Motor start niet
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 19 mei 2012 03:38 PM

Ik heb een Xantia HDI 2000 cc van 1999.
Vandaag heeft hij in de steek gelaten.
Motor weigerd te starten! Aan de mazoutfilter komt er geen branstof toevoer aan.
Ik vermoet dat de branstofpomp stuk is.
Ik hoor ze ook niet meer ronken als ik het contact opzet.
Is deze gemakkelijk zelf te vervangen, want hij staat nog altijd aan een winkelcentrum.
Anders wordt het wegslepen naar de garage,en waar juist zit die pomp?
Mvg

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 19 mei 2012 05:54 PM
  [ # 1 ]

Die pomp begeeft het nogal eens helaas. De mijne was vorige week aan de beurt.
Als je de achterbank omhoog klapt ( htr breedste stuk ) zie je een rubber dop, als je deze verwijdert zie je de pomp zitten.
Het plastic stukje dat in de weg zit van de stoel kan je recht naar boven eraf trekken.
De aan en afvoerleiding zitten met een snelkoppeling. Indrukken en eraf trekken.
De stekker ook indrukken en dan kan die er ook zo af. Dan een brede schroevendraaier tegen de ribbels van het sluitdeksel zetten en met een hammer voorzichtig lostikken tot je hem eraf kan draaien. Dan kan je de pomp er zo uit trekken.
Terug in zelfde volgorde maar wel op opletten dat de vlotter niet buigt.
De rubbere ring kan je het beste even met wat kit vastzetten anders spring deze er makkelijk af bij de montage en dan lekt het zaakje.

Succes!

Wel even oplettem als je een 2de hands exemplaar zoekt dat het de zelfde is ( stekker heeft 4 polen, de middelste zijn de plus en min de buitenste de brandsstofmeter aansluiting.

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 20 mei 2012 10:54 AM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de snelle reactie, de sluitdeksel, is deze links of rechtsdraaiend, wanneer ge aan de rechterachterdeur staat.
Groetjes

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 20 mei 2012 11:09 AM
  [ # 3 ]

Tegen de klok in open draaien. Dus normale draad.

Succes

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 20 mei 2012 11:24 AM
  [ # 4 ]

Bedankt, zal hem de maandag eruit halen, de auto staat nog altijd op een shoppingcentrum, dan heb ik ook het juiste type dan ,om te vergelijken.
Bedankt Harry voor uwe interventie

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 20 mei 2012 11:39 AM
  [ # 5 ]

Neem wel even iets mee om het gat mee af te dekken, plastic zak met een elastiek of zo.
Je wilt namelijk niet dat er rotzooi in je tank komt als de pomp eruit is.
De pomp is niet uitwisselbaar met de Peugeot hdi’s dan weet je dat alvast.
Die hebben namelijk een andere electrische aansluiting.
Geef eerst maar eens een klap op de pomp met een rubbere hamer, de kans is groot dat hij dan weer even start.
Als je auto vlakbij huis staat zou je kunnen overwegen hem op te halen en thuis neer te zetten.

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 20 mei 2012 02:56 PM
  [ # 6 ]

Als aanvulling op de reactie van harryh wil ik er aan toevoegen dat het handigst is om iemand mee te nemen die kan starten zodat jij tegelijkertijd de pomp een tik met de rubber hamer geeft. Vaak werkt dit wel. Dan kun je ‘m naar je garage of naar huis rijden.

Bij de montage van de pomp kan het wel eens zijn dat de schroefdraad van die grote ring niet goed pakt. Afhankelijk van de hoeveelheid diesel in de tank kan de tank wat door gaan hangen waardoor de passing van de schroefdraad wat moeilijker wordt. De tank ondersteunen met een krikje kan de oplossing bieden in dat geval. Succes!

Profiel  
 
toyosoft
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 29-06-2005

- Xantia 2 1.8 i 8v
Gepost: 20 mei 2012 04:16 PM
  [ # 7 ]

Ik hoor niemand over: heb je de zekeringen nagekeken ??
Dat zou ik als eerste doen hoor.
En dan, voor je gaat demonteren, meet eerst of de pomp spanning krijgt.

Groeten Theo

Profiel  
 
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 20 mei 2012 09:06 PM
  [ # 8 ]

De zekering had ik al direct gecontroleerd, die is intact, en er is spanning op de pomp…
De tank is iets meer dan half leeg.
Zoals ze vertellen, ga ik eerst en tik opgeven,het moest maar eens lukken…..
We zullen zien wat er gebeurd…
Groetjes

Profiel  
 
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 23 mei 2012 10:06 PM
  [ # 9 ]

Alléé, de auto is gemaakt.Een nieuw pomp geplaatst was kapot ,maar ook een nieuwe branstofpomp relais moeten plaatsen.
Hij is terug de oude….
Bedankt aan iedereen die mij geinformeert heeft

Profiel  
 
toyosoft
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 29-06-2005

- Xantia 2 1.8 i 8v
Gepost: 23 mei 2012 10:07 PM
  [ # 10 ]

Kijk, das mooi, veel plezier ermee maar weer.

Groeten Theo

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook