Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hey Maarten,
Ja het bekende gieren van de pomp. Meestal veroorzaakt door vuil dat erin is terecht gekomen. Komt meestal aan het licht bij een bijna lege tank, dus de indicatoren kloppen wel….
Misschien kun je hem nog reinigen, maar dan zal eerst de troep ook uit de tank moeten.
Dat er een dekseltje in de bodem zit is tof, maar daarmee is slechts een deel te bereiken. De peilunit en aanzuigunit (twee losse units), waarbij in de aanzuigunit het grove filter zit, maar dat blijkbaar niet voldoende tegenhoudt.
Heb je een trekhaak? Zo nee, dan heb je relatief gezien mazzel, want wil je echt korte metten maken met vuil in de tank, dan zul je hem eraf moeten halen en spoelen. Eventueel coaten, want meestal blijft er troep en roest loskomen uit het bovenste deel van de tank, waar waterdamp zijn werk gedaan heeft.
Je kunt de tank ook vervangen door een kunststof tank uit een Reflex/Athena/CX 20 etc, maar die hebben wel een gecombineerde aanzuig/peilunit, dus die moet je er dan ook bij hebben. Bovendien kun je dan nooit meer met een te lege tank rijden, aangezien deze tanks geen ingebouwde schoten hebben, wat bij een elektrische benzinepomp eigenlijk wel wenselijk is, omdat deze veel moet kunnen aanzuigen.
Wat je ook kunt doen, allereerst, is de tank geheel aftappen. Hiertoe zit een boutje onderin, los te draaien met dopje 10. Bak eronder en dan kijken wat eruit komt. Die benzine weer zeven en opnieuw erdoor, net zolang tot er vrijwel geen troep meer uitkomt. Soms doet dit the job, maar als het binnenin té erg is, blijft er bij een volle tank steeds weer troep van de bovenste wanden afkomen en blijf je het probleem houden.
Je kunt ook even via het inspectieluikje inspecteren hoe de boel erbij ligt daarbinnen.
Mocht een nieuwe pomp uiteindelijk nodig zijn: de pomp is origineel van Bosch en als je echt zekerheid wilt op een goede pomp, zou ik die weer kopen. Het Bosch nummer is 0 580 464 038. Wel prijzig, rond de 200 euro ofzo.
Maar Valeo maakt ze ook, daar kun je waarschijnlijk ook goed van op aan. Nummer: 347304
Ik weet dat er ook Habbiebabbie merken op de markt zijn voor 1/3 van de Bosch prijs, maar daar zou ik niet op gokken.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips uit de praktijk Maarten.
Succes!!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dank je Leontien, ik ga er mee aan de slag. Het is een mooie dag ervoor. Ik het de achterkant al opgekrikt en ga nu op zoek naar de aftapplug. Wist niet dat we die hadden. Eens kijken wat daar na 28 jaar uitkomt.
Ik neem aan dat de auto wel recht moet staan om de tank helemaal leeg te krijgen.
M.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Recht, maar liefst nog met de voorkant iets lager dan de achterkant. Het plugje zit aan de voorzijde. Soms komt er eerst nix en moet je even poeren met een schroevendraaier omdat er vuil voor het gaatje zit. Daarna komt de meuk er soms pas uit!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Niets poeren of peuteren… gewoon een mooie straal helder en volledige schone benzine kwam eruit. Zo mooi schoon dat ik het een op een in de grasmaaier heb gemikt. Werkelijk geen schilfertje of iets te bekennen.
Dank je nog voor de tip van dat schroefje. Die had ik zelf onder de tectiel niet gevonden. Maar het was wel dopje 12
Ik denk dus dat mijn pomp gewoon ‘versleten is’. Morgen nieuwe ophalen bij Brezan.
Ik weet dus nu ook dat als mijn meter op ‘0’ staat ik nog 7 liter benzine heb. Het controlelampje was nog niet aan, dus ik kan in ieder geval op mijn meter vertrouwen.
Ik aarzel nog even om het grove filter eruit te halen. De slangen zijn eraf, maar wat nu? Draaien? maar ik ben bang dat ik de pijpjes ga verbuigen.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat van die reserve werkt bij mij ook zo. Pas geleden in Duitsland ontdekt dat 7 liter (ongeveer 5 liter als het lampje op momt) soms best krap is tot het eerstvolgende tankstation: er ging 66,7 liter in ... bij een tankinhoud van 68 liter. Helling op voelde ik toen dat de pomp een beetje in het rond moest graaien om nog wat vloeistof richting de motor te kunnen brengen.
Als de benzine echt schoon was, zal er ook in het grove filter niet veel zitten hoor.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
De pompen liggen in Duitsland (ongeveer 50km)uit elkaar, en dat wordt vaak overschat door motorrijders die het net niet halen. Is trouwens strafbaar om zonder benzine te komen te staan.
Je weet nu wel ongeveer hoever je kan rijden, indien je de teller op 0 gezet hebt….......
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik heb in duitsland ook wel eens zitten zweten op de motor…. vroeger….
tegenwoordig geeft mijn motor aan hoeveel km’s ik nog kan rijden en als het echt dreigt mis te gaan dan toets ik op mijn Garmin ‘eerst volgende tankstation’ in en dan kom je in een nabij gelegen dorpje wel aan je gerief.
Net ontdekt dat bij mijn CX ook al is de tank helemaal leeg het lampje NIET brandt
Ik zie bij de benzinemeter zender bij de tank 3 aansluitingen. Ik vermoed dat er een van deze het lampje bedient. Maar eens de draadjes doormeten en kijken welke voor het lampje is. Of weet een van jullie zo uit het hoofd welke voor het lampje is?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nee - maar dashboardlampjes gaan ook wel eens kapot ...
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij mij is het nog vreemder, het “leeg"lampje begint al mee te branden als de wijzer nog een halve tank vol aan geeft
Later als de tank echt bijna leeg is wordt het wel wat feller.
Dit is gekomen toen ik een nieuwe vlotter heb geplaatst bij de oude kwam dit niet voor…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
break23m schreef:Dat van die reserve werkt bij mij ook zo. Pas geleden in Duitsland ontdekt dat 7 liter (ongeveer 5 liter als het lampje op momt) soms best krap is tot het eerstvolgende tankstation: er ging 66,7 liter in ... bij een tankinhoud van 68 liter. Helling op voelde ik toen dat de pomp een beetje in het rond moest graaien om nog wat vloeistof richting de motor te kunnen brengen.
Als de benzine echt schoon was, zal er ook in het grove filter niet veel zitten hoor.
In mijn Saxo ging laatst 47 liter, terwijl dat niet meer dan 40 zou mogen zijn. Best kans dat er dus wel wat meer ingaat dan 68 liter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met m’n XM zaliger, 92 l, 80 volgens het boekje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Veel CXen (niet allemaal) hebben een stalen tank, ik denk dat daar minder rek in zit dan bij een auto met kunstof tank. Bij een XM en Saxo verwacht ik wel een kunstof tank die rekken onder het gewicht van een volle tank.
Daarbij het je ook nog eens je vulslang/pijp hier passen ook nog een aantal liter in.
Aan de andere kant verwacht ik ook dat je niet elke druppel uit je tank leeg rijdt, dus het is lastig te zeggen tot hoe ver je nu echt kunt gaan. Wie heeft zin om het te testen?
Bij LPG een stuk eenvoudiger, die rijdt je gewoon leeg en dan ga je over op benzine.
Dan zal je overigens merken dat er een paar liter verschil zit bij de ene keer leeg en de andere keer leeg. Dat heeft weer te maken met wanneer de LPG pomp af slaat en de weeromstandigheden hoe vol de tank kan.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
De LPG pomp slaat niet af er zit in de inlaat van de LPG tank een vlotter die heb bij 80% afsluit zodat de LPG pomp ermee stopt, het maakt voor de vulling dus niets uit bij welke pomp je tankt.
En tja in Duitsland vindt je niet iedere 20km een tankstation of een afslag om de 5 km. Tankstaions kunnen daar ooit wel een 70/80 km uit elkaar liggen aan de snelweg.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mark Gielen schreef:De LPG pomp slaat niet af er zit in de inlaat van de LPG tank een vlotter die heb bij 80% afsluit zodat de LPG pomp ermee stopt, het maakt voor de vulling dus niets uit bij welke pomp je tankt.
Dan heeft het met het weer of iets te maken, want er zit zeker verschil in per tankbeurt.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Voor de liefhebber: Bij Lidl vandaag nog een endoscoop in de aanbieding voor E 70,—
Ik heb er gisteren een gehaald om mijn tank van binnen te bekijken. Mooi duits product.
http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl/hs.xsl/index_30479.htm
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI