




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Stom, ik had het moeten weten 4 jaar MTS gedaan en dan vergeet je de Wet van Ohm.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Relais kunnen ook permanent blijven ‘hangen’, dan branden ze ook uiteindelijk door.
Dat doorverbinden van de fans kan echt geen kwaad. Als je ziet hoe dik die draden zijn….
Dus wat Sjors al zei: slecht contact of gecorrodeerde stekkers t.g.v. vocht lijkt waarschijnlijker.
Waren al je zekeringen nog heel trouwens?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De fans zijn toch niet gezekerd, even zo uit me hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
J v Heel schreef:Een hogere spanning zorgt niet altijd voor verbranding, je wattage van je spoel blijft n.l gelijk maar als je voltage minder wordt, neemt het amperage toe en dat is warmte, dus verbranden.
Een extreem voorbeeld: wattage= voltage x amperage
120= 12 x 10 bij 12 volt
120= 6 x 20 bij 6 volt
Het amperage is dan 2x zoveel.
Wij krijgen veel reparaties binnen waarvan de elektromotor verbrand is, de grootste oorzaak is een te lange en te dunne verlengkabel waardoor het voltage minder wordt.
Vooral bij de CX zijn de contacten slecht waardoor het probleem zich dubbel voordoet.
a) door slecht contact, lagere spanning
b) door slecht contact vaak nog maar op een klein punt contact, waar dan de stroom doorheen moet (denk maar aan een te dunne stroomdraad, die wordt ook warm).
Voel maar eens aan zoń stekkertje met slecht contact, deze is best warm, soms wel bloed heet.Jan
Dit is echt niet waar! Spanning en weerstand samen bepalen de stroom. Als de spanning verdubbelt, verdubbelt volgens de wet van Ohm ook de stroomsterkte en wordt het omgezette vermogen dus 4 keer zo groot. Een te lange en/of te dunne kabel geeft teveel spanningsverlies in de kabel waardoor dus in die kabel elektrische energie wordt omgezet in warmte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Toch klopt het wel hoor.
Die motor vraagt een bepaald vermogen.
Als de spanning lager wordt betekent dat meer stroom, dus meer spanningsverlies, dus meer stroom, enz.
In formule p= v x i
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Geloof jantje1948 nou maar. Het vermogen van de motor is alleen correct voor de opgegeven spanning. Als de spanning lager wordt, wordt de stroom ook lager en verbruikt/geeft de motor dus veel minder vermogen.
Als de draad te dun is, of er is een stekkertje dat slecht geleidt, gebruikt deze zelf ook vermogen, en dat wordt omgezet in warmte.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
La Léo schreef:Relais kunnen ook permanent blijven ‘hangen’, dan branden ze ook uiteindelijk door.
Dat doorverbinden van de fans kan echt geen kwaad. Als je ziet hoe dik die draden zijn….
Dus wat Sjors al zei: slecht contact of gecorrodeerde stekkers t.g.v. vocht lijkt waarschijnlijker.Waren al je zekeringen nog heel trouwens?
Yep alle zekeringen heel. Ik ga straks eens verder zoeken.
Die van de airco was idd blijven hangen.
(goed dat ik nog een BX heb zodat ik mobiel blijf)
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Brandt je dynamolampje op het dashbord bij contact aan? Brandt ie nog steeds na het starten? Gaat ie uit op ongeveer 1500rpm?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Deze types hebben geen lampje, maar een voltmeter, en die staat op min.
Accu is ook bijna leeg, en wanneer ik de accupool loshaal stopt de motor.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
je kan inderdaad eerst eens je draden nakijken, en eventueel vernieuwen. Heb ik ook gedaan toen mijn dynamo na een thermostaatwissel niet meer wilde… maar na al dat puzzelwerk toch maar een nieuwe dynamo gedaan, en alles weer ok. (nuja, alles… de dynamo is toch weer ok )
kijk eerst goed rond mocht je er een nieuwe inhangen, prijzen kunnen enorm verschillen! (ik heb 102€ betaald BTW in) succes!












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:Geloof jantje1948 nou maar. Het vermogen van de motor is alleen correct voor de opgegeven spanning. Als de spanning lager wordt, wordt de stroom ook lager en verbruikt/geeft de motor dus veel minder vermogen.
Als de draad te dun is, of er is een stekkertje dat slecht geleidt, gebruikt deze zelf ook vermogen, en dat wordt omgezet in warmte.
Yep! Daarbij is de weertand ook nog eens afhankelijk van de stroom omdat je hier een elektromagneet hebt. De blower inclusief weerstanden van de CX verbruikt veel minder amperes als je de langzame stand gebruikt!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je motor stopt wanneer je de accupool (de + neem ik aan) loshaalt, duidt er op dat de dynamo niets doet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. of de regelaar of de dynamo of de draad van dynamo naar startmotor is kapot.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
jantje1948 schreef:Als je motor stopt wanneer je de accupool (de + neem ik aan) loshaalt, duidt er op dat de dynamo niets doet.
Dat wist ik, vandaar dat ik het illustreerde.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nu dus spanning meten op de achterkant van de dynamo. Motor uit. Als je daar spanning hebt is het de dynamo en/of de regelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>