Sinds enkele dagen ervaar ik een bijzonder irritant probleem met de achteruitwisser van m’n Xsara Picasso (2003).
1. Wanneer ik de deurvergrendeling open (zowel via slot op de deur als via afstandsbediening), gaat de achteruitwisser spontaan enkele slagen heen en weer. Vervolgens komt hij niet tot stilstand in zijn ligpositie, maar blijft hij gewoon ergens (willekeurig) hangen.
2. Wanneer ik de wagen in achteruit zet, schakelt de achterruitwisser wederom in. Eveneens komt hij niet tot stilstand in zijn ligpositie.
3. Ook wanneer ik via de normale weg de ruitenwisser inschakel, komt hij niet meer tot stilstand in zijn oorspronkelijke ligpositie.
In de eerste twee gevallen is de ruitenwisser bij de hendel uitgeschakeld. Iemand ervaring mee? Vooral het feit dat hij z’n kuren krijgt bij het in achteruit zetten, doet bij mij de wenkbrauwen fronzen.
Alvast bedankt voor feedback!
Dit probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defect in de ruitenwissermotor achter.
Ik vrees voor de Com 2000.
De mijne is de rechtse! als ik mijne op slot gooide, ging bij de buur C5 de achterwisser wissen.
En dat zit niet in de motor! Die gaat en kan niet vanzelf. Het ding draait alleen als er stroom op wordt gezet.
Ben ik het niet mee eens. Ten eerste staat er altijd een 12 volts voeding op de wissermotor om deze terug te laten gaan in zijn “0"stand. Hier zit dus ook het probleem. In deze schakeling gaat er iets mis waardoor de wissermotor constant probeert de motor terug te zetten in z’n “0"stand. Dit geeft rare storingen zoals het stoppen op het midden van de ruit.
Als het in de Com2000 zou zitten zou de wissermotor altijd zijn slag afmaken en niet zomaar midden op de ruit stoppen.
Dat lijkt me ook wel weer een logische verklaring.
Ik vermoedde in eerste instantie ook een probleem met de COM2000. M’n richtingaanwijzers/mistlampen haperen immers wanneer de verlichting is ingeschakeld. Dat lijkt me zowiezo te wijten aan een storing bij de COM2000. Het probleem met de achteruitwisser komt nog maar sinds vorige week voor (gelijktijdig met het warme weer) terwijl de storingen met de lichten/richtingsaanwijzers al een tijdje aanwezig zijn.
Ik ga het motortje alvast eens van dichtbij bekijken. Zou een kapotte zekering het euvel kunnen veroorzaken? Misschien eerst even checken dan vooraleer wat bekleding te verwijderen
Bedankt voor de tips!
Ik kan je garanderen dat het geen zekering is
Massa storing ??
Met een vriendelijke groet,
Martijn
C4 Grand Picasso Exclusive 2011 1.6 HDI
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Ben je er al achter wat de oorzaak is? die van mij deed vandaag hetzelfde ( afgelopen winter ook al een paar keer ) ik heb nu eerst maar even de stekker losgehaald. Ik verdenk zelf ook het motortje.
grtz.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Ik heb vandaag mijn motortje vervangen, besteld bij http://www.carpartsdirect.nl onder nummer 579215 dit is het valeo onderdeelnummer (als je op kenteken zoekt, vindt je hem niet) Ik moest wel de bevestiging losboren, want origineel zit de motor met 3 aluminium spreidpluggen vast, ik heb hem vastgezet met 3 M6 boutjes. het motortje kost 61 euro incl. btw ex verzendkosten.
Maarre… hij werkt weer zoals het hoort
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Dat is mooi!
Kun je ook de oude motor eens uitelkaar trekken zodat we de oorzaak kunnen achterhalen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Motortje uit elkaar gehaald, in de aandrijving zit een combinatie van hard geworden vet en aluminum poeder (corrosie) hierdoor zijn de contacten en de sleepringen vervuild. Als je handig bent (en wat meer geduld hebt als ik) dan is het ook wel vrij eenvoudig te repareren denk ik. ik heb inmiddels de rechterschouderregel toegepast op het motortje…. ( in de kliko !!)
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 212
Geregistreerd: 31-12-2011
- (Grand) C4 Picasso 2.0 16v exclusive AL4 (LPG-G3)
Top! Bedankt voor de toelichting!