Wanneer ik met zowel gewoon weer , als ook het warmere weer, loopt de motor temperatuur vrij hoog op.
Vooral als ik dan een tijd harder rijd als 110 km/h.
Vervolgens gaat de auto de snelheid inhouden als een soort beveiliging denk ik en kan ik niet harder rijden als de 110 km/h. Daarb9j wordt dan de radiateur ook behoorlijk warm
Voor de rest gaan er ook geen lampjes branden of zo iets der. De koelvloeistof heb ik al bijgevuld (waarbij ik geen maatvoering , als min./max. heb kunnen vinden.
Nu wil ik hier wel voor naar de garage gaan, maar ‘t zou natuurlijk goedkoper zijn als ik t zelf kan fiksen.
P.S. ik heb niet heel veel verstand van auto’s :$:$
Bij voorbaat dank voor uw reactie/hulp.
edit moderator: topic titel aangepast, zo krijg je meer reacties
Welke saxo, hoe oud, hoeveel km?
Werkt de binnenverwarming goed?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
koelvloeistof bijgevuld?. hoeveel ? minder dan 250cc is geen ernstig probleem meer dan zit je met een lek / koelstofverbrandig. heb je ontlucht? hangt er smurie links aan de motorblok?
wat is je oliepeil?
De specs:
Saxo vts ongeveer 140 000 opde teller.
bouwjaar is 2000
kleppendeksel pakking vervangen i.v.m lekkage
moter ziet er goed uit
en pas na een 20 min loopt ze echt warm
en nee geen smurrie ergens
oliepeil ligt net onder bovenste streepje olie = 5w40
en de verwarming werkt ook gewoon goed.
hoop dat dit is wat jullie wilden weten en bedankt voor de snelle reactie.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
we missen nog het belangrijkste, moet je vaak koelvloeistof bij vullen, en ja hoeveel, en waneer dagen of kilometer’s. kan ook gewoon zijn dat je systeem teveel is vervuilt, er is dan geen goede doorstroming meer, waar door de moter te heet word, dan systeem reinigen bij auto handel kan je hier voor middelen kopen, dit kiep je in je koelsysteem, let op niet in je reservour gooien want dat circuleert niet, heb je geen radiatordop, dan even de neus van je auto omhoog zetten, bv op de stoep plm 10cm,en dan even 1 liter aftappen, het reservouir is nu leeg, en nu kan je dus reinigings spul er in gieten, en vervolgens weer de koelvloeistof er weer bij, even de gebruiksaanwijzing goed doornemen, vaak moet je nog de slangen van de radiator los nemen om de boel door te spoelen en ook het gehele koel systeem, maar wat ook nog gewoon kan is dat je thermostaat niet geheel opent, maar in jouw geval zal ik gewoon beiden doen, aan gezien bouwjaar en km stand kan dit geen kwaat, dus reinigen, nieuwe koelvloeistof erin en een nieuwe thermostaat.kost je als je het zelf doet, of handige buurman die je helpt, zo.n 50euro, bij garage zal het zo,n 140,euro kosten.als je dus geen koelvloeistof verliest????? en de moter pas na 20 min te heet word, zal het niet de koppaking zijn,want dan is ie in een mum van tijd heet, je ziet hem dan echt steigen die temp meter. en let erop dat het systeem weer goed is ontlucht, bij een slecht ontlucht systeem, knalt anders als nog de koppaking eruit, zoek even info in een vraagbaak op,
ik denk dat het dan toch beter om naar de garage te gaan, deze dealer is de verkoper van me citoen , een Opel dealer maar een hart voor citroen. waardoor ik wel een korting krijg.
dank u allen voor uw (snelle) reactie en ik zal op dit topic nog de diagnose mededelen, maar ik ga toch maar even bij de garage vragen.
Betreffende de koel vloeistof, soms staat me auto dagen stil en er liggen dan plekken onder me voiture. Het lijkt me immers als iets lek is dat er minimaal een plek onder de auto ligt.
misschien is er gewoon een thermostaatje kapot of iets der. I.k zal hoe dan ook de diagnose met u mededelen en nog maals bedankt.
Vincecarlos schreef:ik denk dat het dan toch beter om naar de garage te gaan, deze dealer is de verkoper van me citoen , een Opel dealer maar een hart voor citroen. waardoor ik wel een korting krijg.
dank u allen voor uw (snelle) reactie en ik zal op dit topic nog de diagnose mededelen, maar ik ga toch maar even bij de garage vragen.
Betreffende de koel vloeistof, soms staat me auto dagen stil en er liggen dan plekken onder me voiture. Het lijkt me immers als iets lek is dat er minimaal een plek onder de auto ligt.misschien is er gewoon een thermostaatje kapot of iets der. I.k zal hoe dan ook de diagnose met u mededelen en nog maals bedankt.
mijn auto ligt vrij laag bij de grond maar zal t dinsdag gelijk proberen op de krik, dank u vriendelijk.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
vincecarlos, vraag dan wel even eerst even wat het gaat kosten, de gehele reparatie. uit gaande van thermostaat reinigen en waarschijnlijk oplossen van lekage, je schrijft immers dat er plekken onder je auto liggen, een merk dealer hanteerd hogere prijzen,(90 euro.per,uur) dan een universieele (bovag) garage, die gemideld maar 50,euro rekent, zijn toch gauw 2 uur bezig, dus tel uit je winst, het moet natuurlijk ook geen garage beun de haas wezen, vaak is het dan ook makelijker om te vertellen uit welke plaats je dan komt, er zijn dan altijd wel forum leden die een adresje voor je hebt, die betrouwbaar is en toch goedkoop.
beremans schreef:vincecarlos, vraag dan wel even eerst even wat het gaat kosten, de gehele reparatie. uit gaande van thermostaat reinigen en waarschijnlijk oplossen van lekage, je schrijft immers dat er plekken onder je auto liggen, een merk dealer hanteerd hogere prijzen,(90 euro.per,uur) dan een universieele (bovag) garage, die gemideld maar 50,euro rekent, zijn toch gauw 2 uur bezig, dus tel uit je winst, het moet natuurlijk ook geen garage beun de haas wezen, vaak is het dan ook makelijker om te vertellen uit welke plaats je dan komt, er zijn dan altijd wel forum leden die een adresje voor je hebt, die betrouwbaar is en toch goedkoop.
Eerder vroeg iemand me of dan niet de radiateur lek was. waar op ik antwoordde dat dan minimaal plekken onder de wagen zouden moeten liggen. wat gelukkig niet het geval is.
aanvulling op bereman:
Een colafles van 2 liter die proper gemaakt is en de boddem eraf is gesneden doet het ook
ps een defect thermostaat blijft meestal open staan of maakt grote thempertuurschommelingen originele kost incl thermostaathuis en rubber -s 20 euro bij de dealer
ontluchten staat hier al een paar maal beschreven even zoeken.
waar liggen de plassen aan bijrijderszijde of vooraan?
kijk vooral de aansluitingsklemmen dan de darmen goed na met wat geluk moet je deze even beter plaatsten
ziet je radiator ergens wit? zo ja kans is groot dat ie daar lekt.
vooral geen anti leak spul gebruiken in een koelsysteem anders haal je grote kans op miserie
ps niet te veel letten op spellingsfouten nieuwe pc en klavier = ...
K_saxo schreef:aanvulling op bereman:
Een colafles van 2 liter die proper gemaakt is en de boddem eraf is gesneden doet het ook
ps een defect thermostaat blijft meestal open staan of maakt grote thempertuurschommelingen originele kost incl thermostaathuis en rubber -s 20 euro bij de dealerontluchten staat hier al een paar maal beschreven even zoeken.
waar liggen de plassen aan bijrijderszijde of vooraan?
kijk vooral de aansluitingsklemmen dan de darmen goed na met wat geluk moet je deze even beter plaatsten
ziet je radiator ergens wit? zo ja kans is groot dat ie daar lekt.
vooral geen anti leak spul gebruiken in een koelsysteem anders haal je grote kans op miserie
ps niet te veel letten op spellingsfouten nieuwe pc en klavier = ...
nee er liggen juist geen plassen onder mijn auto, en de radiateur is gewoon netjes zilverkleurig.
Vincecarlos schreef:K_saxo schreef:aanvulling op bereman:
Een colafles van 2 liter die proper gemaakt is en de boddem eraf is gesneden doet het ook
ps een defect thermostaat blijft meestal open staan of maakt grote thempertuurschommelingen originele kost incl thermostaathuis en rubber -s 20 euro bij de dealerontluchten staat hier al een paar maal beschreven even zoeken.
waar liggen de plassen aan bijrijderszijde of vooraan?
kijk vooral de aansluitingsklemmen dan de darmen goed na met wat geluk moet je deze even beter plaatsten
ziet je radiator ergens wit? zo ja kans is groot dat ie daar lekt.
vooral geen anti leak spul gebruiken in een koelsysteem anders haal je grote kans op miserie
ps niet te veel letten op spellingsfouten nieuwe pc en klavier = ...
nee er liggen juist geen plassen onder mijn auto, en de radiateur is gewoon netjes zilverkleurig. en tempraruur flucueerd niet
succes! indien toch radiator te vervangen heb je nog geluk met een Saxo, gaat eruit als peanuts…
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Maddock schreef:succes! indien toch radiator te vervangen heb je nog geluk met een Saxo, gaat eruit als peanuts…
Heb toch maar besloten om haar naar de garage te brengen, kan er best moeilijk bij namelijk.
Iedereen bedankt voor uw hulp/reacties.
Mijne Dames en heren, met genoegen kan ik u mededelen dat de oplossing bedrieglijk eenvoudig is.
Door “eenvoudige” koelvloeistof was het rubber opgezwollen van de thermostaat. Kortom motor krijgt te weinig koel vloeistof, wordt dus niet goed gekoeld en loopt dus warm. Door een beveiliging wordt de motor begrenst op 110 km/h om verdere verhitting te voorkomen.
Oplossing: De Volkswagen gebruikt een koelvloeistof dat aan hoge eisen voldoet, genoemd “g12” en dat is oranje/bruin van kleur.
Nou dacht ik dat ik geen Volkswagen troep in me auto wil hebben , maar dat zou wel de opzwelling van ‘t rubber kunnen voorkomen.
Dus nogmaals dank voor uw reacties.
lol wat een beunhaasgarage is dit.
koelvloeistof = koelvloeistof
je kan in princiepe gewoon water of pure ethanol gebruiken in de zomer ( wel na enige tijd flushen en vervangen door echte koelvloeistof) rubber gaat heus niet opzwellen door koelvloeistof met g12 ik gebruik die ook en geen problemen wsh is je thermostaat gewoon kaduk en aan vervanging toe of is ie al vervangen. trouwens in het werkingsgebeid van de koperstop en de opening in de motor zit geen rubber althans bij modellen van 2001 heb ik al opengehaald. er zitten wel afdichtingsrubber die kunnen lekken.
volgende maal als je olie begint te lekken gaat deze “garage” je wijs maken dat dit komt omdat je 5w40 gebruikt ipv 10w40 die voorgeschreven is. ...