Vrienden,
Sinds enige dagen last van een hardnekkig brandend ABS lampje, vanmiddag Lexia er aan:
foutmelding “linker voorwiel buiten tolerantie”
vervolgens de parameters opgeroepen:
snelheid linksvoor 93 km/h
snelheid rechtsvoor 56 km/h
snelheid beide achterwielen 0 km/h
aangezien ik keurig geparkeerd stond lijken beide voorwiel sensoren de plank mis te slaan, wat is waarschijnlijker, ABS computer defect of beide sensoren tegelijkertijd defect ??
iemand ervaring met een soortgelijke melding ??
groeten
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gewoon beginnen met schoonmaken van de stekkerverbindingen en in de vaseline te zetten.
Als je een stekker loshebt de weerstand meten.
Op dit forum kan je op vele plekken vinden welke waarde redelijk is. Uit mijn hoofd 0,8 tot 1,2 kOhm.
Mocht er een verdachte sensor tussen zitten dan kan jeproberen die er uit te tikken. Minder tijd kost boren. Dan het gat intern netjes schoonmaken en een nieuwe erin (met vaseline).
Dikwijls zit het borgboutje vastgerot, dat breekt dan wel af. Gaatje uitboren en boutje + moertje er in. Scheelt veel tijd.
Zo’n Lexia zegt ook maar wat als die verbindingen gecorrodeerd zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ben het met Jan eens , goed schoonmaken die handel , en vergeet ook je stekkers op de unit zelf niet .
Tandkransen voorkant schoonmaken met staalborstel, komt gauw vuil tussen.
Spleet checken tussen krans en sensor, 1-2 mm.
Weerstand voor jouw systeem waarschijnlijk 2200-3200 ohm.
XM TCT Ambiance`94
JanSr schreef:
Zo’n Lexia zegt ook maar wat als die verbindingen gecorrodeerd zijn.
Dat zette me inderdaad even op het verkeerde been, dacht aan de computer omdat er twee tegelijk kwamen, na meten lijkt het alleen LV te zijn, sensor besteld, nu maar duimen dat dat voldoende is.
bedankt
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas