Ik heb vandaag de vorige eigenaar van mijn Xantia gesproken, hij wist mij te vertellen dat hij met deze auto een kat in de zak had gekocht. De vorige eigenaar wist dat de auto grote problemen had.
Hij heeft de auto bij Ceulen & Co ingeruild voor een andere Xantia en heeft op de kapotte Xantia €1250 gekregen, de garage zou deze auto aan Polen of Russen verkopen. De garage heeft ook technisch naar de auto gekeken en geconcludeerd dat er een verkeerde koppakking inzat en dat er een drijfstanglager kapot moest zijn. Ook was men op de hoogte van het absurd hoge olieverbruik van 1L op 250Km. De vorige eigenaar kreeg te horen dat de auto in deze staat het waarschijnlijk niet langer dan een maand zal uithouden.
Ondanks deze info heeft de garage deze auto toch op het internet geplaats op diverse sites, waaronder hun eigen site voor €1750.
Voor en na de koop toen de problemen begonnen, heeft de garagehouder altijd beweert niets van de problemen te weten. Men wist enkel dat de auto olie verbruikte, maar niet hoeveel. Deze auto had nooit zo verkocht mogen worden, zeker niet aan een liefhebber, zulke dingen doe je niet als je jezelf profileert als een Citroen-Specialst.
helemaal waar! Hoe kom je de vorige eigenaar van je Xant tegen dan?? Wist je wie ‘t was, heb je ‘t opgezocht of was ‘t toeval???
ZX 1.4i,
Daar ben ik dus ook heel erg benieuwd naar. Want het hele gedoe blijft mij ook niet lekker zitten. Wanneer je naam/informatie niet op een openbare site wilt zetten dan graag een Pbtje/mailtje.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Dit is een grof schandaal! En de auto verkopen aan Polen of Russen is natuurlijk niet minder erg als je niks over de mankementen vertelt.
jebbers schreef:Dit is een grof schandaal! En de auto verkopen aan Polen of Russen is natuurlijk niet minder erg als je niks over de mankementen vertelt.
Dat is wat anders, dat zijn opkopers die auto’s opkopen voor de export, ze adverteren ook op Marktplaats enzo met “defecte auto is geen bezwaar”. Die lui kopen zo een auto echt niet voor meer dan €500.
@voge, Hoe ik de vorige eigenaar ben tegengekomen?
Dat vertel ik je nog wel een keer op een meeting
Een tijdje terug vertelde ik dat ik last had van brommen bij een bepaald toerental, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162181&postdays=0&postorder=asc&start=525
Als je dan aan de luchtinlaatbuizen rommelt dan zit de brom weer op een ander toerental, hoe dan ook het is irritant.
Ik denk dat ik er achter ben wat het is, bij het vervangen van de gloeibougies van Jeroen’s ZX zag ik een rubberen ring zitten bij het luchtinlaat geval op de motor. Deze ring ontbreekt bij mij, waardoor de motor waarschijnlijk direct lucht uit de motorruimte trekt, waardoor je het gebrom van een openluchtfilter krijgt.
Na lang en diep nadenken begon er een lampje te branden dat ik na de D-riem wissel afgelopen zomer een rubberen ring in de kofferbak had liggen die mij niet bekend voorkwam, het brommen is toen begonnen. De luchtinlaat spullen had toen ik in de kofferbak opgeborgen, die ring zal wel ergens rondzwerven tussen de rommel. Heb vandaag een nieuwe besteld bij de dealer, gelukkig valt de prijs mee € 4,50
Overmorgen hebben ze dat ding binnen, ben benieuwd of het gaat helpen.
bauer schreef:Heb zelf de voorkeur voor die met die plastike kap tot 1996 volgens mij.
Oh en die multispanrollen piepen altijd op dit type motor.
Ik heb ook de plastic kap, modellen met EGR hebben een alu inlaat.
Maar dat is niet van toepassing op een Xantia, want de 1.9D daarop is voor zover ik het weet altijd zonder EGR geleverd.
Mijn spanrollen piepen absoluut niet meer, ik heb ze allemaal vervangen, mag ook wel, na 2 ton zijn ze een beetje op
De Xantia is vandaag probleemloos door de APK
Uit voorzorg toch maar de voorbanden laten vervangen, die zaten op 2,5 en 2,3mm.
Verder het stabi stangetje LV, eindelijk van het gerammel af.
Afgezien van de slechte start, heb ik nog steeds erg veel plezier met deze wagen nu ik 2 jaar en 70K verder ben
ZX1.4i schreef:De Xantia is vandaag probleemloos door de APK
Uit voorzorg toch maar de voorbanden laten vervangen, die zaten op 2,5 en 2,3mm.
Verder het stabi stangetje LV, eindelijk van het gerammel af.Afgezien van de slechte start, heb ik nog steeds erg veel plezier met deze wagen nu ik 2 jaar en 70K verder ben
Jaja….die stab.stokjes, vertel me er niks over
Had de linker laten vernieuwen, blijkt de rechter dus ook slecht te zijn…maar die hoorde ik dus niet onder het rijden omdat toen de linker de boventoon had.
En wat heb je al aan dat slechte starten gedaan…..nieuwe gloeibougies zitten er al in, neem ik aan ?
Waxthermostaat al gedaan voor de hogere stationaire loop bij koudstart ?
2 jaar alweer….tsjonge wat gaat de tijd hard.
Bram schreef:En wat heb je al aan dat slechte starten gedaan…..nieuwe gloeibougies zitten er al in, neem ik aan ?
Waxthermostaat al gedaan voor de hogere stationaire loop bij koudstart ?
Gloeibougies en handpompje had ik al gedaan toen ik de auto net had, op het nieuwe Berlingo blok uiteraard. Waxthermostaat heb ik pas gedaan, de stationaire loop bij koud is nu beter (hoger). Het hobbelen bij stationair (eerste 2km) als het net boven vriespunt is, is er nog steeds. Volgens de garage zou ik de klepspeling eens moeten controleren, ik dacht dat het een injector kon zijn, ik hoop dat het zo is. Kleppenstellen waarbij de D-riem eraf moet, daar heb ik effe geen zin in
De roetmeting was erg goed, 0,3 en hij mag max 2,5 zijn, wat nou roetfilter
Verder 2 nieuwe Michelin voorbanden erop, was nog niet nodig, profiel was 2,5mm, maar goed ik denk aan veiligheid.
Een mooie ZX1.4i Avantage met alles erop deed dienst als leen-auto, kreeg wel een beetje heimwee naar mijn rooie ZX
Garage De Pee in Krimpen a/d IJssel heeft weer klasse werk geleverd
Tsja….als er 1 dieselexpert is, ben jij dat wel….dus ik weet niet wat er nog meer aan kan mankeren….wat doet ie precies met de koudstart…slaat ie wel meteen aan maar loopt dan op 3 poten of zo ??
Of moet je meerdere keren voorgloeien voordat hij wil aanslaan ?
En je hebt natuurlijk het bekende trucje al geprobeert door eerst in het knijpballetje te pompen ?
Ik vraag zo maar wat hoor uit mijn ervaringen van de afgelopen jaren
0.3 met de roetmeting….hmm, je zou haast gaan denken dat hij te weinig diesel krijgt ?? (Marten, Karel ?)
Bram schreef:
0.3 met de roetmeting….hmm, je zou haast gaan denken dat hij te weinig diesel krijgt ?? (Marten, Karel ?)
Had mijn BX TZD Turbo ook hoor, krijgt gewoon goed op zijn donder
Bram schreef:Tsja….als er 1 dieselexpert is, ben jij dat wel….dus ik weet niet wat er nog meer aan kan mankeren….wat doet ie precies met de koudstart…slaat ie wel meteen aan maar loopt dan op 3 poten of zo ??
Of moet je meerdere keren voorgloeien voordat hij wil aanslaan ?
En je hebt natuurlijk het bekende trucje al geprobeert door eerst in het knijpballetje te pompen ?
Ik diesel expert? nog niet, maar ik ben op de goede weg
Hij slaat meteen goed aan na 1x voorgloeien, knijpen in het balletje heeft geen effect.
Je voelt gewoon de motor schudden als je binnen 2km stilstaat, na nog 2km rijden is het over. Vandaag geen last van gehad in de ochtend, maar in de middag na 2 uur afkoelen, was het er weer opeens.
Ik dacht eerst dat het iets was dat alleen gebeurde als het goed koud was, zeg maar net boven nul, maar dat was het vandaag absoluut niet. Heb afgelopen week wat lange ritten gemaakt en dan heb je er een paar dagen geen last van. Zou het komen door iedere dag 5km naar me werkt te rijden en terug?
Filters zijn nieuw, water is afgetapt, heb al 2 flesjes reiniger in de tank gedaan en tank altijd BP-Ultimate, dus troep kan het niet zijn.
Denk dat ik binnenkort de klepspeling maar een ga controleren en indien nodig stellen, waarbij ik meteen een nieuwe D-riem, Spanrollen en waterpomp erop zet. Heb vandaag een Saxo 16V gedaan, dus ik ben op het moment op dreef om aan zoiets te beginnen
ZX1.4i schreef:Ik diesel expert? nog niet, maar ik ben op de goede weg
Ik bedoel ook vanwege je werk bij Wärtsilä
Hij slaat meteen goed aan na 1x voorgloeien, knijpen in het balletje heeft geen effect.
Je voelt gewoon de motor schudden als je binnen 2km stilstaat, na nog 2km rijden is het over. Vandaag geen last van gehad in de ochtend, maar in de middag na 2 uur afkoelen, was het er weer opeens.
Hmm…..de 1.9 D’s moeten na 2 uurtjes stilstaan gewoon mooi rondlopen bij deze temperaturen, als ze daarvoor redelijk warm zijn gereden tenminste.
Ik dacht eerst dat het iets was dat alleen gebeurde als het goed koud was, zeg maar net boven nul, maar dat was het vandaag absoluut niet. Heb afgelopen week wat lange ritten gemaakt en dan heb je er een paar dagen geen last van. Zou het komen door iedere dag 5km naar me werkt te rijden en terug?
Je zou eens bij een baas kunnen gaan werken die op 50 km afstand zit en dan eens kijken of ie er nog last van heeft.
Geintje natuurlijk ....tsja, ik weet niet beter dan dat ik met mijn diesels altijd meteen *tig* km’s maak, zelfs voor privegebruik maak ik ritten van 30 km…..alleen op zaterdag gromt de BX een beetje tegen me, omdat ik dan de weekboodschappen doe bij de Super die 1 km verderop zit en dan gaat er een flink vrachtje achterin….zo’n grommetje van *Mpffhh….wat een k#tstukkie laat je me doen*
Filters zijn nieuw, water is afgetapt, heb al 2 flesjes reiniger in de tank gedaan en tank altijd BP-Ultimate, dus troep kan het niet zijn.
Denk dat ik binnenkort de klepspeling maar een ga controleren en indien nodig stellen, waarbij ik meteen een nieuwe D-riem, Spanrollen en waterpomp erop zet. Heb vandaag een Saxo 16V gedaan, dus ik ben op het moment op dreef om aan zoiets te beginnen
En ik zit ook nog aan de verstuivers te denken….die zou je eens kunnen laten testen ?
Bram schreef:ZX1.4i schreef:Ik diesel expert? nog niet, maar ik ben op de goede weg
Ik bedoel ook vanwege je werk bij Wärtsilä
Ah op die fiets, ik ben maar een onderdelen verkoper, maar ik leer iedere dag bij
Lijkt me ook een goede reden om ervoor te zorgen dat mijn eigen Diesel goed gromt
Dat schudden is niet heel erg, iemand anders zou het niet opvallen omdat hij de auto niet kent.
Maar goed aangezien ik niet wil wachten tot het een echt probleem word, wil ik er nu al wat aan gaan doen.