Aankoop xm turbo ct ‘93
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 22 mei 2012 07:03 AM

Hallo beste citroen vrienden, Als citroenrijder ben ik toch wel stieken wat gevallen voor de wat oudere types die dan wat extras hebben, zo heb ik een Berlingootje 1.9g van ‘97 met open-air waar ik dagdagelijks heel wat km mee aftrap en op stal heb ik ook een DS3 sportchic staan waar mijn oudste zoon meer gebruik van maakt dan ikzelf ma swat,,

Nu loop ik al wel eens bij mijn citroen garage binnen om allerhandse redenen en vandaag stond er op zijn brug een mooie groene xm turbo ct die hij eigenlijk al wel een jaartje ergens opzij had gestald omdat die eigenaar was overleden en hij nu pas de opdracht kreeg van de familie om deze wagen aan te beiden op de verkoopsmarkt. Mijn garagist heeft aan de eigenaars laten weten dat er een reeks van kleine kosten zijn aan deze wagen om hem door de keuring te krijgen zoals ondermeer een lekkage aan de vering en andere kleine stuf, wel weet ik dat wanneer mijn garagist deze wagen onder handen neemt hij ook weer perfect in orde staat voor enkele 10duizenden km

De wagen is van het bouwjaar ‘93 een 2.0 turbo ct automaat met groene metalic buitenkleur en beige leder interieur, heeft alu velgjes van citroen zelf en een standaard open dak dus dit alles bevalt me wel o ja en heeft zowaar een 165.000 km op de teller en van 1ste eigenaar.

Om maar wat prijzen te noemen zouden de eigenaars nog graag €500 voor deze wagen hebben en mijn garagist heeft een circa €750 aan kosten gerekent om de wagen technisch in orde te zetten plak daar nog een een €100 bij om hem keuringvrij te zetten dan komen we toch snel aan een €1350 voor deze wagen maar dan staat hij ook in orde,,

Nu overweeg ik om dit luxe schip aan mijn collectie toe te voegen maar als ik dan het www er op na sla dan bieden ze toch wel veel jongere xm’s aan voor een gelijkaardige prijs? hun toestand ken ik dan weer niet?

Kortom wat heeft een xm turbo ct te betekenen in de xm wereld? zijn dit betrouwbare wagens? en waar moet ik wel op letten om geen foute bak te kopen?

Ik hou jullie alvast op de hoogte of ik aankoop of niet!!


Daniel

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 mei 2012 10:42 AM
  [ # 1 ]

Voor XM’s, en dan helemaal voor de TCT geldt dat hij waard is wat de gek er voor geeft.
Je kunt er wel van uit gaan dat je zo’n € 3.500 tot €5.000 kwijt voor een XM in acceptabele staat. Dus wat je minder uitgeeft aan aanschaf, ben je zo weer kwijt aan onderhoud.
Als je je garagist vertrouwd zou ik zeggen: doen.
Het enige zwakke punt aan de TCT is de turbo. Als daar niet bedacht mee is gereden kan ‘ie kapot zijn. Verder is de combi TCT en automaat een hele fijne.
Is de distributieriem vervangen? Dat hoort bij zo’n 120.000 km gebeurd te zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 mei 2012 09:55 PM
  [ # 2 ]

Als je zelf handig bent , doen ; zeker gezien de km.stand van 165.000.
Ben je dat niet, wordt het een gok.
Bij ongeveer 220K krijg je meestal de koppeling.
Turbo inderdaad met beleid gebruiken en laten afkoelen door een tijdje stationair te draaien of rustig te rijden een paar minuten.
Open dak wel erg lekker nu cheese
Ik kocht mijn XM 3 jaar geleden voor een prikkie , moest wel meteen de koppeling vervangen en na een half jaar de koppakking .
Ben nu € 8000,- verder Mad
Mijn vorige XM, 2.0 inj., daar heb ik 10 jaar in gereden en de kosten in die 10 jaar waren ongeveer € 2000,-, ik bedoel maar , het blijft een gok.
Maar ja , `t is wel avontuur en de lekkerste voiture die ik ooit bereden heb. Smile
Als ik het over mocht doen zou ik voor een 16 v gaan , voor mij hoeft zo`n turbo niet , ben een rustige rijder en die 2.0 inj. vond ik snel genoeg , bovendien makkelijker overal bij te komen bij reparaties.
Wens je veel wijsheid,
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 22 mei 2012 11:54 PM
  [ # 3 ]

Je weet wat ze ervan zeggen:
Na 10 jaar is de waarde van een auto gelijk aan de kosten van de laatste onderhoudsbeurt.
Na 15 jaar is de waarde gelijk aan de kosten van de laatste tankbeurt ...

Anders gezegd: als jouw garage een betrouwbaar bedrijf is en ze zien geen grote reparaties aankomen, dan is 1350 euro een prima prijs. Al rij je er maar een jaar in, dan is het nog niet duur.
Zo te horen is het wel een aardige uitvoering.
Ik zou het doen.

Profiel  
 
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 23 mei 2012 07:50 AM
  [ # 4 ]

Wat goed dat er hier al wat reacties zijn die me de knoop mede kunnen doorhakken.

De garage waar ik deze wagen word aangeboden is een onafhankelijk citroen verdeler en werken echt nog op een zeer eerlijke en prijsvriendelijke basis, ik ga er op onderhoud met mijn 4 wagens en als je er binnenkomt word de klok zowat 25j teruggedraaid maar alles heel erg netjes.

Nu deze XM staat er reeds een jaar gestald omdat de klant de kosten die er aan waren niet zag zitten en een 2dehands wagen heeft gekocht. De kosten die er aan zijn zijn vooral wat kleine problemen echter zit er een lekkage aan de sturing en die zou in verband staan met de ophanging die ook zal worden vernieuwd, van zodra deze werken klaar zijn staat er voor mij een proefrit te wachten en beslissen of aankopen of niet?

Van de XM heb ik natuurlijk niet veel noten gegeten maar is zie dat hij wel een sober stuurwiel heeft zal met het jaartal te maken hebben en de binnenhemel is zwart, verder is het interieur dat in beige leder is ongeschonden maar wel lekker verouderd, een achterspoiler in koestwerkkleur en een airkootje zitten er ook op dus volgens mij was het voor het jaar ‘93 wel een goed gevulde bak….

Ik zit nu al te wachten om eens te bollen met een luchtschip, mocht ik toch tot de aankoop overgaan dan zal het zeker geen wagen worden waar ik dagelijks de baan mee op ben. gewoon een leuke wagen om te hebben en zo bij goede en slechte momenten ’ La vie on France ’ te beleven Avec un pain, du vin et un Citroen,,,,

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 mei 2012 11:01 PM
  [ # 5 ]
daniell schreef:

...dan zal het zeker geen wagen worden waar ik dagelijks de baan mee op ben….

Ik spreek je nog wel als je ‘m gekocht hebt. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 01 april 2013 06:29 PM
  [ # 6 ]

Hoe zit het met deze wagen??

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 01 april 2013 06:29 PM
  [ # 7 ]

Hoe zot het met deze wagen??

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook