Nu de temperatuur in België eindelijk boven de 20-25 klimt is airco natuurlijk een luxe. Tot vorig jaar zonder problemen gereden maar nu deed ik hem voor het eerst terug aan. In het begin ging alles goed. Een lekkere frisse bries vulde de wagen. Qua vermogen voelde hij net iets minder scherp aan maar dat is geloof ik normaal. Nu kwam ik aan de lichten en probeerde terug te schakelen naar zen 2. Pats motor viel uit… Terug gestart en aan de lichten zakte het motor toerental naar 300-400 of minder rpm. Vreemd ook na wat gas bijgeven zakte hij terug het dal in. Eenmaal vertrokken opnieuw geen probleem. Aan de volgende verkeerslichten, pats motor valt een 2de keer uit. Opnieuw vertrekken tijdens het rijden gewoon even de koppeling indrukken en wat zie ik,.. het toerental komt opnieuw niet boven de 500 uit. Ik stop even langs de kant en daar draait hij keurig 900-1000 toeren. Ik doe de airco uit maar nog steeds doet hij af en toe heel vreemd.
Het gaat om een saxo 1.1 van het bouwjaar 2000 (27420 km).
Iemand een idee? Eerst dacht ik dat men koppeling bleef kleven, zeker omdat het slechts af en toe voorkomt. Maar de stappenmotor is zeker ook een optie.
* bougies werden vervangen op 24000 km
* brandstoffilter op 26500km
* laatste onderhoud op 24400km
Ik heb ook even een filmpje gemaakt van de motor stationair. Ik vind persoonlijk dat er een vreemd brommend/schurend geluid waar te nemen is (zeker na 1.20) maar als ik licht gas geef is er niets meer hoorbaar. Daarnaast maakt de stuurbekrachtigingspomp ook een hoogtonig zoemend geluid (geen idee of dat normaal is, of dat de pomp op zen laatste adem is, op het filpje is dit amper hoorbaar)
Lichtje van de laadstroom dat flikkert op het dashbord?
Lijkt me of ik een riem hoor in dat filmpje, kijk eens of de riem van de alternator nog genoeg gespannen staat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
alternator lager kan ook riem is meer schurend en ook constanter
stuurbekrachtingspomp piept bij mij ook als men stuur niet 100% rechtstaat als je stilstaat is niet erg
dat stuurbekrachtigings gebeuren heb ik ook als ik stil sta… dus lijkt me niet het probleem
stuurbekrachtiging van mijn Berlingo is al 4 jaar hoorbaar, moest eigenlijk eens een keer nieuwe olie laten opdoen, denk dat dat veel zal uitmaken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
volgens citroen is dit life-time olie ... dus ga ik er van uit dat deze enkel indien nodig een slokje nieuwe nodig heeft als er een klein lekje/ een beetje zweet is grote lekken = oplossen