden.
En 4800 euro voor een lege hoge en lange bus is een beste prijs. Wilde dat ik die kreeg hier in nederland!
Citroen rolls better then a Rolls!!