2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
“Luchtklepje” installatie
Gepost: 22 mei 2012 11:21 AM
  [ # 16 ]
Lightning strikes schreef:

Hi Ice, een TA 11BL uit 1953. Moet eerst uitzoeken hoe je foto’s plaatst. Op elk forum werkt dat weer anders.

Foto’s plaatsen kan hier op twee manieren. Rechtstreeks vanaf je eigen harde schijf via de rode link Bijlagen ... onder het invoervak bij post reply (niet via snelle reply). Of je kopieert de links van je fotohost in je bericht et voila.

Profiel  
 
Lightning strikes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 24 mei 2012 08:17 AM
  [ # 17 ]

Zal het eens proberen. Heb weer 2 vragen/problemen. 2 dagen gelden reed ik naar de ijssalon, bloedheet, en toen spoot wat koelvloeistof op de voorruit.De motor was erg heet en er was zelfs een vacuum slangetje gesmolten. De temp meter stond op 80. Heeft de TA een zomer en winterstand? Wordt de motor gewoon heet, normaal? De dop zat trouwens niet goed vastgeschroefd.
Verder op die dag bleek dat ik niet meer kon schakelen, hij kwam wel in de achteruit. Hij bleef in de achteruit staan hoewel het pookje in alle versnellingen gezet kon worden en erg “sloppy” was, geen weerstand. Wat getrek aan de 2 stangen en het pookje loste het wel op maar een dag later gebeurde het opnieuw. Ik heb het idee dat het aan het pookje ligt.Raar is dat hij steeds in de achteruit terecht komt.

There is no try. Do or dont!
(Yoda)

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 24 mei 2012 08:29 AM
  [ # 18 ]

Het lijkt erop dat het schakelmechanisme in het dashboard aan revisie toe is. Er zitten daar bijvoorbeeld twee veertjes in die de pook op haar plek houden. Vaak zijn die gebroken of krom.
Een traction kent geen winter/zomer stand maar kan zeker bij dit weer wel te heet worden. 80 graden is echter een prima bedrijfstemperaruur.
Belangrijk is dat het koelsysteem schoon is, de radiateur goed is en dat geldt ook voor het inwendige van de motor. Daar zit een waterpijp in om de kleppen te koelen die vaak verrot is.

Profiel  
 
Lightning strikes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 24 mei 2012 08:40 AM
  [ # 19 ]

Ha Traks,
thnxs. Is dat goed zelf te doen dat pookje? Ben wel erg handig maar: bezint eer gij begint. De radiator is pas vervangen en de koelvloeistof is op niveau. Ik zag wel dat ik de verwarmingspijp eraf moet halen die zit er nog aan. Die platte buis die van de radiator naar de bestruurdersplaats loopt. Hoe kan ik zien dat er iets met de waterpijp is.Verder weet ik niet goed hie ik de knop moet instellen met die cirkelvormige pijl erop. Die is voor de ontsteking geloof ik en er is een start stand en een rijstand?
Moet nog veel leren…..

There is no try. Do or dont!
(Yoda)

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 24 mei 2012 09:40 AM
  [ # 20 ]

Vergeet ook niet de trechter van de verwarmingspijp die achter de radiateur zit eraf te halen aangezien die een behoorlijk deel van de radiateur afdekt. De waterpijp kun je niet zien want die zit in de cylinderkop. Als die is gereviseerd mag je ervan uitgaan dat ze de pijp ook hebben vervangen.
Het schakelmechnisme is wel zelf te reviseren maar zet er dan ook nieuwe bronzen busje in en kijk heel goed og het schakelpatroon niet te ver is uitgesleten. In een van de laatste clubbladen van TAN staat een uitgebreid artikel over revisie van dit mechanisme, dus weer een reden om lid te worden.
De knop op het dashboard is inderdaad om de ontsteking te verstellen (vervroeger). Bij het starten draai je deze tegen de klok in en als de motor loopt zet je de knop in de middenstand. Heb je wat extra vermogen nodig (bijvoorbeeld bergop) dan draai je de knop met de klok mee. De stand bepaalt het tijdstip van de vonk t.o.v. de zuigerslag.

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2012 09:43 AM
  [ # 21 ]

Je weet dat je een traction niet kunt schakelen zonder de koppeling in te trappen? Dat klinkt voor de hand liggend, maar is minder logisch dan je denkt. Een traction heeft een blokkeringsmechanisme in het koppelingshuis. Zonder de koppeling in te trappen kun je de versnellingen niet inleggen. Ook niet bij stilstaande motor dus. Probeer je dit wel, dan ontwricht je het selecteurmechanisme direct achter het dashboard, omdat de stangen die het selecteurmechanisme met de schakeltoren op het koppelingshuis verbinden niet meegeven, maar het selecteurmechanisme wel. Duik eens met een zaklamp onder het dashboard, dan krijg je enig idee hoe het mechanisme werkt (een uitgaande stang is voor achteruit en eerste, de andere voor twee en drie.). Wat de ontstekingsvervroeging betreft, dat is eigenlijk ontzettend achterhaald, doordat moderne benzine’s veel klopvaster zijn dan die uit de tijd van de traction.Gewoon de ontsteking goed afstellen en van die knop afblijven is het devies. In mijn auto heb ik hem nooit terug aangesloten en het verstelmechanisme onder de ontsteking gewoon geblokkeerd. Startte altijd zonder problemen, ook na lang stilstaan. Wat je dus wel kunt hebben is dat de motor extreem warm wordt, omdat het ontstekingstijdstip te vroeg of te laat staat…

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 24 mei 2012 09:48 AM
  [ # 22 ]

Ben ik het ook wel mee eens maar denk erom dat het ding wel goed staat als je bijvoorbeeld een keer wilt slingeren. Je hebt dan kans dat de motor de andere kant op terugslaat en dan slaat de slinger ook uit je handen…...

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2012 09:51 AM
  [ # 23 ]

En wat is in dat geval de juiste kant, tegenwijzerzin?

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 24 mei 2012 09:57 AM
  [ # 24 ]

ja, in de normale startpositie dus helemaal tegen de klok indraaien. Zo start de motor ook beter, dus naar mijn mening heeft het ding nog wel zin zelfs met een electronische ontsteking.

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2012 12:10 PM
  [ # 25 ]

Tja, ik heb destijds een nieuwe kabel gemonteerd, omdat de oude te kort geworden was, maar die heb ik nooit goed geblokkeerd gekregen in het dash en het dan maar zo gelaten…

Profiel  
 
Lightning strikes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 24 mei 2012 09:35 PM
  [ # 26 ]

Ha Traks,
Humm zou je dat artikel voor mij kunnen scannen of copieren? Zou wel ideaal zijn.
Zou dat de reden zijn dat de motor zo warm werd. Verkeerde ontsteking instelling? Zal morgen eens kijken waar hij op staat.
Heb de exploded view gedownload van de pook, maar die zijn wat lastig interpreteerbaar zonder tekst. Ziet er wel eenvoudig uit.

There is no try. Do or dont!
(Yoda)

Profiel  
 
Gepost: 24 mei 2012 11:43 PM
  [ # 27 ]

Ik heb nog even gezocht tussen mijn ombouwfoto’s, maar ik heb geen foto gemaakt van de selecteur voor dissassembly…

Profiel  
 
Lightning strikes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 26 mei 2012 08:17 AM
  [ # 28 ]

Jongens ben erg blij met jullie meedenken. Scheelt een hoop opzoekwerk. Heb ondertussen de verwarmings"buis” verwijderd incl. het radiatorstuk. Ik heb echter nu een rond gat naar de benen van de bestuurder. Geen klepje erop. Kan ik dat gewoon afdekken met iets wat past? Verder valt me op dat de lampen aan de linkerkant van de auto wat zwakker branden. Kan dat of moet ik wat lampen vervangen. Vond een setje lampen voor de koplampen, gele. Mogen die gebruikt worden?
Verder, nu ik toch bezig ben Wink
Aan de linkerkant van het stuur zit een draaiknop met een F en een O. Vermoed Ferme en Ouvert. Helaas weet ik niet wat open of dicht gaat. Daar zit ook een schakelaar voor de kleine parkeerlichtjes bij de portieren. Maar helemaal links zit een gaatje voor een schakelaar maar die is er niet meer. Daaronder, iets rechts zit een trekknopje voor de binnenverlichting.

BTW: Heb geprobeerd een foto te uploaden maar dat lukt niet. Hij is 300 nog wat Kb en ruim onder de pixel grootte maar hij geeft aan dat hij te groot is.

There is no try. Do or dont!
(Yoda)

Profiel  
 
Lightning strikes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-2012

Gepost: 26 mei 2012 08:46 AM
  [ # 29 ]

Nogmaals geprobeerd. Eerst de foto wat bijgesneden.

Afbeelding Bijlagen
cta2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

There is no try. Do or dont!
(Yoda)

Profiel  
 
traks
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009

- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Gepost: 26 mei 2012 09:09 AM
  [ # 30 ]

Er hoort een rubberen flap te zitten als afdichting van het gat voor de verwarming. Daar zit een stangetje aan die verbonden is met de draaiknop op het dashboard zodat je deze kunt openen en sluiten. Deze ‘luxe’ werd in 1952 geintroduceerd. Daarvoor zat er een metalen ‘stop’ in. Het lijkt erop dat bij jouw auto het een en ander verdwenen is.
De knop voor de binnenverlichting (P) zit links van de asbak evenals de ruitenwisserknop (EG).
Gele lampen zijn toegestaan en staan ook veel mooier op een traks.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook