Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik ben na het werk probleemloos naar huis kunnen komen.
De accu is er eentje waar ik geen zuurgraad van kan testen, het indicatie glaasje kleurt echter helder groen. Ik vermoed wel dat als de kleur anders dan groen is, er nog geen binnenverlichting meer kan branden, maar dat terzijde.
Na 2 uur stilstand geeft de accu nog 13 volt wat snel zakt naar onder 12,5 V na aansluiten van de multi-meter. Als ik de motor start gaat het voltage naar ruim 14,1 volt, niets aan het handje dus.
Dashboard lampjes zijn er om de bestuurder op een (ernstig) probleem te wijzen, wat niet vanzelf weg gaat en waarmee je op korte termijn in ieder geval stil komt te staan. Na vanochtend en het lezen van de post van Arjan sta ik hier dus voor een raadsel…
Ik houd het in de gaten en rij ondertussen gewoon door, zolang ik niet de indicatie heb dat er iets ernstigers aan de hand is, wellicht vóór komende winter wel de accu vervangen.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb mijn accu ook laten opmeten, die was elke keer gewoon helemaal goed.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag is de DS weer voor de komende 2 jaar APK gekeurd, geen enkele reparatie nodig na 2 jaar en zo’n 10000 km rijden. Speling op stuurstangkogels en LHM lekkage bij de HD pomp zijn wederom genoteerd als opmerking omdat ze sinds vorige keuring niet erger zijn geworden.
Om deze reden wilde ik de komende dagen weer in de DS blijven rijden en we hebben zaterdag geen auto-vervoer nodig.
Aangezien onze Xsara problemen hed met:
1) Dashboard verlichting indicatie knippert en dat doet de vetrlichting ook, aan-uit-aan, zolang ik géén verlichting schakel.
2) Claxon werkt meestal niet.
3) Portieren openen / sluiten / kofferklep open met de sleutel werkt niet een-eenduidig.
Voor 1 en 2 geldt dat deze problemen zich alléén voor doen met lopende motor en alles zit op de COM2000, heb ik besloten deze vanavond te reviseren volgens deze handleiding en deze handleiding en de google vertaal website voor de laatste uit het Frans in enigszins Nederlands te krijgen.
Uitbouwen heb ik met name volgens de eerste handleiding link gedaan. Hier miste ik echter een paar dingen die ik hioer voor de volledigheid even aanvul (wellicht omdat de handleiding voor een C5 is en de Xsara wellicht een beetje anders in elkaar zit):
Gedurende de tijd die de COM2000 en airbag losgekoppeld waren heb ik de accuklem los gehaald om storingen in de PSU te voorkomen en te voorkomen dat de airbag zou kunnen afgaan tijdens m’n werkzaamheden.
Het onderste paneel onder de stuurkolom zit bij onze Xsara met 3 schroeven vast; 2 vlak bij het stuur, een aan elke kant. De andere zit meer richting voeten-eind in het midden.
Het bovenste paneeltje zit aan beide zijkanten geborgd met haakjes en centreer-pennetjes die in een gat van het stalen frame vallen.
De airbag (inclusief het paneel waar je aan de voorkant tegenaan kijkt) zit met een dikke veer-draad aan het stuur geklikt. Deze moet via 3 gaten aan de achterkant van het stuur verwijderd worden, door met een schroevendraaier deze veerdraad richting de stuur-as te drukken. Aan eventuele beschadiging van deze gaten kun je afleiden of hier ooit al aan gesleuteld is geworden door een vorige eigenaar of garage. Na verwijdering van de airbag ziet het stuur er dan zo uit:
Ik had geen torx 50 maar een dikke inbussleutel voldoet ook om het stuur te demonteren. De COM2000 eruit gehaald:
Van onze COM2000 ontbreekt een connector aan de achterkant, ik heb een uitvoering met radiobediening, cruise-control maar zonder regensensor of licht-automaat. De flatcables van beide hendels heb ik eruit gehaald en ook de hendels verwijderd. Alle sleepcontacten heb ik ontvet en gereinigd met remmenreiniger op een doekje daarna met contactspray alles wederom ingespoten. Mij viel op dat de contacten van de flat-cable op de COM2000 er smerig / geoxideerd eruit zagen, reinigen dus. Ik heb ook de verlichtingsschakelaar uit elkaar gehaald en hier zat op de sleepcontacten een soort braam van koper die waarschijnlijk sluiting maakte, ook hier remmenreiniger en contactspray. In elkaar zetten van de lichtschakelaar is een beetje friemelen met het ronde sleepcontact, een kwestie van geduld en een vaste hand.
Na het aansluiten van de flatcables kun je met een multi-meter testen of alles correct werkt omdat je op de connector makkelijk kunt meten.
Daarna heb ik alles weer provisorisch ingebouwd en getest door de accu weer aan te sluiten en de testen zowel zonder contact als met contact / draaiende motor te doen. Toen het lampje van een airbag storing op het dashboard aan bleef, heb ik de airbag verwijderd en ben ik een stukje gaan rijden om de recht-uit stand van het stuur te kunnen fine-tunen. Daarna heb ik alles weer aangesloten zoals het hoort en het airbag lampje blijft nu uit, net als alle storingen die ik bovenaan deze post meldde.
Al met al een zeer belonend werkje wat in totaal een avondje werk kostte. Even onthouden dat bij het volgende onderhoud in een garage de airbag storing verwijderd dient te worden, wellicht ben ik dan ook van m’n laadstroomlampje af (in totaal nu 3 keer opgetreden en misschien met deze actie ookm definitief verholpen).
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De stand van het stuur kun je het beste even met een stift aftekenen door na het verwijderen van de bout een streep op as - stuur te zetten zodat je het stuur weer zeer precies kan monteren.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Een avondje klussen valt mee.
Je had gedacht dat je er een paar dagen voor uit moest trekken.
Ik hoop dat de problemen nu niet meer terugkomen.
Groetjes
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Mooi staaltje werk, dank voor beschrijving.
Weet jij of die lichtschakelaar ook uit elkaar te halen is zonder het stuur te verwijderen?.
Mijn lichtschakelaar maakt ergens sluiting vermoedelijk want de lampen gaan steeds aan bij richting aangeven. ik heb er al eens contactspray ingespoten zonder resultaat.
Martekie
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
@ Jan: Ik dacht inderdaad dat ik de auto langer niet zou kunnen gebruiken aangezien er met mijn storingen op de handleiding beschreven werd dat de flat-cable wel eens gebroken kon zijn. Dit zou ik dan op m’n werk kunnen laten repareren, wat dus langer had geduurd. De schoonmaak-actie was voldoende en ik had ook nog genoeg daglicht om de handel weer in elkaar te zetten.
@ Martekie: Je kunt op zich ook het dopje van de lichthendel verwijderen in gemonteerde toestand. Dit dopje komt wel plots los en hierdoor zullen twee stiftjes eruit schieten omdat er veertjes achter zitten. Doe dit daarom alleen met de portieren dicht en met een goede lamp zodat je de stiftjes weer terug kan vinden in je interieur, alleen daarom al is het aan te raden om dit buiten de auto op een bureau te doen. De stiftjes zorgen ervoor dat je verlichtingsschakelaar slechts 3 standen heeft en deze dus automatisch klikt in de juiste stand. Aanrader is dan wel om de accu los te maken voordat je dit doet omdat de lampen ook werken zonder ingeschakeld contact.
Je kunt de sleep-contacten schoon maken en het dopje weer monteren, scheelt inderdaad wel wat werk. Als je probleem echter nog steeds aanwezig is, zul je de gehele handel toch moeten demonteren omdat het dan waarschijnlijk een defecte flat-cable of een slechte verbinding van de flatcable op de COM2000 printplaat betreft.
De meeste tijd ging bij mij zitten in het demonteren van de airbag. Bij inklikken van de veer aan de achterkant merk je dat de airbag gedeeltelijk naar je toe komt, totdat je alle drie de punten los hebt. Als je hier eenmaal handigheid in hebt, gaat de rest ook snel (een auto-inbreker heeft dit volgens mij in seconden tijd gefixt). Wellicht is het demonteren van stuur en COM2000 toch sneller als het terugvinden van je stiftjes.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Even terug over het laadstroom lampje:
Arjan Verkade schreef:Heb ik ook die storing…
Eerst keer ging het vanzelf wel, nu niet meer.
Als je het heb even de voltmeter op de accu bij een draaiende motor, als de laadspanning dan ruim 14 volt is, is er geen probleem. Dan kan je gewoon rijden.
...
Zo lang je laadspanning goed is zou ik me er niet al te druk om maken in elk geval.
Het lampje is met enige on-regelmaat een aantal keren te zien geweest. Een keertje gedurende een rit van 1,5 uur, daarna auto uit en direct nogmaals gestart, lampje weer aan. Auto weer uit voor een aantal uren, lampje vanaf toen niet meer gezien voor iets van ‘n week.
Even zoeken op ebay geeft dat m’n gemoedsrust wel iets van 2,83 euro waard is. Deze voltmeter is momenteel onderweg hierheen en ik heb dus nog geen resultaat.
Ik merk wel dat na de COM 2000 schoonmaak en met een beetje zuinige rijstijl, weinig korte ritten een verbruik van 1:18 haalbaar is (op benzine).
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Voltmetertje is vandaag na zo’n 2 weken gearriveerd. Insteken zonder contact 12,5 volt, met contact 12,3 tijdens starten zo’n 10 volt en met lopende motor ruim 14 volt, vergelijkbaar met wat de multi-meter aangeeft, alleen is dit veel compacter en makkelijker in te steken als het lampje op het dashboard weer aan gaat.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nadat ik met de COM2000 schoonmaak het airbag lampje zag, wel eens het laadstroom lampje zie en merk dat de motor net na het starten de eerste kilometer nog niet lekker loopt, leek het me aannemelijk dat er een of meerdere storinscodes in de ECU opgeslagen waren.
Om deze reden heb ik een USB OBD dongle besteld en vandaag binnen gekregen. De kosten van zo’n dongle zijn lager als wat een doorsnee garage rekent om je ECU uit te lezen.
Best leuk is het te zien hoeveel parameters er op deze manier bekeken kunnen worden, er waren alleen volgens verschillende software programma’s geen foutcodes opgeslagen in de ECU.
Heeft iemand hier ook ervaring mee ? Welke (PC) software kun je in dit geval aanraden ?
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Toen de Xsara voor de APK op de brug stond heb ik ook de onderkant eens goed bekeken. Het motor-subframe bevatte roest op een aantal plekken waar geen tectyl zat en ook waar de passagiers-vloer overgaat in de kofferbak ruimte was wat roest te bekennen als ook op de beugels van de reserve-wiel ophanging.
Gisteren was het (nog) goed weer en daarom ben ik maar aan de slag gegaan. Ik heb 2 kleine garage-krikken welke de auto voldoende omhoog kunnen tillen voor een wiel te wisselen, echter niet om enigszins comfortabel onder de auto te werken. Daarom begon de klus met het maken van een verhoger:
Gemaakt van massief hout en waar de wielen van de krik overheen gaan heb ik een omgezette stalen plaat van 2mm dik bevestigd. Belangrijk is hier een goede ondersteuning en een voorziening dat de krik in geen geval van de verhoger af kan rijden / vallen (namaak dus op eigen risico).
Opkrikken kan dan alleen door eerst de andere krik onder het andere krikpunt van dezelfde kant op te krikken. Daarna is er voldoende ruimte om de andere krik op de verhoger onder de auto te schuiven en hier onder het krikpunt op te krikken. Op die manier kun je de auto behoorlijk in de hoogte krijgen en er veilig onder werken (na een as-steun onder de andere krik-punt te hebben gezet).
Reserve-wiel verwijderd en bijgewerkt:
Voortrein bijgewerkt:
In eerste instantie had ik nog een spuitbus zilverkleurige Hammerite maar hier ging de druk vanaf / ventiel verstopt voordat de bus leeg en de klus geklaard was. Om deze reden ben ik doorgegaan met zwarte Hammerite uit een potje. Over een weekje of 6 met goed weer de auto nogmaals omhoog om er dan ook even Tectyl overheen te spuiten en holtes met ML te behandelen (als dit eerder gebeurt dan ontstaat er een chemische reactie tussen hammerite en tectyl).
Ook heb ik de auto gekocht met schade op de achterbumper. Deze is van achteren nauwelijks zichtbaar, alleen als de achterklep open staat is een scheur te zien. Aan de rechts-achter zijkant van de auto volgt de bumper echter niet netjes het plaatwerk daarboven. Als ik de bumper terug druk komt ie weer naar buiten zetten:
Ik heb de lamp-unit aan die kant verwijderd, een gaatje geboord aan de binnen-bumper:
en alles weer gemonteerd. Nu kan ik de bumper daar weer terug-drukken, sluit ie netjes aan en blijft ie zitten:
Ik heb weer een stukje gereden met de auto en nu staat de bumper daar tocht weer bol. Iemand enige suggestie hoe ik de bumper weer permanent strak kan trekken ? Het is moeilijk te zien hoe het daar allemaal in elkaar zit, heeft iemand foto’s van de binnenkant van de bumper op die plek of hoe de Xsara break er daar uit ziet met bumper gedemonteerd ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dank je voor de geïllustreerde reactie. Ik zie dat er niet heel veel voor nodig is om de bumper te demonteren en zal dat bij goed weer eens doen.
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor 12,95 verkopen ze bij de Lidl assteuntjes. Die kan je dan onder de auto zetten als je hoog genoeg hebt opgekrikt. Want… werken onder een auto die alleen op een krik staat is wel zo’n beetje de grootste NO-GO in beunhazenland….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb as-steuntjes maar deze zijn niet hoog genoeg. Bovendien moet je de auto eerst zo hoog zien te krijgen en kun je dan de krik niet vervangen door de steuntjes zonder de auto weer eerst omlaag te krikken. Ik heb een goed vertrouwen in m’n krik, zeker in de hoogste stand waar er relatief veel kracht op de krik-constructie en weinig op de plunjer staat. Ik heb dan ook geen reden m’n krik te wantrouwen, zeker als de klus niet lang duurt. Ondanks dit heb ik onder de andere steunpunten wel assteuntjes geplaatst mocht de krik het begeven.
Ik zal eens kijken of ik nog iets in de krik kan zetten zodat deze niet onbedoeld omlaag kan komen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.